Gå til innhold

Hjelp til kjøp av nytt minianlegg

Anbefalte innlegg

Hei.

Planlegger å kjøpe systemet dra-/dcd-f102 fra hifi klubben og kombinere det med infinity beta 10 høyttalere. Tilsammen blir dette ca 5800 uten kabler. Noen her som har noe erfaring med noen av disse kompontene?

Jeg har mistanke om at dette kanskje er et altfor stort anlegg for meg, rommet mitt er nemlig bare 10kvm. Jeg lurer derfor på om jeg egentlig kunne nøyd meg med noe mindre? Som f.eks Denon DM-33 + dali concept 1 til kr 4000.

Innspill, tips og råd mottas med glede:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror Dali Concept 1 er bedre enn de Infinity høyttalerene, så jeg vil si at det er bedre med "DENON DM-33, DALI Concept 1" pakken.

Likevel blir jeg skeptisk når jeg leser spesifikasjonene til forsterkerdelen, den er nemlig bra på 2x18W i 8 Ohm.

Og det er anbefalt fra Dali sin side med minst 25W.

Så jeg tror du får det bedre med en litt kraftigere forsterker.

Dersom CD-spiller er viktig for deg, så kan dette bli vanskelig å få til på andre måter.

Men hvis du kan klare deg med en PC eller diskman som lydkilde skal det gå veldig greit.

Cambridge Azur 340A SE - 1998,-

og

Dali Concept 1 - 1796,-

Er et godt forslag.

Koster under 4000kr, så du har faktisk råd til en ganske så god CD-spiller i tillegg.

For eksempel en matchende Cambridge Azur 340C til 1998 kr.

Totalt blir det hele med CD-spiller, forsterker, høyttalere og kabler på omtrent 6000kr tenker jeg.

Går du ned på Hi-Fi Klubben selv og kjøper lager de sikkert en veldig god pakkeløsning til deg.

De er flinke til å legge ved litt ekstra kabler eller plugger inkludert i prisen, så sant de ikke har slått veldig mye av på prisen.

Mitt beste råd til deg er å gå ned på Hi-Fi Klubben og si hva du vil ha, og få et tilbud fra dem, som du sier du skal hjem og tenke på\hente penger til.

Så kan du forhøre deg her om det er et godt tilbud osv.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Hei, takk for svar.

Infinity beta 10 vant jo en stortest på Lydogbilde i februar 06/07. Dessuten veier de jo 6,4kg i motsetning til dali sine 4kg.

Cambridge høres bra ut, men rommet mitt er lite, og jeg tenkte mer på et kompakt anlegg.

Dessuten koster alternativet ditt ca like mye som mitt, hehe.

Jeg vet ikke helt, ble enda mer i tvil......

Lenke til kommentar

Siden du vil bruke så lite penger som mulig, (det vet jeg du vil :p), så må jeg bare si at forsterkeren er 60-70% av god lyd i en høyttaler.

Har du ikke riktig med krefter får du ikke god lyd.

En god forsterker koster penger, og en høyttaler som krever mye effekt koster deg mer penger i forsterkerkraft.

For å sitere de negative sidene ved Infinityhøyttalerene, som Lyd & Bilde selv skrev i testen:

*Krever mer forsterkereffekt

*Mangler dypbass

*Begrenset lydtrykk

Legg spesiellt merke til det første punktet.

De ble både testet på en rimelig Rotel og en påkostet Hegel forsterker.

Finner ikke noen god prisindikasjon på Rotel, men se hva de mener med påkostet Hegel ...

Så det å drive Infinityhøyttalerene med en 2x18W forsterker bli litt drøyt, når hayttalerene kan tåle så mye som 125W hver.

Desuten koster Beta 10 en del mer enn Concept 1, så det vil være mer hensiktsmessig å sammenligne med Concept 2, som har bedre spesifikasjoner, og er fortsatt billigere.

Concept 1 krever mindre kraftig forsterker, derfor klarer du deg med den pakkeløsningen hvis du vil.

Men du får en mye bedre lyd ved å kjøpe Cambridge forsterkeren og spilleren.

En annen ting du bør tenke på er om høyttalerene er magnetisk skjermede.

Finner ingen info om Beta 10, men Concept 1 og 2 er delvis magnetisk skjermede, noe som vil si at de skal stå ganske nerme skjerm før det slår inn.

CDer skal ikke bli ødelagt, selv om en del tror det.

Det viktigste er at du får et godt balansert anlegg, så å kjøpe kjempegode høyttalere, og en relativt dårlig forsterker gir bare et relativt dårlig resultat.

Å kjøpe en grei forsterker, CD-spiller og høyttalere gir et greit resultat.

Og det er bedre med et greit resultat enn et relativt dårlig, er du ikke enig?

Greit nok at mitt forslag koster omtrent like mye som dra-/dcd-f102 og Infinity Beta 10, men så gir mitt forslag en mye kraftigere lyd.

Og CD-spilleren er av så god kvalitet at du fint kan bruke den ved senere oppgradering.

Klart at den andre også kan brukes, men Cambridgen er fortatt bedre.

OG husk at du kan bruke hvilke som helst høyttalere til den Cambridge pakken, til og med Infinity Beta 10, men det koster deg noe ekstra.

Lenke til kommentar

Takk for godt og detaljert svar.

Det har aldri falt meg inn at komponentene(forsterker, høyttaler, cd-spiller) bør være i samme klasse. Viktig moment å ta hensyn til. Dyre høyttalere med billig forsterker er ikke bra, hehe.

Jeg er enig i at Denon d-33 med 18 watt(8ohm) + Infinity beta 10 er dårlig kombo.

Men jeg tror dra-/dcd-f102(som har 35 watt i 4 ohm) + infinity er ok, fordi dra-f102 er en sterkere forsterker. Eller tar jeg feil?

Helst vil jeg har denon settet, da det bare er 25cm i bredde, i motsetning til cambridge som har 42cm, som er for plasskrevende. Husk at rommet mitt bare er 10 kvadrat....

Forresten, du sa at de negative sidene til infinity beta er som følger:

Krever mer forsterkereffekt

Mangler dypbass

Begrenset lydtrykk

Men dette stemmer ikke helt. Dette er de negative sidene generelt til ALLE små høyttalere. Og da gjelder det på infinity ja, men også concept 1 og 2 som i likhet med infinity også er i klassen for små høyttalere. Vil jeg tro.

Endret av rabbitmonster
Lenke til kommentar

Fant ut at det er en pakkeløsning med de to Cambridgene til 3296,-, men pytsan.

Det er tross alt 500kr mindre, og alt du mangler da er radio.

Link

Men hvis du har liten plass er DENON DRA/DCD-F102 litt greiere å håndtere.

Om du vil kjøre Infinityhøyttalerene så går det greit.

Så lenge det ikke er en alt for stor eller kraftig høyttaler går det bra.

EDIT: de to nederste gjelder i og for seg for de fleste små høyttalere.

Men det at høyttaleren trenger kraftig forsterker for å spille helt bra er ikke det.

Vanligvis er små høyttalere laget for små anlegg med små forsterkere.

Dali Concept er litt på kanten, akkurat som Beta 10 egentlig også er.

Felles har de at de spiller greit nok med små forsterkere, men spiller utrolig mye bedre om du bruker en kraftigere forsterker.

Skal du ha høyttaler som drives litt bedre av små forsterkere så må du nesten ned på nivå med Cambridge S30

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

35 watt i 4 ohm blir ikke særlig mer enn 18 i 8 ;) Sier meg enig med Blumm at det er mye viktigere at alt du kjøper balanserer hverandre godt i motsetning til å kjøpe et dyrt komponent og spare på alt annet.

Og 42 cm for stort for 10 kvadratmeter? Har et på 12 og kunne jo hatt en 2 meter bred forsterker om jeg putta den rett sted så kanskje litt feil formulering,er jo mer snakk om hvor du plasserer godsakene ;)

Så det er sagt tror jeg ikke Hifiklubben selger en pakke de ikke tror kan passe sammen så jeg tror nå Denon + Dali pakken deres ikke er så verst. Men så klart,Cambridge er en stor forbedring ved senere oppgradering.

Lenke til kommentar
Takk for godt og detaljert svar.

Det har aldri falt meg inn at komponentene(forsterker, høyttaler, cd-spiller) bør være i samme klasse. Viktig moment å ta hensyn til. Dyre høyttalere med billig forsterker er ikke bra, hehe.

9232648[/snapback]

Jeg bruker forsterkere til under 5000,- sammen med høyttalere som har en delekostnad på over 35K. Fungerer meget bra. Matching av komponeneter er viktig! :)

Tilbake til topic, jeg har ikke hørt komponentene som er nevnt her, men Yamaha har noen ganske gode kompaktanlegg. Mener at prisen begynner på ca 4K.

Frode

Endret av fhl
Lenke til kommentar

Philips har også gode kompaktanlegg, skorter ikke på bassen i alle fall.

Sony og Panasonic har også en del bra.

Stort sett de fleste ferdiganlegg til under 5000kr er av laber lydmessig kvalitet, men høres det greit ut så er det ingenting i veien med å kjøpe det i stedenfor hi-fi komponenter.

Dette gjelder i alle fall butikkpris, på nett får du greit kompaktanlegg til den prisen.

Lievel så vil jeg si det er bedre med hi-fi anlegg som ikke spiller dypbass, en "plastbokser" med megabass.

Fordelen med Hi-Fi er at de spiller bra, selv på høyt volum, noe som ikke alltid kan sies om de ferdigpakkene du kjøper på elkjøp.

Noe bra selges, men også mye drit, så hvis du skal handle noe på expert\elkjøp, så ikke tenk på å kjøpe etter spesifikasjoner.

Skal du kjøpe noe, så hør det først, for det jukses mye med tallene.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har tenkt en del, og mitt sannsynlige anlegg blir nå:

-->Denon dra-/dcd-f102 (forsterker + Cd-spiller)

-->Dali Concept 1 (eller concept 2).

Grunnen til at jeg nå har gått over til dali, er at jeg synes de spiller veldig klart og rent. Disse høyttalerne passer derfor veldig bra til klassisk, noe som er bra for meg. Jeg hadde mer inntrykk av at Infinity beta 10 er mer sånn av typen "party-trance-hard rock-overdreven bass-boom-boom". Noe som ikke er i samvar med min musikksmak. Hvis dere skjønner hva jeg mener.

Grunnen til at jeg valgte bort cambridge, var at jeg syntes denon hadde mye bedre design og finish. Dessuten trenger jeg ikke så stor forsterker-effekt, fordi rommet mitt bare er 10 kvadrat.

Takk for hjelpen bluum, DanielL og fhl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...