Gå til innhold

noe fasit ved bruk av A

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med A bestemmer du selv blenderåpningen og denne modusen bruker du når du selv vil bestemme hvor stor dybdeskarphet du vil ha i bildet, mens kameraet bestemmer resten.

Kameraet bestemmer vel ikke resten? ISO-verdien må også stilles inn manuelt. Hvis man ikke skyter RAW bør man også vurdere å stille på hvitbalansen.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte og gå over til og bruke a på mitt d40x noen som har noen forslag til instilliger

9208159[/snapback]

Forslag fra en annen nybegynner: Still kameraet inn på blenderprioritet (A). Ta masse bilder av et oppstilt objekt, f.eks. en Colaboks på stuebordet. Sørg for at belysningen er god. Prøv deg frem med forskjellige blenderåpninger (F-tall), og undersøk hvilken effekt dette har på dybdeskarpheten. Husk at stor blenderåpning vises som et lavt tall i søkeren. Blender f:3,5 vil gi liten dybdeskarpet, dvs at bakgrunnen blir blurrete.

Lenke til kommentar
Med A bestemmer du selv blenderåpningen og denne modusen bruker du når du selv vil bestemme hvor stor dybdeskarphet du vil ha i bildet, mens kameraet bestemmer resten.

Kameraet bestemmer vel ikke resten? ISO-verdien må også stilles inn manuelt. Hvis man ikke skyter RAW bør man også vurdere å stille på hvitbalansen.

9483677[/snapback]

Vanligvis setter du ISO i forhold til lyset der du er, så den skrur man ikke så ofte på. Normalt så vil det være lurt å lat hvitbalansen stå på auto - med et unntak: lys fra glødelamper.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg tar for det meste bilder med blenderprioritet, og varierer ofte på ISO for å oppnå ønsket lukkertid og/eller blenderåpning. Hvis lukkertiden blir "uakseptabel" på ønsket blenderåpning, kompenserer jeg ofte med å stille opp ISO-en. Innendørs bruker jeg alt fra ISO 200 til ISO1600, avhengig av gjeldene forhold. Å ta bilde av en person i dunkel belysning stiller andre krav enn et objekt som "soler" seg i lyset fra vinduet :roll:

EDIT: Fjernet en haug med quotes...

Endret av U
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...