Gå til innhold

Intelligent liv i verdensrommet?


Anbefalte innlegg

Dette har nok blitt debatert ihjel her på forumet tidligere, men jeg starter en ny tråd for å komme med mine tanker omkring dette emnet.

Jeg tror ikke at vi er alene her i universet, jeg har tro på at det finnes andre sivilisasjoner et sted der ute. Mange skeptikere bruker som argument at hvis det finnes andre "vesener" der ute, hvorfor har de ikke kontaktet oss. Andre livsformer ligger kanskje tusener av år foran oss i utviklingen. Da skulle man sikkert tro at de uten problemer kunne ta kontakt med oss mennesker på jorden og kommunisere med oss.

Men da kommer hovedpoenget mitt: Hvorfor skulle de gjøre det?

Hvis det finnes andre livsformer som er tusen ganger mer utviklet enn vi er, hvilken nytte vil de ha av å kontakte primitive livsformer på jorden? Alt liv på jorden må fortone seg for intelligente livsformer slik som vi mennesker ser på f.eks livet i en maurtue.

Vi mennesker har ingen behov for å kommunisere med maur, men det vi har behov for er å observere og studere maurens oppførsel. Så hvis det finnes intelligente livsformer der ute så ser de nok på jorden og dens innbyggere som interessante små skapninger som de kan studere og utføre eksperimenter på hvis de føler for det.

Deres tur til å diskuter min "maurteori" :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, ved tanke på størelsen av universet (som jeg ikke kan forestille meg, men jeg vet det er stoooooort) så tror jeg og at det finnes liv. Men avstandene er rett og slett for store.

 

Selv om vi gjerne er rett og slett kommet ganske kort når det kommer til teknologi, så er det ingen garanti for at vi kan få til FTL-reiser(Faster Than Light) noengang.

 

Og hvis vi ikke reiser raskere enn lyset, og kommer forbi de fysiske problemene ved dette, så har vi store problemer med å nå selv de nærmeste stjernene (Alfa Centauri heter vel den nærmeste, og ligger ca. 4 lysår vekke) OG da blir interstellar reise veldig tidskrevende.

 

Enda verre er det med intergalaktiske reiser, ettersom vi er bare en av ca. 100 milliarder galakser (mener jeg).

 

Puss at det ville nok tatt millioner av år (minst!) å utforske bare vår egen galakse.

 

Selv om datamaskiner etc. utvikler seg veldig fort, så tror jeg at sjansen for at vi skal få se intelligent liv på en annen planet er svært liten, selv med FTL reisemetoder.

 

Altså, jeg tror de finnes, men jeg tror at universet rett og slett er for stort.

Lenke til kommentar
Dette har nok blitt debatert ihjel her på forumet tidligere, men jeg starter en ny tråd for å komme med mine tanker omkring dette emnet.

Jeg tror ikke at vi er alene her i universet, jeg har tro på at det finnes andre sivilisasjoner et sted der ute. Mange skeptikere bruker som argument at hvis det finnes andre "vesener" der ute, hvorfor har de ikke kontaktet oss. Andre livsformer ligger kanskje tusener av år foran oss i utviklingen. Da skulle man sikkert tro at de uten problemer kunne ta kontakt med oss mennesker på jorden og kommunisere med oss.

Men da kommer hovedpoenget mitt: Hvorfor skulle de gjøre det?

Hvis det finnes andre livsformer som er tusen ganger mer utviklet enn vi er, hvilken nytte vil de ha av å kontakte primitive livsformer på jorden? Alt liv på jorden må fortone seg for intelligente livsformer slik som vi mennesker ser på f.eks livet i en maurtue.

Vi mennesker har ingen behov for å kommunisere med maur, men det vi har behov for er å observere og studere maurens oppførsel. Så hvis det finnes intelligente livsformer der ute så ser de nok på jorden og dens innbyggere som interessante små skapninger som de kan studere og utføre eksperimenter på hvis de føler for det.

Deres tur til å diskuter min "maurteori" :)

9208200[/snapback]

Vi burde heller konsentrere oss om å finne intelligent liv på jorda

Noe de ikke har klart her. At verdens mektigste land kan velge verdens største idiot er merkelig bush_head2.jpg

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror det finnes annet intelligent liv der ute.

 

-Hvis de er mindre utviklede enn oss finner ingen av oss hverandre på maaaaaaaaaaaaange år!

-Hvis de er like utviklede som oss finner ingen av oss hverandre på maaaaaaaaaaaaange år!

-Hvis de er bedre utviklet enn oss burde de være smarte nok til og holde seg unna. Ikke fordi vi er "så farlige", men fordi menneskeheten er som en parasitt.

Lenke til kommentar
Ja, jeg tror det finnes annet intelligent liv der ute.

 

-Hvis de er mindre utviklede enn oss finner ingen av oss hverandre på maaaaaaaaaaaaange år!

-Hvis de er like utviklede som oss finner ingen av oss hverandre på maaaaaaaaaaaaange år!

-Hvis de er bedre utviklet enn oss burde de være smarte nok til og holde seg unna. Ikke fordi vi er "så farlige", men fordi menneskeheten er som en parasitt.

9216072[/snapback]

 

Sjansene er små :D

Lenke til kommentar
Ja, jeg tror det finnes annet intelligent liv der ute.

 

-Hvis de er mindre utviklede enn oss finner ingen av oss hverandre på maaaaaaaaaaaaange år!

-Hvis de er like utviklede som oss finner ingen av oss hverandre på maaaaaaaaaaaaange år!

-Hvis de er bedre utviklet enn oss burde de være smarte nok til og holde seg unna. Ikke fordi vi er "så farlige", men fordi menneskeheten er som en parasitt.

9216072[/snapback]

 

Sjansene er små :D

9216209[/snapback]

 

det er jo like stor mulighet for at de ligger BAK oss i teknologien? Om de har det i det hele tatt...

 

 

 

Edit: leifur

Endret av 2badle
Lenke til kommentar
Deres tur til å diskuter min "maurteori" :)

9208200[/snapback]

Joda, dette er én teoretisk forklaring på Fermi-paradokset (hvor er de (les: romvesene) hen?) og Drake-likningen (som impliserer at de burde eksistere), men rent empirisk bør en muligens foretrekke et falsifiserbart utgangspunkt - at de ikke eksisterer - inntil noe beviser eksistensen av utenomjordisk liv. I motsatt fall må man nesten gjennomsøke hele universet for å determinere fraværet av liv, som i seg selv kan være UMULIG selv i teorien, sett at universet er uendelig eller utvider seg med lysets hastighet. Endret av aadnk
Lenke til kommentar
Ja, jeg tror det finnes annet intelligent liv der ute.

 

-Hvis de er mindre utviklede enn oss finner ingen av oss hverandre på maaaaaaaaaaaaange år!

-Hvis de er like utviklede som oss finner ingen av oss hverandre på maaaaaaaaaaaaange år!

-Hvis de er bedre utviklet enn oss burde de være smarte nok til og holde seg unna. Ikke fordi vi er "så farlige", men fordi menneskeheten er som en parasitt.

9216072[/snapback]

 

Sjansene er små :D

9216209[/snapback]

 

det er jo like stor mulighet for at de ligger BAK oss i teknologien? Om de har det i det hele tatt...

 

 

 

Edit: leifur

9216255[/snapback]

 

Det står jo der og da.

Endret av Farnsworth
Lenke til kommentar
Istedenfor lyshastighet så kommer man vel til å prøve seg på ormehull. De forbinder jo fjerne punkter i universet sammen og det er til og med teorier om å muliggjøre tidsreiser ved hjelp av ormehull. :hmm:

9218928[/snapback]

 

Men det er fortsatt teori. Selv om (jeg mener) man har bekreftet at det kan finnes ormehull, så er det ingenting som sier at vi vil finne en måte å kunne reise gjennom et uten å bli revet i fillebiter på molekylært nivå.

Lenke til kommentar
Hva om de er 999910000000000000000000 ganger større enn oss, og et skritt for dem er som 1 milliard år for oss?

 

 

 

Har min tvil på dette, åsen skulle de da fått sin næring? om de hadde vært så store hadde de vært på størelse med planeter, hadde samma tanke selv en gang att vesner uti i universet var enormt mye større en oss, og att vi ble som insekter bare en million ganger mindre i forhold, men aviste den teorien fra hode.

 

Uansett, jeg tror liv i universet er på insekt stadie på de fleste planeter med liv, mens på andre er det kanskje muligens så intenligente som oss, tror uansett de er så langt unna att vi må se millioner av år før vi kan besøke dem.

Lenke til kommentar
Hva om de er 999910000000000000000000 ganger større enn oss, og et skritt for dem er som 1 milliard år for oss?

 

 

 

Har min tvil på dette, åsen skulle de da fått sin næring? om de hadde vært så store hadde de vært på størelse med planeter, hadde samma tanke selv en gang att vesner uti i universet var enormt mye større en oss, og att vi ble som insekter bare en million ganger mindre i forhold, men aviste den teorien fra hode.

 

Uansett, jeg tror liv i universet er på insekt stadie på de fleste planeter med liv, mens på andre er det kanskje muligens så intenligente som oss, tror uansett de er så langt unna att vi må se millioner av år før vi kan besøke dem.

9221800[/snapback]

Det er fult mulig, målestokk har ingen ting å si i det uendelige.

På en annen side så er jo universet uendelig og da er sjansen stor for at det er et likende økosystem som jorden?

 

Tenk hva er sannsynligheten for at det finnes en lik jordklode?

1/uendelig

Det blir 1 det, da er sannsynligheten 1 for at det finnes en annen jordklode? Forstår?

Lenke til kommentar
På en annen side så er jo universet uendelig (...)

9222331[/snapback]

Dersom du har et ekstraordinært bevis for dette, er jeg lytter øre.

 

Men joda, gitt at universet faktisk er uendelig, er sannsynligheten for at det eksisterer en identisk klode lik én - faktisk vil det i så fall eksistere en uendelig antall identiske kloder, og et uendelig utvalg av forskjellige varianter og ulikheter.

Lenke til kommentar
På en annen side så er jo universet uendelig (...)

9222331[/snapback]

Dersom du har et ekstraordinært bevis for dette, er jeg lytter øre.

 

Men joda, gitt at universet faktisk er uendelig, er sannsynligheten for at det eksisterer en identisk klode lik én - faktisk vil det i så fall eksistere en uendelig antall identiske kloder, og et uendelig utvalg av forskjellige varianter og ulikheter.

9222609[/snapback]

Forsto ikke hva du mente. Men hadde jeg rett? Wohoo

Jeg klarte å si et regnestykke som var smart om universet. In your face alle som har gått 100 år på skole.

Jeg har nemmelig ikke gjort det!

Lenke til kommentar
Forsto ikke hva du mente.

9222625[/snapback]

Poenget mitt var at vi ikke er sikre på om universet faktisk er uendelig.

 

Regnestykke? Dette handler jo om forståelse av konseptet uendelighet.

9222836[/snapback]

Og men hvis det stopper hva er bak der da? ikkesant.

 

Det er det spørsmålet mange på Sinnsykehuser verden over har stilt seg selv liiitt for mange ganger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...