Hoppesagåsa Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 I utgangspunktet er jeg logget inn som vanlig bruker. I et terminalvindu logger jeg meg inn som root. Men til tross for dette får jeg ikke kjørt f.eks ifconfig, som ligger i /sbin. Eller f.eks fdisk. Hvordan fikser jeg dette? Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 13. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2003 Jeg fant raskt svaret selv: Okay, this is simple. Root's $PATH is setup to include /sbin, /usr/sbin, and posibly /usr/local/sbin. For non-root users, they don't have those paths in their $PATH. Now, as a non-root who does a "su root", you still inherit the non-root user's $PATH, NOT the new root's $PATH. Hence forth, "ifconfig" is not found. Verify this with "which ifconfig" -- it should show "which: no ifconfig in (...)". To get root's $PATH and other environment variables and settings, you need to do "su - root". The "-" tells su to source system-wide and substitute user's shell startup files, which initializes things like $PATH. Lenke til kommentar
runeb Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Det visste jeg faktisk ikke. Det forklarer en hel del. En annen måte å omgå problemet på er å bruke hele pathen når du skal kjøre kommandoen. F.eks. skrive "/sbin/ifconfig" i stedet for bare "ifconfig". Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Når jeg su'er meg bruker jeg som regel bare og skrive "su -" det skal som regel være nokk. Vet ikke hvordan det er i din distro men hos meg skriver jeg bare "su -" så er jeg root med alle de rette path's o.l. Lenke til kommentar
Jazzcat Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Bruker Solaris selv, men regner med at det er det same i Linux: su - gir root shell+path ettersom su tar root som default, angi su - user for andre brukere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå