Gå til innhold

Problem med vannkjøling (urenheter i loopen)

Anbefalte innlegg

Hei!

For et par uker siden fikk PCen min et dunk under transport. Ettersom det ikke så ut til at noe var gale, startet jeg den opp, og den startet fint. Det som imidlertid bekymret meg, var at det så ut som det var noen små biter (muligens plast) i loopen, men dette så jeg bare i et lite sekund, før det forsvant inn i CPU blokken, og jeg tenkte ikke mer på det. (Jeg trodde det var små luftbobler etterhvert, noe som viser seg å være feil.)

Og nå, i dag, ca. 3 uker etter dette skjedde, så jeg at vannet ikke bevegde seg. Det så ut som den skubbet vann inn i kjøleblokken, men det kom nesten ingenting ut. Derfor skrudde jeg av. (heldigvis ble ingenting for varmt, eller skadet).

Så skrudde jeg opp CPU blokken (som er en Apogee GTX) og der så jeg at den var nestet tettet seg av noe som ligner små plastbiter, som jeg heller ikke får ut.

Så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre videre. Planen er å ta ut alt vannet i loopen, og filtrere det (sil eller kaffefilter eller noe lignende) Eller kjøpe batterivann og helle på det.

Jeg tror ikke bitene har noe å si for resten av loopen, pga. bitene er for små til at de kan ha tettet noe annet, men jeg tror at pumpen er delvis, eller helt ødelagt.

Så da er det to ting jeg lurer på. Hvilken pumpe er bra til mitt oppsett, som er nokså stillegående, og hva skal jeg gjøre med selve kjøleblokken? Skrape det ut med en sil eller noe lignende, eller varme det med en varmluftspistol, så det blir mykt, for å så prøve å spyle det vekk.

Jeg legger ved bilde, så dere kan hjelpe meg med å finne ut av hva det er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff da, det så ikke bra ut.

En Laing D5 eller en Laing DDC-3.x med modda topp tror jeg dekker de fleste behod, men du må oppgi resten av loopen din.

Personlig så tror jeg forskjellen er minimal med mindre man har en fullstappa loop, altså cpu, 2xgpu, nb, sb, mosfets, ram, hdd e.l.

Lenke til kommentar
Uff da, det så ikke bra ut.

En Laing D5 eller en Laing DDC-3.x med modda topp tror jeg dekker de fleste behod, men du må oppgi resten av loopen din.

Personlig så tror jeg forskjellen er minimal med mindre man har en fullstappa loop, altså cpu, 2xgpu, nb, sb, mosfets, ram, hdd e.l.

9206440[/snapback]

Loopen er bare pumpe>CPU>radiator>tank>pumpe.

Jeg har funnet ut at pumpen er ødelagt også. Selv om den klarer å skubbe ut vannet, klarer den ikke å suge opp igjen.

Dvs. jeg har skrudd av bunnen på vannbloken som du ser, senkten vannblokken nedi en beholder med destilert vann, omtrent som enda en vanntank, for å se om jeg klarer å samle urenhetene nedi der. Men det får jeg ikke til. Den bare fyller seg, uten at den klarer å suge opp noe væske fra det litermålet som er fylt med vannet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk renset selve kjøleblokken ;)

Jeg fant en myk metallbøsrte (lignende stålbørste, bare mye mykere) Den fikk alt vekk veldig lett, uten å berken bøye eller stripe kobberet. :thumbup:

Men så kommer det til pumpe. Jeg tror jeg skal kjøpe en AC Aquastream, eller en Swiftech MCP 655 pumpe.

Jeg tror at Swiftech er best, men når det kommer til festemekanisme, er Aquasream bedre syntes jeg, siden den er lett å feste sammen med AC Aquatube i to 5 1/4 porter.

Men jeg tror jeg går for en Swiftech, og en liten tank, kanskje denne.

Hva sier dere til det? Og tror dere jeg kan få ny pumpe fra webshopen? Det var ikke noe kraftig dunk (PCen stod i baksetet, og vippet fremover og traff forsetet)

Endret av Farnsworth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en AC Aquastream festet i 2 brønner sammen med tank, fungere utmerket.. Med medfølgende kontrollpanel til pumpen så kan du regulere frekvensen på pumpen og dermed øke vanngjennomstrømmningen.. Ellers så er det jo 2 dioder som viser drift og feil..

Om ca 8 uker kommer det en ny pumpe fra AC, Aquastream XT, med bedre flow og bedre funksjoner og en USB tilkobling for bedre integrering i Aquasite programvaren..

Lenke til kommentar
Jeg har en AC Aquastream festet i 2 brønner sammen med tank, fungere utmerket..  Med medfølgende kontrollpanel til pumpen så kan du regulere frekvensen på pumpen og dermed øke vanngjennomstrømmningen.. Ellers så er det jo 2 dioder som viser drift og feil..

Om ca 8 uker kommer det en ny pumpe fra AC, Aquastream XT, med bedre flow og bedre funksjoner og en USB tilkobling for bedre integrering i Aquasite programvaren..

9207932[/snapback]

stilig :cool:

Men tror ikke jeg gidder og sitte på stock kjøling så lenge :p Men vi får se.

Endret av Farnsworth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Den driten som festet seg på blokka er sansynligvis alger. Ser helt slik ut etter hva jeg kan se. Du bør bytte vannet i vertfall om du ikke har gjort det, og evt. fylle på med noe algedrepende middel.

9208883[/snapback]

Jeg tror ikke det er alger, ettersom det er nokså skarpe biter, og de er steinhard. Når jeg pusset dem vekk fra vannblokken (ikke den delen som er ani CPU, men innsiden av toppen kan man vel kalle det) så ville det ikke av før jeg skrubbet så hardt at den slet vekk små biter av metallet.

Pluss jeg har vanskelig for å tro at det kan være alger, ettersom jeg brukte 100% "coolant", eller den grønne væsken som følger med vannkjølingssettet, og den er skadelig for huden, så jeg tviler på at alger ville trivdes inni der.

I tillegg, så kom dette plutselig, og samtidig som pumpen feilet.

EDIT: Vannkjølingen er fjernet nå, og CPUen kjører på luft (E6600 sin stock kjøler, det var det eneste jeg hadde)

Og jeg tviler på den kommer opp igjen. Den kommer i hvertfall ikke opp igjen før jeg får ny pumpe av PCUtstyr, eller når jeg får stipend til høsten, og har råd til nye deler (pumpe, tank og noe tubing i første omgang)

EDIT: I morgen skal jeg teste pumpen skikkelig. Jeg skal feste tubing fra pumpe utgang til vanntanken, slik at loopen blir bare Pumpe>tank>pumpe og hvis jeg får skyldt ut alle urenheter inni der, er det mulig jeg kan montere det opp igjen, for jeg har skaffet meg nytt batterivann, og har renset blokken, og tenkte å bruke en liter eller to med batterivann til å rense radiator+pumpe hvis det fungerer.

Endret av Farnsworth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg fant nettop ut av pumpen er OK (eller delvis OK)

Jeg testet den i en enkel loop (Pumpe>tank>pumpe) og da funket den helt fint. Den pumpet bra, men det var fortsatt litt urenheter.

Men nå begynner jeg å lure på hva de små bitene er, og om radiatoren er tettet seg.

Fordi når jeg koblet til radiatoren, så ble alt verre igjen. Pumpen hadde problemer med å så skubbet vannet i gang, og når den fikk det til, så lager pumpen en slags "ulyd" nesten som den slurper, men den lekker ikke.

Jeg tror at det er litt motstand i radiatoren (enten pga. den er lang, og det må jo være litt motstand i den, eller pga. den har tettet seg delvis), men jeg tror at pumpen ikke klarer motstand, at den gir seg da. Grunnen til det vet jeg ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Det jeg tror jeg ville gjort var å fest radiatoren til en f.eks hageslange, å sett om jeg hadde klart å spylt den ren. En runde med f.eks whitesprit hadde sikkert heller ikke hvert dumt. Tenker da uten pumpe selvfølgelig.

9209242[/snapback]

Ja, det er det jeg tror jeg kommer til å gjøre.

Men jeg tror uansett at pumpen er ødelagt, ettersom den pumper svært svakt når den får litt motstand.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hva slags coolant brukte du? HydrX?

9210252[/snapback]

Jeg brukte 100% Thermaltake BigWater coolant. Det stod at man kunne bruke den uten tilsetninger, eller sammen med andre væsker som destillert vann.

Jeg brukte altså den som fulgte med.

Hva er egentlig best å bruke i vannkjøling?

• Liker 1
Lenke til kommentar
5% frostvæske og batterivann er best. Leder varme ganske godt, og hemmer korrosjon og algedannelse.

9214437[/snapback]

Da blir det vel det ;)

Hvor mye koster frostvæske da? :p (jeg er sånn passe lat) Og holder det med noe billiggreier fra Biltema?

• Liker 1
Lenke til kommentar
5% frostvæske og batterivann er best. Leder varme ganske godt, og hemmer korrosjon og algedannelse.

9214437[/snapback]

Da blir det vel det ;)

Hvor mye koster frostvæske da? :p (jeg er sånn passe lat) Og holder det med noe billiggreier fra Biltema?

9215111[/snapback]

Billiggreier fra biltema funker i haugevis. Kjøpte 6l(2x3l kanner) for knappe 60kr, funker kjempefett

Lenke til kommentar
Jeg brukte 100% Thermaltake BigWater coolant. Det stod at man kunne bruke den uten tilsetninger, eller sammen med andre væsker som destillert vann.

Jeg brukte altså den som fulgte med.

Hva er egentlig best å bruke i vannkjøling?

9213811[/snapback]

Jeg husker den Thermaltake-guffa som noe grønn gugge som ble tykkere og tykkere for hver dag som gikk... Sikkert noe av den væska som lå igjen i kjøleren da..

Angående frostvæske, så avhenger det noe av fargen man vil ha på vannet.

Shell sin: Noe grønnaktig blå.

Essos vanlig Antifreeze: Ganske kraftig blå.

Essos "Advanced" Antifreeze: Rød.

Btw. Essos "Advanced Anti freeze" er ganske grei synes jeg. Den er dyr, og har visse ulemper, men jeg opplevde den som mye mer tyntflytende enn vanlig frostvæske som blir en ganske tykk nesten gelèaktig guffe (jeg mener ikke at den er i nærheten av fast form da) etter noen uker i drift. Ulempene med den er som nevnt at den er dyrere, men også at den la igjen et rosa lag i slangene over tid. (Fargen i denne er altså rød) Vil tro andre merker har tilsvarende også.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En liten oppdatering.

Jeg har vært litt opptatt i det siste, så jeg har rotet lite med vannkjølingen. Jeg har imidlertid nå funnet ut at det er pumpen som er ødelagt.

Jeg skrudde alt ut, renset radiatoren med kranvannet (fullt trykk gjennom den, mned både varmt og kaldt vann) og den er helt fin nå.

Jeg fjernet tanken fra pumpen, og tok innsugsenden til pumpen nedi en bøtte med vann, og den klarte ikke å suge opp vannet de to centimeterene engang. RPMen økte eller falt heller ikke når jeg tok den opp fra vannet og ned igjen. Jeg testet den også kjapt i luften, for å se om det kom noe luft gjennom da, og ja, man kunne kjenne littegran luft som be blåst ut, men dette var veldig svakt. Det stoppet også når jeg holdt foran innsuget. Når jeg holdt foran innsuget falt heller ikke RPMen, og jeg kunne ikke kjenne at den søg på fingen heller.

Jeg får ringe PCUtstyr.no på mandag, og høre hva som skjer. Jeg nekter i hvertfall å sende inn hele kabinettet pga. pumpen som fulgte med er ødelagt.

Det er vel ingen som bor i Bergensområdet som kan låne meg en pumpe midlertidig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...