Gå til innhold

noe fasit ved bruk av A

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med A kontroller du lysmengden som treffer sensor og dybeskarphet. I tillegg må du stille inn ISO og hvitbalanse (dersom du iikke bruker RAW). Kamera velger lukkerhastighet. Her er det bare å sette i gang å eksperimentere i ulik belysning.

9208483[/snapback]

Akkurat, så dette A valget må innstilles hver gang jeg skal fotografere. si at jeg skal ta noen bilder på dagen og nattbilder

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at A må innstilles hver gang du skal ta bilder.

Han mente vel at A må stilles inn for vært motiv han tar bilder av...

9208551[/snapback]

Hva menes med at A må stilles inn? Man velger jo A med hjulet...

9208555[/snapback]

Altså å juster blendern for vært bilde? Hmm, vet ikke riktig hva han lurte på jeg altså... :hmm:

Lenke til kommentar
Vel, litt unøyaktig det første innlegget mitt, i prinsippet kontroller du bare dybdeskarpheten ved å stille inn på A. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at A må innstilles hver gang du skal ta bilder.

9208540[/snapback]

Mulig jeg er helt på bærtur i spm mine her, du skjønner jeg har kjøpt kamera i dag, så hørte jeg han i butikken sa at for og få maks ut av kameraet så skulle man gå over til valg A, men dette trenktes endel erfaring. I hvilke situasjoner bruker man A?

Lenke til kommentar
Mariuslk:

Ja, hvis han tar forskjellige motiv..f.eks. landskapsbilde på biolde nr 1 og portrett på bilde nr 2, så må man justere blenderen.

9208591[/snapback]

Ja, og da stor blender (lav f-tall) for portrett og liten blender (høy f-tall) for landskap? Da er jeg med :)

Lenke til kommentar
Mariuslk:

Ja, hvis han tar forskjellige motiv..f.eks. landskapsbilde på biolde nr 1 og portrett på bilde nr 2, så må man justere blenderen.

9208591[/snapback]

Ja, og da stor blender (lav f-tall) for portrett og liten blender (høy f-tall) for landskap? Da er jeg med :)

9208603[/snapback]

he he ja er nok ikke alltid lett og skjønne spm av en amatør. Men hvis man er helt oppe og går med dette så får man de beste bildene ikke sant. Tenkte da i forhold til autovalget på hjulet.

Lenke til kommentar
Vel, litt unøyaktig det første innlegget mitt, i prinsippet kontroller du bare dybdeskarpheten ved å stille inn på A. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at A må innstilles hver gang du skal ta bilder.

9208540[/snapback]

Mulig jeg er helt på bærtur i spm mine her, du skjønner jeg har kjøpt kamera i dag, så hørte jeg han i butikken sa at for og få maks ut av kameraet så skulle man gå over til valg A, men dette trenktes endel erfaring. I hvilke situasjoner bruker man A?

9208582[/snapback]

Jeg bruker A for mange motiver og i prinsippet kan alle motiver eksponeres ved å bruke A. På motiver med store kontraster (f.eks å ta bilde av person som står i skyggen av et tre på høylys dag med sol og blå himmel) bruker jeg ikke A og bruker da kun helmanuell innstilling. For å forstå det din forhandler snakke om, trenger du mer kunnskap om fotografering og spes om eksponering. Det finnes mange gode bøker, jeg kan anbefale Magnar Fjørtoft's fotobok som nylig har kommet ut i en ny utgave. Du finner også mye nyttig informasjon på fotopia.no samt på engelskspråklige nettsteder.

Lenke til kommentar
Mariuslk:

9208591[/snapback]

9208603[/snapback]

Ja!

Lenke til kommentar

He, he... Det er mye å sette seg inn i som fersk SLR-bruker, men ingen grunn til panikk. Det er i grunn ikke så veldig vanskelig, du bør bare lese litt teori først. Som allerede foreslått, skaff deg en fotobok. Du vil merke at fotografering blir mye morsomere når du er i stand til å ta mer kontroll over den.

Stikkordet for bruk av A, S og M er kreativ kontroll. Du bruker disse modusene fordi du ønsker å ta kontroll over bildet ditt. Med A bestemmer du selv blenderåpningen og denne modusen bruker du når du selv vil bestemme hvor stor dybdeskarphet du vil ha i bildet, mens kameraet bestemmer resten. Stor blenderåpning(lite tall) gir liten dybdeskaphet, mens liten blenderåpning(stort tall) gir stor dybdeskarphet. Det kan være verdt å merke seg at det sjelden er en god ide å blende ned noe mer en F/10-F/11, for går du lenger ned enn dette vil difraksjon gjøre seg gjeldene, noe som medfører uskarpe bilder...

S bruker du når du selv vil bestemme lukkertiden, mens kameraet bestemmer resten. Rask lukkertid(høyt tall) brukes for å fryse bevegelse, mens lang lukkertid brukes om du ønsker å "blure" bevegelsen.

I de fleste situasjoner klarer du deg med A og S programmene, da setter du selv den parameteren du mener er viktig for bildet, mens kameraet styrer resten. Dette er den raskeste og mest effektive måten å ta kreativ kontroll over bildene dine. Men noen ganger kommer du kanskje opp i en situasjon der kameraet ikke skjønner hvordan ting bør eksponeres, og da bruker du M. Da må du sette alle parameterene selv.

Lenke til kommentar
He, he... Det er mye å sette seg inn i som fersk SLR-bruker, men ingen grunn til panikk. Det er i grunn ikke så veldig vanskelig, du bør bare lese litt teori først. Som allerede foreslått, skaff deg en fotobok. Du vil merke at fotografering blir mye morsomere når du er i stand til å ta mer kontroll over den.

Stikkordet for bruk av A, S og M er kreativ kontroll. Du bruker disse modusene fordi du ønsker å ta kontroll over bildet ditt. Med A bestemmer du selv blenderåpningen og denne modusen bruker du når du selv vil bestemme hvor stor dybdeskarphet du vil ha i bildet, mens kameraet bestemmer resten. Stor blenderåpning(lite tall) gir liten dybdeskaphet, mens liten blenderåpning(stort tall) gir stor dybdeskarphet. Det kan være verdt å merke seg at det sjelden er en god ide å blende ned noe mer en F/10-F/11, for går du lenger ned enn dette vil difraksjon gjøre seg gjeldene, noe som medfører uskarpe bilder...

S bruker du når du selv vil bestemme lukkertiden, mens kameraet bestemmer resten. Rask lukkertid(høyt tall) brukes for å fryse bevegelse, mens lang lukkertid brukes om du ønsker å "blure" bevegelsen.

I de fleste situasjoner klarer du deg med A og S programmene, da setter du selv den parameteren du mener er viktig for bildet, mens kameraet styrer resten. Dette er den raskeste og mest effektive måten å ta kreativ kontroll over bildene dine. Men noen ganger kommer du kanskje opp i en situasjon der kameraet ikke skjønner hvordan ting bør eksponeres, og da bruker du M. Da må du sette alle parameterene selv.

9215038[/snapback]

ja det skal jeg helt klart skaffe meg, noe bøker med mye bilder og lite tekst du anbefaler, he he. bruker du i det hele tatt auto, eller disse symbol valgene på hjulet?

Eller er det bannlyst i ditt hjem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...