Reeve Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Hei Jeg hørte en historie fra min onkel som er politi. Han hadde sett en dame som hadde på en eller annen måte fått kappet av sin ene fot. Jeg mener den ble kappet av pga. et tog eller en trikk. Uansett, poenget var at da han kom til ulykkesstedet, så fant han denne damen med en avkappet fot. Og selv om foten var kappet av, så blødde det nesten ikke i det hele tatt. Det var litt blod der, men den blødde nesten ikke i det hele tatt. Grunnen var visst at det var noe kroppen kunne klare å gjøre i slike sjokktilstander, men jeg har en kompis som ikke tror på det. Selv er jeg ikke helt sikker, men jeg tviler på at min onkel ville lyge, pluss at når jeg tenker på det, så har du jo alle de haiofrene som gjerne får store skader på alle lemmene, og av og til til og med mister en fot eller en arm. De klarer allikevel å komme seg til land, eller få hjelp, og overlever. Derfor lurer jeg på. Kan kroppen delvis eller helt stanse store blødninger for å redde seg selv? (Den kan jo f.eks. fjerne smerte i sjokktilstander, og stopper blodtilførsel til kalde lemmer, for å holde liv i de vitale organene etc.) Endret 4. august 2007 av Farnsworth 1 Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Ikke uten av seg selv, men hvis du holder på / gir trykk så vil de lukke seg etter veldig kort tid. Kanskje det var en blodpropp som gjorde at det stoppet, vanskelig å si. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 Ikke uten av seg selv, men hvis du holder på / gir trykk så vil de lukke seg etter veldig kort tid. Kanskje det var en blodpropp som gjorde at det stoppet, vanskelig å si. 9208081[/snapback] Ja, jeg vet ikke. Det kan ha vært noe med at togskinnen trykket det sammen eller noe sånt, for det begynte å blø etterhvert, men da han kom var det unaturlig lite blod der, for å være en avkappet fot. 1 Lenke til kommentar
BumperSticker Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 når kroppen får i sjokk, så vil vel blodårene trekke seg sammen, dermed kommer det ikke så mye blod ut som man skulle tro correct me if i'm wrong Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 når kroppen får i sjokk, så vil vel blodårene trekke seg sammen, dermed kommer det ikke så mye blod ut som man skulle tro correct me if i'm wrong 9208323[/snapback] Det tror jeg og. OG er det ikke slik at ved sår, så kommer det ekstra mange hvite blodceller til såret, som hjelper med å tette igjen såret? Dette skulle jeg i hvertfall tro at hadde god effekt på de tynnere blodårene, og fikk tettet disse relativt godt igjen på kort tid. 1 Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 når kroppen får i sjokk, så vil vel blodårene trekke seg sammen, dermed kommer det ikke så mye blod ut som man skulle tro correct me if i'm wrong 9208323[/snapback] Det tror jeg og. OG er det ikke slik at ved sår, så kommer det ekstra mange hvite blodceller til såret, som hjelper med å tette igjen såret? Dette skulle jeg i hvertfall tro at hadde god effekt på de tynnere blodårene, og fikk tettet disse relativt godt igjen på kort tid. 9208424[/snapback] De hvite blodcellene (fagocytter og T/B - lymfocytter) er en del av immunforsvaret, og har ikke noe med blodets evne til å koagulere. Det er det blodplatene som står får. Dessuten vil du ikke klare å få alvorlige blødninger et sted på kroppen, ved kun å få sår i de tynnere blodårene (kapillærårene). Du må nok hvert fall ta en middels stor vene for å få noe skikkelig gris. Lenke til kommentar
BumperSticker Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Blodet koagulerer ikke før du er død (ifølge resident evil) Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Blodet koagulerer så fort det ikke lenger er i bevegelse. Hvis det ikke hadde gjort det, ville du vært dårlig ute bare ved et uskyldig kutt i fingeren. Blødere har mindre anndel av blodplater i blodet, og derfor kan et sår som for andre er ufarlig, være alvorlig for en bløder. At blodet koagulerer vil si at det størkner hvis det var noen tvil. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 (endret) Blødere mangler et protein (fibrin) i blodet, blodplater har de nok av, ellers ville de dø av oksigenmangel. topic: Som en annen sa, kroppen kommer i sjokk og arteriene i de avkuttede lemmene trekker seg sammen og forhåpentligvis vil blodet i enden av åren koagulere og danne en propp. Hvis blødningen fortsetter, vil man død i løpet av minutter. Endret 5. august 2007 av Svedge Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Hørte og om en som var på Roskilde, som hadde lagt seg på togskinnene og mistet begge bena.. Han overlevde i over en halvtime før han ble funnet og tatt med til sykehus.. Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Blødere mangler et protein (fibrin) i blodet, blodplater har de nok av, ellers ville de dø av oksigenmangel. 9213369[/snapback] Hm, så de røde blodcellene er blodplater? Det står nemlig noe annet i 2BI boka her ... Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Hm, så de røde blodcellene er blodplater? Det står nemlig noe annet i 2BI boka her ... 9213698[/snapback] Jeg hadde satset pengene mine på 2BI boka Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Trodde det var røde blodceller, men blodplater var vist kjerneløse celler. Vasker man koagulert blod, vil man til slutt ende opp med hvite fibrin fibre. Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Jeg hadde rett med andre ord? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå