Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bruk av voltmeter - et el-problem

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve å tegne et bilde her. Jeg vet at en del elektrikere kommer til å le, mens andre kommer til å tenke "galskap".

Vi kjøpte et hus fra -84. Mannen som bodde før oss har hatt egen konto på Clas Ohlson og har installert en del tekniske duppeditter her med feks dimming med fjernkontroll på annenhver stikk-kontakt i stua, og en gjeng med spotter både utendørs og innendørs og i det hele tatt. Noe er bra, noe er bare harry.

Jeg har begynt å pusse opp, og har revet en del vegger. I prosessen måtte jeg fjerne en bryter som var felt inn i veggen for å få fjernet en deler av en gipsvegg. Bryteren jeg tok ut var gammel, og jeg fant ut at den bytter vi, jeg kobler fra alle lederne også får kompisen min som er elektriker ansvaret for å sette dem inn på riktig sted igjen.

Men vispesnekkeren/-elektrikeren/-rørleggeren som har bodd der før oss har ikke bare koblet til spotter, han har tydeligvis også, etter at huset ble bygget, valgt å bygge ut loftet til å bli en egen loftstue og har således trukket strømmen fra den bryteren jeg fjernet og opp. Og når jeg har fjernet lederne bak den bryteren jeg tok ut, har jeg også sørget for at det ikke fins strøm oppe. Har selvfølgelig ikke skrevet ned hva som gikk hvor, bare skrudde dem ut og isolerte dem

Jeg vet at han hadde en sønn som bodde oppe, og for å ha litt kontroll med hvor lenge guttungen satt oppe og så på tv, hadde han muligheten til å skru av strømmen med nettopp denne bryteren (hva hendte med oppdragelse).

Jeg har kommet fram til at det må være greit å gjøre følgende; koble tilførselen fra sikringsskapet direkte til loftsetasjen uten å gå gjennom bryteren, mens vi pusser opp rommet som egentlig er ment for denne kursen.

Jeg er imidlertid fullstendig naken på elektro, og har problemer med å skjønne hva som skal hvor. Fordi; bak bryteren er det en slik blå koblingsboks for innfelte brytere/kontakter/what-have-you. Det går tre el-rør inn i boksen. Et nedenfra (som jeg tror er selve strømtilførselen). Et rett opp (som jeg tror er "extended" kurs til loftsetasjen) og et som går til siden (jeg tror dette røret gir strøm til andre stikk i det samme rommet). Jeg er mao ikke helt sikker på nøyaktig HVOR alle rørene går enda ettersom jeg ikke har fjernet hele veggen (det er et kjøkken, den aktuelle veggen står ved rørsystemet, venter på at rørlegger skal komme og fjerne varmtvannstank, og dermed står hele benkeskapet igjen). Jeg har prøvd å koble sammen de mest sannsynlige lederne med hverandre (ved hjelp av slike "torix"(?) hetter og tenkt at det verste som kan skje er at sikringen går. Sort mot sort, hvit mot hvit og jord mot jord. No game.

Det som derimot er rart, er at det i tillegg henger tre brune ledere ned fra røret som jeg tror går opp, to av dem er "tynne" lampeledninger, en er en litt halvtjukk leder som er like tykk som de sorte og hvite.

Jeg har tenkt at jeg må sjekke at det jeg tror er strømtilførselen faktisk ER strømtilførselen, og har liggende et multimeter. Det er et BROTHER YH-600B. Men hvordan bruker jeg det? Jeg stappet de to pinnene inn i en stikk-kontakt for å se om jeg skjønte noe av det, men det eneste som skjedde var at det gnistret og sikringen røk. Er det noen som vet hva jeg kan stille inn på for å sjekke at det er strøm i lederne som jeg tror kommer fra sikringsskapet, skal jeg bruke begge pinnene eller bare den ene, hvor skal den i såfall stå i multimeteret (har tre innganger, den ene står det "V/(ohm)/mA" på, den andre står det "COM" på, den tredje står det "10A" på.

Noen med innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok prøvd strømmåling (A).. Denne skal ikke brukes mellom srømførende ledninger. Den måler bare hvor mye strøm som går gjennim ledningen, og skal kobles i serie med lasten..

Du skal bruke Volt (V). Kobl ledningene til com og v..

Still apparatet inn på 500V AC og mål mellom ledningene..

:thumbup:

Lenke til kommentar

Du kan ikke få tatt noen bra bilder av det kaoset?

Og for guds skyld, vær forsiktig! Strøm er ikke noe du skal leke for mye med! Kan veldig fort gå galt. (særlig når du skal måle på avisolerte ledninger med strøm på)

Hadde jeg vært deg, hadde jeg ringt kompisen, som er elektrikker.

Han kan nok fort "se" en løsning på dette.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...