Gå til innhold

Rage kommer til å ta 2 DVD-er på 360 og PC

Nimrad

Anbefalte innlegg

Er blu-ray plutselig positiv for spill? Nei, det ser jeg faktisk ingen nytte i lengere. I alle fall ikke i en generasjon hvor det er vanlig med passelig stor HDD på konsollen. Snart har man HDer som tar opp mot 1 Tb, så kommer et spill på flere plater, legger man det bare inn og vips, der forsvant blu-rays enorme salgspunkt.

Vi klarte oss jo merksnodig nok før med et sanisurium av CD plater liggende her og der, og så blir det nesten hysterig når et spill kommer på 2 DVD plater, i denne generasjonen. Nei om det er 1 eller 2 DVD plater eller 1 Blu-ray spiller egentlig ingen trille for min del. Legg inn spillet på HDDen og thats it.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er blu-ray plutselig positiv for spill? Nei, det ser jeg faktisk ingen nytte i lengere. I alle fall ikke i en generasjon hvor det er vanlig med passelig stor HDD på konsollen. Snart har man HDer som tar opp mot 1 Tb, så kommer et spill på flere plater, legger man det bare inn og vips, der forsvant blu-rays enorme salgspunkt.

Vi klarte oss jo merksnodig nok før med et sanisurium av CD plater liggende her og der, og så blir det nesten hysterig når et spill kommer på 2 DVD plater, i denne generasjonen. Nei om det er 1 eller 2 DVD plater eller 1 Blu-ray spiller egentlig ingen trille for min del. Legg inn spillet på HDDen og thats it.

9207565[/snapback]

Man ville i såfall ikke hatt plass til flere enn tre-fire spill på en standard Xbox 360, forutsatt at man ikke hadde noe som helst annet på harddisken..

Lenke til kommentar

Hvorfor fortsatte ikke GC med de cdenene dems? og hvorfor ble Compact Disc byttet ut med Digital Versatile Disc.

Si meg det? hvorfor lever vi ikke i en verden med bare Compact? holdt ikke det nok da?

Forrige generasjon var nok på en dvd, men når begynte forrige generasjon med spill på 720p? Da holdt det på en dvd, dere kan ikke leve i mørket og tru at DVD klarer seg siden dem har klart det så langt som dem har kommet i dag. Teknologi er noe dritt =/

Jeg sier ikke at det er slitsomt og bytte dvd'er, men man sier jo ikke nei takk til og slippe det.

Lenke til kommentar
Man ville i såfall ikke hatt plass til flere enn tre-fire spill på en standard Xbox 360, forutsatt at man ikke hadde noe som helst annet på harddisken..

Nå snakker vi om 1 spill som tar 2 DVD plater, ikke hele biblioteket til X360. X360 har ei heller langt fra liten plass på DVD platene, som tar vel 9 Gb i dual layer mener jeg det var.

Selvfølgelig, over tid vil et nytt format ta over, slik er det bare. Jeg sier bare at det er fremdeles ikke noe overhengende behov for så forferdelig mye plass over 9 Gb hvis man komprimerer litt, og det har de jo merksnodig nok vært flink med nå.

Lenke til kommentar

Nå snakker vi om 1 spill som tar 2 DVD plater, ikke hele biblioteket til X360. X360 har ei heller langt fra liten plass på DVD platene, som tar vel 9 Gb i dual layer mener jeg det var.

Selvfølgelig, over tid vil et nytt format ta over, slik er det bare. Jeg sier bare at det er fremdeles ikke noe overhengende behov for så forferdelig mye plass over 9 Gb hvis man komprimerer litt, og det har de jo merksnodig nok vært flink med nå.

9207616[/snapback]

Tja, om det går 9GB på en dual-layer så ville jo Blue Dragon fylt HELE disken, blir ikke det sluppet på 3 DVDer? Og det blir vel neppe det eneste på sikt..

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

Det får man nå se på, hvis utviklerflukten fortsetter som den gjør, og at flere og flere utviklere velger X360 som hovedplatform og heller porter til PS3 etterpå, så kan blu-ray ha så mye plass den vil, spillene blir tilpasse til å passe i en DVD plate og vil da gjøre det.

Alt avhenger om PS3 får festa kroken i utviklerne igjen, som til nå har sluppet godt ut av akvariet sitt og er på full karpefart på vei mot konkurenten.

Lenke til kommentar
Hvorfor fortsatte ikke GC med de cdenene dems? og hvorfor ble Compact Disc byttet ut med Digital Versatile Disc.

Si meg det? hvorfor lever vi ikke i en verden med bare Compact? holdt ikke det nok da?

Forrige generasjon var nok på en dvd, men når begynte forrige generasjon med spill på 720p? Da holdt det på en dvd, dere kan ikke leve i mørket og tru at DVD klarer seg siden dem har klart det så langt som dem har kommet i dag. Teknologi er noe dritt =/

Jeg sier ikke at det er slitsomt og bytte dvd'er, men man sier jo ikke nei takk til og slippe det.

9207603[/snapback]

Mediet til Gamecube var nå basert på miniDVD og foruten HD FMV materiale har oppløsningen konsollen rendrer i heller lite å si på spillet innhold. Hvor mange spill forrige generasjon var det som gikk over DVD5 kapasiteten (faktisk spill data)?

Content creation koster og mtp de enorme kostnadene spill utvikling har kommet oppi vil jeg tro behovet for plass ikke vil øke så raskt som før.

Men når dette er sagt, vil PS3 ekslusive spill og spesielt fra in-house utviklerene gjøre/ha ting som ikke hadde vært mulig om PS3 hadde hatt DVD? det er nå ganske sikkert.

Lenke til kommentar
Nei, stemmer det, den er på 4 CD'er. Har den her foran meg i original big box.

9207540[/snapback]

Beklager, skrev feil der. Uansett, flere plater.

Id har alltid laget spillmotorer for fremtiden. At de trenger 2 plater på DVD sier vel hvor mye de satser på Megatexture teknologien sin.

Uansett skaper dette absolutt ingen problemer hos oss som spillere. Å klage på å bytte plater blir jammen meg syting.

Lenke til kommentar
Uansett skaper dette absolutt ingen problemer hos oss som spillere. Å klage på å bytte plater blir jammen meg syting.

9208019[/snapback]

Det kommer nå ann på spillet. Med eksempelvis linære RPG spill bør det ikke være et problem for folk, men med spill som Oblivion og ellers sandkasse type spill blir det fort lite aktuelt.

Lenke til kommentar
Personlig så foretrekker jeg et drev som laster raskere (X360), enn et som har mer lagringsplass (PS3).

9207713[/snapback]

Hot topic det der.

X360 kan lese 8-16MB/S etter hvor man er på disken, samt at det er tregere ved bruk av Dual-Layer-disker (utbredt).

PS3 kan lese 9 MB/S konstant.

Teknikker X360 kan dra god nytte av: Legge mye brukte teksturer der de hentes inn kjapt.

Teknikker PS3 kan dra god nytte av: Bruke harddisken som cache. Det kan X360 også gjøre, men det er per dags dato et krav at det kjører også for dem som ikke har harddisk.

Teknikker begge kan dra nytte av: Redudant lagring av data for å minske søketiden. Det sier seg selv at PS3 har en fordel her, siden de har langt større lagringsplass å fordele duplikater på.

Lenke til kommentar
Og igjen kommer det på hvordan utviklere gjør byttet. Selv i RPG og sandkasse-spill er det fullt mulig å gjøre overgangen uten betydelige avbrudd.

9208286[/snapback]

Forklar hvordan man skule gjort det om Oblivion var dobbelt så stort? Med mulighet til å ta fast-travel til hvor som helst i verdenen er det vel vanskelig å unngå mange avbrudd..

Lenke til kommentar

Finnes flere metoder å få spill til å begrense antall data som skal presses inn på en plate. Et spill som er dobbelt så stort som Oblivion er fremdeles mulig på en plate.

Jeg sier ikke at det ikke er fint med en plate for alt sammen. Bare at å bytte plater ikke nødvendigvis ødelegger spillene.

Blu-ray er et nyttig format for fremtiden. og vi kommer helt sikkert til å dra nytte av det. Men slik det er nå er det ikke noe vi ha.

Lenke til kommentar
Finnes flere metoder å få spill til å begrense antall data som skal presses inn på en plate. Et spill som er dobbelt så stort som Oblivion er fremdeles mulig på en plate.

Jeg sier ikke at det ikke er fint med en plate for alt sammen. Bare at å bytte plater ikke nødvendigvis ødelegger spillene.

Blu-ray er et nyttig format for fremtiden. og vi kommer helt sikkert til å dra nytte av det. Men slik det er nå er det ikke noe vi ha.

9208370[/snapback]

Forklar meg så hvordan man får et eksempelvis 15GB spill på en enkelt DVD.

Lenke til kommentar

Kompresjon gjør at ting krever mindre plass, men jo mer komprimert noe er, jo mer maskinkraft kreves det for å uncompresse det, så det sier seg selv at det fins en grense for slikt når det gjelder spill som streames. Jeg jobber forøvrig som systemutvikler.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Hvor mange plater spill kommer på har da absolutt ingenting å si!

9208686[/snapback]

Så lenge det er samme spill og discbytte skjer på rett tidspunkt har det ikke det nei. Men poenget med tråden var og stille spm. om det er vits med blu-ray for spill eller om man like gjerne kunne brukt DVD? En rekke utviklere har jo sagt at de aldri kunne klart dette uten "the power of cell" og "blu-ray". Er det virkelig sånn at det blir sånn i fremtiden eller kommer det til og fortsette og være noe sony boys sier? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...