Reeve Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Hei! For noen få år siden var vi i kirken med skolen (før jul) Som vanlig var det kjedelig (jeg er ikke en kristen person på noen måter), men vi måtte nå være der i en liten time, og det gjør jo ikke så stor skade. I hvertfall, da vi var ferdig, og på vei ut, var det ganske trangt, siden alle ville ut, og det ble en det dytting. Ved et uhell ble jeg dyttet litt bakenifra, og fikk et ganske kraftig enkemannsstøt i albuen, men jeg kunne jo ikke stoppe, så jeg gikk videre (med den klassiske smerten og lite krefter i armen) I hvertfall, så begynte jeg å føle meg veldig tung i hodet og svimmel, så jeg satt meg ned i et lite minutt, og det bedret seg litt. Så reiste jeg meg opp igjen for å gå på toalettet i kirken og finne noe vann, emn på veien begynte jeg å miste synet av alle ting! (det føltes litt som et veldig kraftig "headrush" eller hva det heter når man reiser seg opp for fort) Alt ble liksom bare mørkere og mørkere, og til slutt gikk jeg rundt, veldig svimmel, og kunne ikke se. Det neste jeg husker er å våkne opp, kanskje et halvminutt etterpå, da jeg hadde klart å gå til en vegg, hvor jeg bare sklei ned og "hvilte" kan jeg vel si, og noen klassekamerater hadde funnet vann, og en lærer til meg Etter jeg hadde sittet med hodet nedsenket, og fått i meg litt vann ble jeg bedre igjen, og ble kjørt hjem, og alt var OK. Det jeg lurer på er hvorfor jeg besvimte av noe så lite som et enkemannsstøt. Selv om det var kraftig, så skulle jeg ikke tro at man kunne besvime av noe så lite. Håper på svar PS: Jeg hadde verken spist eller drukket lite den dagen, og jeg var verken tørst eller sulten i forkant av episoden. Og jeg vil IKKE høre noe om at det var "guds vilje" eller noe i den dur.. (om noen lurte på det ) 1 Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Du reiste deg vel for fort opp. Tviler på at det var enkemansstøtet som gjorde det, men kan jo hende. Skjedde det samme med meg når jeg spratt opp fra sofaen for noen år tilbake;) Du besvimte sannsynligsvis ikke. Hadde du besvimt ville du ikke kommet deg bort til veggen og "vilt" litt. Jeg tror du var veldig nær å besvime, eller at det føltes ut som om du gjorde det. Det er faktisk veldig stor forskjell på å besvime og få følelsen av å besvime. Endret 4. august 2007 av FrenChie Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 Du reiste deg vel for fort opp. Tviler på at det var enkemansstøtet som gjorde det, men kan jo hende. Skjedde det samme med meg når jeg spratt opp fra sofaen for noen år tilbake;) Du besvimte sannsynligsvis ikke. Hadde du besvimt ville du ikke kommet deg bort til veggen og "vilt" litt. Jeg tror du var veldig nær å besvime, eller at det føltes ut som om du gjorde det. Det er faktisk veldig stor forskjell på å besvime og få følelsen av å besvime. 9208802[/snapback] Jeg var vekke i over et halvt minutt. Jeg tror ikke jeg besvimte før jeg falt ned, men jeg satt der en stund før de fikk respons fra meg. Og jeg ble svimmel og dårlig av enkemannstøtet, det var derfor jeg satt meg ned. Jeg reiste meg også sakte opp igjen. 1 Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Det var nok fordi du gikk opp for raskt, ganske enkelt å få slike blackouts, som å plutselig hoppe opp fra sofaen og stikke på do bare for å få blackout og ikke huske hvorfor du er på do Lenke til kommentar
Goranlol Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Fikk nesten det samme for noen dager siden. Jeg skled i bunnen av trappen og falt rett ned på trappetrinnene. Stor smerte, reiste meg fort, gikk noen meter, følte at jeg måtte besvime så jeg la meg ned. Lå i ca. 20 sek, så svettet jeg litt, følte meg litt blek i trynet, men det gikk bra. Nå skal det sies at jeg har besvimt MANGE ganger, så jeg vet sånn ca. når det skjer og hva jeg skal gjøre da. Jeg tror det er kombinasjonen av smerte og at du reiste deg fort som gjorde det. Har besvimt 2 ganger det siste året, rart med det. Er 15 år, hver gang eg har besvimt har eg drukket og spist lite, og det er gjerne varmt når det skjer. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Det var nok fordi du gikk opp for raskt, ganske enkelt å få slike blackouts, som å plutselig hoppe opp fra sofaen og stikke på do bare for å få blackout og ikke huske hvorfor du er på do 9209596[/snapback] Vel, jeg var ikke utmattet (som jeg kan huske) og jeg ble ikke svimmel av å reise meg fort, jeg var allerede svimmel da jeg måtte sette meg ned. Derfor jeg satt meg ned. Jeg begynte litt å miste synet, men kom tilbake da jeg satt meg ned. Og så reiste jeg meg sakte opp igjen, og etter noen sekunders gåing ble det verre. 1 Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Da er vel det eneste logiske svaret, Gud gjorde det. Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Da er vel det eneste logiske svaret, Gud gjorde det. 9209840[/snapback] Hva med å være litt seriøs? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Da er vel det eneste logiske svaret, Gud gjorde det. 9209840[/snapback] Du er herved banned! (i mitt hode ) 1 Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Du forklarte jo alt som folk sa til deg, så ut som at du ville ha "gudeforklaringen" dont blame me! Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Du forklarte jo alt som folk sa til deg, så ut som at du ville ha "gudeforklaringen" dont blame me! 9209885[/snapback] Jeg bare sa det som skjedde For jeg tror ikke det var pga. utmattelse eller at jeg reiste meg for raskt opp, det er det hele 1 Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Broren min hadde det samme. Når han reiste seg så fikk han sånn "headrush", problemet hans var at han hadde for lite "jern" i blodet. Spør en lege om du har jernmangel i blodet. Veldig vanlig blant ungdom (spesielt jenter) Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Broren min hadde det samme. Når han reiste seg så fikk han sånn "headrush", problemet hans var at han hadde for lite "jern" i blodet. Spør en lege om du har jernmangel i blodet. Veldig vanlig blant ungdom (spesielt jenter) 9209989[/snapback] Njaa det er ikke akkurat et problem enda da Det skjer jo veldig sjeldent Jeg er heller ikke sånn generellt trøtt og slapp (som er symtomer på jernmangel) 1 Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Broren min hadde det samme. Når han reiste seg så fikk han sånn "headrush", problemet hans var at han hadde for lite "jern" i blodet. Spør en lege om du har jernmangel i blodet. Veldig vanlig blant ungdom (spesielt jenter) 9209989[/snapback] Njaa det er ikke akkurat et problem enda da Det skjer jo veldig sjeldent Jeg er heller ikke sånn generellt trøtt og slapp (som er symtomer på jernmangel) 9210083[/snapback] Hadde uansett ikke vært noe galt i å gå til legen. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Broren min hadde det samme. Når han reiste seg så fikk han sånn "headrush", problemet hans var at han hadde for lite "jern" i blodet. Spør en lege om du har jernmangel i blodet. Veldig vanlig blant ungdom (spesielt jenter) 9209989[/snapback] Njaa det er ikke akkurat et problem enda da Det skjer jo veldig sjeldent Jeg er heller ikke sånn generellt trøtt og slapp (som er symtomer på jernmangel) 9210083[/snapback] Hadde uansett ikke vært noe galt i å gå til legen. 9210123[/snapback] Og si hva? At jeg bevsvimte (eller fikk blackout) for 2-3 år siden? 1 Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Broren min hadde det samme. Når han reiste seg så fikk han sånn "headrush", problemet hans var at han hadde for lite "jern" i blodet. Spør en lege om du har jernmangel i blodet. Veldig vanlig blant ungdom (spesielt jenter) 9209989[/snapback] Njaa det er ikke akkurat et problem enda da Det skjer jo veldig sjeldent Jeg er heller ikke sånn generellt trøtt og slapp (som er symtomer på jernmangel) 9210083[/snapback] Hadde uansett ikke vært noe galt i å gå til legen. 9210123[/snapback] Og si hva? At jeg bevsvimte (eller fikk blackout) for 2-3 år siden? 9212095[/snapback] Så lenge siden =O Trodde det hendte nylig:P Hehe.. Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Ehm, hva er et enkemannstøt? Lenke til kommentar
Reached Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Jeg har besvimt av enkemannsstøt en gang. Satt framlent i stolen på hytta mi og spilte kort eller noe sånt så la jeg meg fort bak i stolen og traff armlenet på venstre side og svimte av, så våknet jeg litt etterpå mens alle satt og lo av meg mens jeg ikke skjønte hvorfor xD Blackout kaller vi det der jeg er når man reiser seg fort opp og blir skikkelig rar i hodet og svimmel. varer ikke så lenge for meg da men er fortsatt litt spesielt. Lenke til kommentar
binko Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Det som kanskje skjedde var nerveoverbelastning. Enkelt og greit. Enkemannstøt kommer av at på undersiden av albuen er det veldig åpent inn, og når noe får kommet seg inn der treffes nervene der. Hvorfor du (man) besvimer: Blir ladningen for STOR, "enkemannstøtet for sterkt", blir det overbelastning på smerte fra hjernens side (smerte er ikke nødvendigvis smerte som i spiker-gjennom-hånden-smerte) og hjernen slår av hele systemet. I kampsport - ninjutsu, jiu-jitsu og slike blir det brukt til fordel. På undersiden av albuen, og også litt lengre opp rett ved triceps er det slike nerveknuter, som ved et kort slag setter hele kroppen ut av spill. Jeg har forøvrig prøvd det, og det er vanskelig, men drittøft! mvh. Binko. Lenke til kommentar
Gramex Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Jeg besvimte en gang da vi stp på scene på barneskolen og sang santa lucia, plutselig ble det vanskelig og se.. Så var alt helt svart, plutselig så hørte jeg et smell som om det var veldig langt borte. det neste jeg husket var at jeg var langt ute i gangen med en lærer som gikk med meg.. Jeg datt tydeligvis ned fra scene og rev med meg ene høyttaleren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå