Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

*Edit* Ny sub (cd-spiller + fronyhøyttalere kjøpt)

SSSø

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at jeg trenger litt mer lyd i bilen min.

Har fra før av 4 mellomtoner og 2 diskanter av ukjent merke (sto i bilen når jeg kjøpte den) som egentlig spiller ganske så bra, men jeg savner litt mer bass, og kunne derfor tenke meg en sub. Siden jeg er lat og har mnimalt med peiling har jeg funnet ut at en aktiv sub, ferdig i kasse, passer best for meg. Det jeg lurer på er om det bare er å kjøpe en jeg syns spiller bra og koble den til CD-spilleren min. Altså, hvordan kobles den til? Går ut i fra at den både trenger signaler fra cd-spilleren og strøm fra ett eller annet sted.

Vurderer også å skifte ut cd-spilleren, da jeg ikke er sikker på om den har line out (vet ikke hvordan det eventuelt ser ut, og finner den ikke på nettet. Er noe blaupunkt-greier). Det at cd'ene hakker når jeg kjører på brostein er også en grunn for at jeg gjerne vil ha ny.

Har jeg misforstått noe, eller er dette en grei løsning?

Hvor mye bør jeg eventuelt gi? Tenkte på maks 3 000 for sub og 1 500 for cd-spiller (eventuelt en annen fordeling av pengene, men 4 500 tilsammen da...MAKS). Vil jeg få noe bra for det?

Tar gjerne i mot tips. Hadde vært en fordel om jeg kunne kjøpt det hos Bilradiospesialisten. Gjerne noe jeg kan bygge videre på seinere.

Edit: bør kanskje legge til at jeg har en del erfaring med hjemmekino/stereo, og vet hva god lyd er (vet bare ikke hvordan jeg skal få det i bilen). Er klar over at jeg ikke vil få denne gode lyden for disse pengene, men sånn er det når man prioriterer anlegg som står ved siden av tv'en og ikke i bilen. Er IKKE ute etter noe techno-dunk-sub, er ute etter noe som av et uerfarent øre kan forveksles med god-lyd.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, når det gjelder spiller, så anbefaler jeg Pioneer på det varmeste, gode spillere som gir mye for pengene.

Når det gjelder subwoofer så får du mer for pengene med å bygge selv, men hvis det er uaktuelt, så får du satse på aktiv sub bare.

Med det budsjettet så blir det nok litt sånn "techno-dunk-sub", desverre, lydkvalitet koster vet du.

Lenke til kommentar

Hva med for eksempel en sånn og en sånn?

Muligens et dumt spørsmål, men vil de passe sammen?

Vet det går litt over budsjettet, men siden det var mitt forslag så må jeg vel få lov (må bare vente til slutten av september, har en xbox 360 på ønskelisten også, lønning, lønning, lønning!).

Hvordan er det egentlig med mulighetene for å prøvelytte...i bil? Skulle gjerne hørt det sammen med høyttalerene jeg har fra før også. Er det vanlig at man får lov til?

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Ok, la oss si at jeg bestiller forsterkeren og sub'en du linket til, vil de passe med den Pionerspilleren jeg fant? Og hva vil jeg trenge av kabler osv?

Det finnes vel ikke noe tilsvarende til samme pris hos Bilradiospesialisten? Er ganske greit siden det ligger under 10 min fra der jeg bor.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

joda passer fint til den. ville ha gått for en spiller med litt mer enn en linjeutgang. er greit med en ekstra når du seinere vil kjøre høytalerne på egen forsterker, så at pioneer hadde en spiller som kostet 200 mer enn den du linket til. du trenger strøm kabel helst 25mm2 å like tykk jordingskabel. phonokabel å en kabel til styre strømmen å selfølgelig høyttaler kabel.

Lenke til kommentar

Hmm, nå har jeg kjøpt meg ny cd-spiller (spesifikasjonene stemmer ikke av en eller annen grunn, men bildet og prisen er rett) og nye fronthøyttalere med diskanter.

Veldig fornøyd med cd-spilleren (til og med samme farge på displayet som jeg har som bakgrunnslys i dashbordet). Høyttalerene har jeg ikke fått koblet til ennå, da jeg ikke orker å stå i regnvær og trekke kabler. Må også få laget meg en ring for å bygge de litt ut, da de var dypere enn de som sto i. Idéer til hva jeg kan lage denne ringen av? Må være ca 0,4 mm tykk. Kryssfiner? Eller kan jeg bygge ut med skiver på skruene også "fuge" rundt med sånn svart gummeklissting...ehm..ja, dere skjønner...(alle jeg kjenner kaller det negertyggis, men går ut i fra det ikke er det det heter).

Håper de spiller bra. Valgte de egentlig pga jeg fikk 500 kr avslag da pakken var åpnet.

Noen som har en idé till hvor jeg kan gjøre av delefilterne? Og noen som vet hvordan kablene går inn i døren på en Octavia 98 mod? Er de bare trukket gjennom den gummigreien, eller er det en kontakt inni der? Blir så sliten av å ta av dørpanelet.

Nå må jeg bare vente til neste lønning før jeg kjøper meg sub og forsterker...

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Her er det en Aktiv sub, vet ikke åssen den spiller men.. http://www.iceaudio.no/index.php?func=vare...576ea1710d724d7

9272645[/snapback]

Helt utrolig. Jeg klarer da å finne en aktiv sub selv, klarer til og med å finne det på butikken jeg helst (ja, bare helst) vil handle på. Vil jo gjerne ha noe som spiller bra også, og ønsker derfor anbefalinger, ikke noe tilfeldig. Hadde du lest mer enn overskriften hadde du nok sett at jeg heller ikke lenger er ute etter noe aktiv sub, men sub ferdig i kasse + en monoforsterker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...