Gå til innhold

Hvordan klokke en AMD XP 2400+


Fonzie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan ikke fikle med multilpliern nei. Det går ikke på min i hvertfall.

 

Men du kan derimot låse den opp ved å koble sammen 5. broen på L3 broene, da får du tilgang på multiplierne fra 12,5 og ned.

 

Tempraturen min ligger på ca 46 med load, kommer an på hvor mye den skal bråke, men her kjører den på ca 3800 rpm

 

Har thermaltake volcano 9+

Lenke til kommentar
Hvordan skal jeg klokke en AMD XP 2400+? Noe med FSB? Eller noe..
Jepp, sjekk nybegynnerguiden på www.overklokking.no Der får du svar på det meste om både FSB og multiplier.

 

Kan man ikke rote med multiplieren på den cpu'en med kt400 og nforce2 chipsettet?
Jo. Det kan man forsåvidt gjøre på alle AMD-kompatible chipsett. Forutsetningen (på uansett cipsett) er at prosessoren er låst opp.

 

nforce2 har låst PCI og AGP bus.
Jepp, det er andre chipsett også. Om FSB er mellom 100 og 125 er PCI =FSB/3, om FSB er mellom 125 og 165 er PCI = FSB/4, og om FSB er over 166 vil det på KT400 og Nforce være PCI = FSB/5. AGP er alltid 2xPCI.

 

Så det kommer jo an på hva man legger i ordet "låst". Det er kun noen få faste dividere å velge mellom, ingen mellomsteg, (heller ikke på Nforce og KT400.)

Lenke til kommentar

Ahh.. ok, jeg trodde at de chipsetta låste opp multiplieren selv, men det er vel kanskje ikke mulig. Virker iallefall som om xp2400 er en overklokkingsvennlig cpu.

 

Jeg sitter med et KT400 chipsett (A7V8X) og jeg kan ikke se at jeg har mulighet til å låse pci/agp på dette kortet :(

Lenke til kommentar
Ahh.. ok, jeg trodde at de chipsetta låste opp multiplieren selv, men det er vel kanskje ikke mulig. Virker iallefall som om xp2400 er en overklokkingsvennlig cpu.  

 

Jeg sitter med et KT400 chipsett (A7V8X) og jeg kan ikke se at jeg har mulighet til å låse pci/agp på dette kortet :(

 

Thoroughbred B prosessorene låses opp av nforce2 hovedkorta.

Lenke til kommentar
Thoroughbred B prosessorene låses opp av nforce2 hovedkorta.
Sorry, det er nok ikke sånn. HardOCP kom i skade for å skrive det i en review en gang, men rettet opp feilen dagen etter med en oppdatering. Tror det er der ryktet først begynnte å spre seg.

 

Så, sorry, man må nok ha en u-låst cpu for å endre multiplieren.

 

Bare for å få ting på plass: Multipileren er en liten krets som sitter inni CPU'en, og mottar multiplier fra L-broene på prosessor-substratet (det som kjernen sitter på) I tillegg er det noen broer som forteller om CPU'en skal hente multiplier fra de andre L-broene eller fra hovedkortet. Å låse opp cpu'en betyr bare at den henter multiplier fra hovedkortet i stedet for den orginale. Mange Tbred CPU'er kommer foresten ulåst nå for tiden eller er mye enklere å låse opp (trenger kun en strek)

Lenke til kommentar
Du kan ikke fikle med multilpliern nei. Det går ikke på min i hvertfall.  

 

Men du kan derimot låse den opp ved å koble sammen 5. broen på L3 broene, da får du tilgang på multiplierne fra 12,5 og ned.  

 

Tempraturen min ligger på ca 46 med load, kommer an på hvor mye den skal bråke, men her kjører den på ca 3800 rpm

 

Har thermaltake volcano 9+

 

Teemeister, det var en fin temperatur på en så overklokket cpu.

Lenke til kommentar

Det er nok noen 2400+ som L1 broene ikke er brennt av på, da er den opplåst eller rettere sakt ikke låst fra fabrikken. Dette gjelder XP2400 og jeg har sett mange andre eksemplarer av T kjernen med ulåst multiplier. Vi fikk 12 stk xp 1800 på jobb, jeg kjøpte 1 XP1700 og 1 XP1800 som ikke bare var ulåste men og som viste seg å være B kjernen. En kamerat bruker den ene og den går stabilt på 166*12,5.

 

Forskjellen på en 2400+ og en 1700+ T er at 1700+ kan bare stilles opp til 12,5 mens den 2400+ jeg har lekt meg med kunne stilles fra 12 og opp. Dette kan fikses med å forandre på innstillingene på L3 broene. (dremmel multi og vanlig xp opplåsing) 2400 er enkel den trenger bare kontakt på siste broen på L3, men å bygge om en 1700 T så den tar høyere en 12.5 så må nok noen broer kappes med dremmel.

Har ikke gjort noe med den og kjører på 166*12,5 (dårlig kjøling, så eieren våget ikke mer)

Denne var og kjøpt på komplett første uka etter nyttår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...