Gå til innhold

Hvordan regulere "fan speed" på 8800 GTS

Ole Goggen

Anbefalte innlegg

Hei!

Til tider, etter en runde battlefield 2, vil core temperaturen til mitt XFX 8800 GTS 640mb stige opp mot 75-80g. Det jeg synes er rart er at viftehastigheten forblir den samme, virker ikke som den regulerer seg. Med kabinettlokket på fører dette til nesten 50 grader inne i kabinettet :mad:

Har brukt rivatuner 2.02 for å sjekke viftehastigheten, trodde det var mulig å forandre viftehastighet der også, men fanen "Fan" står ikke hos meg når jeg går inn på system settings. Er det en "lite" versjon jeg har som er feilen? Kunne tenkt meg å satt opp hastigheten på vifta manuellt på forhånd, eller fått rivatuner til å regulere hastigheten alt ettersom temp. forandrer seg.

Leste også et sted at det var mulig å regulere hastigheten på gpu vifta vha nvidia control panel, men det synes heller ikke å være tilfelle(mulig dette kun var mulig før 162.22 driverne kom).

Til tid og utider kan pcen finne på å freeze helt, det skjer som oftest etter 10-30 minutters spilling. Trodde det var temp. på gpu som var årsaken til dette, men mulig det er noe annet.

PS. sitter på Windows Vista 64-bit

Takker for alle tips!

Endret av Ole Goggen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering:

Fant endelig en brukelig guide for rivatuner, fikk regulert temperaturen der vha "makroer". Ved load så overstiger ikke core 70 grader, holder seg jevnt på 60-65.

Lurer fortsatt på hvorfor skjermkortet ikke regulerer seg selv når temp. stiger. Bør jo ikke være vanlig med en idle temp. på 60+?

Lenke til kommentar

Min idle temp ligger akkurat nå på 56 (på GPU diode) og rundt ca 70-72C ved spilling. (det er med en 92mm vifte i sidedøra som blåser på grafikkortet). Så det er ikke unormalt. Vifta går konstant på 60% hos meg, har RivaTuner installert men ikke gjort noen innstillinger mht vifta.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

det var med et program som het smartdoctor med asus 8800 gtx-en min, hvor jeg kunne forandre fan speed. programmet kunne også forandre fanspeed slik at vifta automatisk går fortere når det blir varmere, og sakker ned når det er på idle.

dette programmet funket bra hos meg, var det ikke med et lignende prog. på driver discen til ditt kort? vet ikke om XFX har et slikt program da men..

Endret av kniggit
Lenke til kommentar

Var dessverre ikke med et slikt program for meg nei. Tror kanskje endel av problemet ligger i kabinettet også, da det er et htpc kabinett. Har dog kun en temp på 34g i kabinettet ved idle, maks 37 ved load.

Mulig det ville vært en idé å montere en 120mm vifte på toppen av kabinettet for å få bedre sirkulasjon.

Takk for svar, syntes bare 75g+ var mye, selv om 8XXX serien er varm :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...