Gå til innhold

Fjellvann på vei mot Tverrådalskyrkja

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Funker HDR-bildet?

9207516[/snapback]

Likte begge to jeg.

Det HDR bildet hadde JEG muligens likt enda bedre om den nederste delen av himmelen ikke var så mye lysere enn resten av himmelen.. Kanskje det er mulig å få til slik at den blir mer jevnt mørkere dess lengre oppover man kommer.. ?

Bare noen tanker..

Jeg er litt usikker på om de lavene skyene på bilde 1 gjør ting bedre eller verre.. kanskje de burde stått høyere om de skulle vært der.. Vet ikke.. :)

Har ikke aldeles mye erfaring med landskapsbilder selv..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Synes HDR-bildet var flott, jeg. Ville absolutt ikke gjort noe med himmelen. Kanskje heller justert ned fargemetningen på lyngen og steinene nærmest i bildet og muligvis også gitt landskapet et kjøligere preg for å understreke den dramatiske effekten du får fra himmelen.

Lenke til kommentar

Føler at steinene nederst til høyre i det øverste bildet ødelegger mye, og at det blir litt for mye forgrunn, såvel som litt for mye himmel. I tillegg blir det litt for mye detaljer til at øyet klarer å finne et hvilepunkt, såvel som at fargene på fjellområdene er litt for blasse.

Også bilde 2 virker noe desaturert og blast. Forgrunnen er ikke helt i fokus og burde enten vært skarpet opp, eller i beste fall kuttet vekk.

Fjellbilder gjør seg som regel best i panoramaformatet, og å legge på ramme slik som her gjør at et bredt og vakkert landskap blir trangt og fortrengt, og det er ikke positivt.

Flott arbeid med himmelen på det siste av bildene, dog, det må jeg få si, så kommer det litt ros ut av dette innlegget.

Lenke til kommentar
*snipp*

9208079[/snapback]

Godt at noen får fram kritikk

Steinen til høyre kan klones vekk, men da blir dte også litt tomt.

Jeg er ikke fan av panoramabilder, så de får du kutte til selv. Nå ville jeg framheve vannet, mot gråe omgivelser, så lyngfargen er satt ned for å framheve vannet, som etter min smak gjorde det bedre. men som sagt, smaken min er vel den smaken som skiller seg mest ut på kritikken :roll:

Lenke til kommentar

Bilde nr 1:

Ok motiv med grei komposisjon. Imidlertid synes det som om "horisonten" er skjev. I tillegg er skyene noe gråe i forhold til den mettete blåfargen på himmelen. Jeg ville ha gjort både himmelen og skyene lysere. Men motivet inneholder flere mørke og lyse partier, mao et stort dynamisk omfang, vanskelig å få korrekt eksponert.

Bilde nr 2:

Her ville jeg ha komponert annerledes, ville ha croppa ut ca 1/5 til høyre på bildet slik at "munningen" på elven kom mer til høyre, dette vil etter min mening forsterke dybdeperspektivet. Ellers var det et fint motiv. Himmelen likte jeg ikke noe særlig, syns den ble for mørk i øvre deler. Likte skyene godt.

Lenke til kommentar

Flotte bilder her og jeg likte HDR bilde nr 1 best, nr 2 ble for "skarpt" og stenene i forgrunnen syns jeg skaper mere dynamikk. Bildet av vannet virker litt skjevt, men for all del jeg kunne tenkt meg å dra på en slik tur i morgen den dag.

/L

Lenke til kommentar
Flotte bilder her og jeg likte HDR bilde nr 1 best, nr 2 ble for "skarpt" og stenene i forgrunnen syns jeg skaper mere dynamikk. Bildet av vannet virker litt skjevt, men for all del jeg kunne tenkt meg å dra på en slik tur i morgen den dag.

/L

9215350[/snapback]

Det første bildet er ikke HDR ;) Kun ren skjær eksponeringsdyktighet :D:D

Vannet er litt skjevt på grunn av at bildet er tatt på 12mm brennevidde, og da blir det litt forvrengt.

Lenke til kommentar

/L

9215350[/snapback]

Det første bildet er ikke HDR ;) Kun ren skjær eksponeringsdyktighet :D:D

Vannet er litt skjevt på grunn av at bildet er tatt på 12mm brennevidde, og da blir det litt forvrengt.

9218704[/snapback]

Litt OT må til:

Fine rammer du har laget, brukt en Actions i PC CS tipper jeg (for de er dønn like ; ) ) Noe i mot å røpe hva slags actions du har laget (likte rammen veldig godt, de fremhever motivet og gir et stilfult men enkel innramming..)

/L

Lenke til kommentar
Har ikke laget action av den ennå... Lager de manuelt...

2pix + 40pix.... (Eller så var det 45/50, husker ikke)

Edit: PC CS? PS CS2 kanskje? ;)

9221015[/snapback]

Laget akkurat en Action av dette nå (la på canvas ca 7 pixeler i hvit, så ca 60 pixeler i sort) , Thanks for inspirasjon ;). Ja CS3 her (har fremdeles CS2 liggende men den blir mindre brukt nå....)

/L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...