Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Airbag på Opel Astra Stv.


huldal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke tar veldig feil er det forbudt å gjøre det selv. Det skal "godkjennes" og føres opp i vognkortet.

 

Utkobling av airbag er egentlig ikke så vanskelig etter hva jeg vet. Første punkt er å koble ut hele airbagsystemet. Det gjøres somomftest ved å koble fra batteriet, vente i 5-10 min og deretter koble ut pluggen fra kontrollerboksen. Den relevante airbagen kan så frakobles ved å trekke ut ledningene (disse er sikrets såpass at det er vanskelig.. de skal bare aldri kunne ramle ut selv i en kollisjon, logisk nok). Hele systemet må så kobles til igjen. Det er da problemet egentlig oppstår. Haynes f.eks anbefaler at dette kun gjøres av verksted (så da er man egentlig like langt), som har utstyr til å teste systemet før det kobles til igjen. En airbag er farlig om den utløses tilfeldig og man blir truffet, samt den koster 10.-20.000 å erstatte om en ikke får tak i en "brukt" (dvs. fra en bil som er vraket uten at airbagene er utløst).

 

Du kan selfølgelig bare dra den rett ut, men du får da ta sjansen på at ikke noe feil skjer slik at en av baggene smeller ut. Sansynligheten er svært liten, men likevel tilstede, og konsekvensene av en slik feil kan være fatale både for den som evt. måtte komme i veien for airbagen/ting den forflytter og for den som må betale for ny bag.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...