knutby Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Våren 08 skal jeg ta generell studiekompetanse(mangler noen fag som jeg tar som privatist) og skoleåret 08\09 skal jeg studere. 09\10 og videre skal jeg inn på politihøyskolen. For å gjøre ting enklere, hvilke fag lønner det seg å studere når man skal inn på politihøyskolen? Tenker da spessiellt på etårig kurs eller et treårig for å så hoppe av når jeg kommer inn på politihøyskolen. Som jeg ser det er psykologi det som kanskje er best med tanke på PHS men er ikke sikker på hele tilbudet der ute. Lenke til kommentar
underdark Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Våren 08 skal jeg ta generell studiekompetanse(mangler noen fag som jeg tar som privatist) og skoleåret 08\09 skal jeg studere. 09\10 og videre skal jeg inn på politihøyskolen. For å gjøre ting enklere, hvilke fag lønner det seg å studere når man skal inn på politihøyskolen? Tenker da spessiellt på etårig kurs eller et treårig for å så hoppe av når jeg kommer inn på politihøyskolen. Som jeg ser det er psykologi det som kanskje er best med tanke på PHS men er ikke sikker på hele tilbudet der ute. 9206264[/snapback] jeg skulle til å be deg ta et år i Forsvaret, men ser på profilbildet ditt at jeg kanskje er litt sent ute Psykologi hørtes ikke så dumt ut, nei. Finnes tons and tons of årsstudium med psykologi har jeg fått inntrykk av. Har mange bekjente som går det fordi de ikke aner hva de vil... Lenke til kommentar
knutby Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 Jepp, har gort mitt i mitlitæret synes jeg. Siden jeg skal studere i Oslo har jeg kun sett på UiO og HiO og Psykologi, Engelsk og Tysk er det eneste som er litt spennende der av det de har. Noen som vet om andre steder i Oslo jeg kan lete? Lenke til kommentar
kesse Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Tenk på : Statsvitenskap, idrett, sosiologi, psykologi, samfunnsfag, engelsk, pedagogikk feks.. Mange muligheter! Du kan også vurdere å begynne på en 3årig bachelorgrad, så du har noe å falle tilbake på hvis du ikke kommer inn. Det gjør jeg, starter på en lærerutdanning, hvis jeg ikke kommer inn så blir jeg lærer, kommer jeg inn så blir det politi! Lenke til kommentar
knutby Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Men hva er det som vil lønne seg mest med tanke på senere karriære i politiet? Lenke til kommentar
underdark Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Uten spesielle forkunnskaper eller peiling vil jeg foreslå lederutdanninger / studier og evt. pedagogiske studier mtp å få en ledende politistilling, hva de nå måtte hete. Hva med kriminologi ? Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 (endret) Hvorfor skal du studere ett år før PHS? Er det ikke like greit å søke med en gang du er ferdig med studiekompetansen? Opptaksnemda er jo generelt sett glad i søkere med "passende" yrkeserfaring eller utdannelse. Når det gjelder yrkeserfaring er det jo slik at de gjerne ser på jenter og gutter litt forskjellig. Jenter med førstegangstjeneste og gutter med sosialfaglig arbeidserfaring er ofte populære. Når det gjelder utdanning vil jeg anbefale, ett ettårig studie, slik at du ikke hopper av noe du ikke er ferdig med. Typiske fag kan være psykologi, sosiologi,kriminologi, juss eller andre samfunnsfag. Et annet stalltips til deg som allerede har førstegangstjeneste eller befalsutdanning vil være en eller annen form for sosialfaglig yrkeserfaring det året. Eksempelvis barnevern, rusomsorg eller kriminalomsorg (vikar i fengsel). At du skal tilegne deg noe som kan få videre betydning når det gjelder karriere på ett år, tviler jeg litt på. Endret 5. august 2007 av Frekkas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå