Gå til innhold

Innkjøp av 4Gb ram. Et par spørsmål.

Mr.Hbbz

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg skal nå kjøpe meg nye ram brikker. Budsjett 2500,- Vil gjerne ha best mulig brikker til best pris.

Har sett på disse brikkene :

Corsair QUAD2X 6400

Disse vet jeg veldig lite om. Er det noen som vet hvilken chip som sitter i disse brikkene?

Så har jeg også sett på disse :

2x BallistiX pc-6400

På disse brikkene sitter det vel som regel D9GMH chip?

Brikkene skal brukes sammen med en Xeon X3220 og et 8800gtx. Prosessoren skal jeg prøve å klokke til 2.8 - 3 Ghz. Skal nok tweake minnet litt, men ikke så veldig mye. Skal kjøre unlinked.

Edit: Hovedkort = P5N32-E SLI ;)

Takk :w00t:

Endret av Region øst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at for å utnytte all RAM'en, bør du ha et 64-bits OS.

Et 32-bits OS kan max adressere 4GB. Kjører du vanlig XP eller Vista32, får du bare utnyttet ca 3,2 GB (fordi diverse hw tar opp minneadresser). Dette blir delt 50/50 mellom Windows kjernen og vanlige program. Dvs. at vanlige program får utnyttet ca 1,6 GB.

Lenke til kommentar
Husk at for å utnytte all RAM'en, bør du ha et 64-bits OS.

Et 32-bits OS kan max adressere 4GB. Kjører du vanlig XP eller Vista32, får du bare utnyttet ca 3,2 GB (fordi diverse hw tar opp minneadresser).  Dette blir delt 50/50 mellom Windows kjernen og vanlige program.  Dvs. at vanlige program får utnyttet ca 1,6 GB.

9205791[/snapback]

Ja, det vet jeg :) Skal oppgradere til Vista når Crysis kommer ut :)

Lenke til kommentar

Jeg mener jeg har hørt at det kan by på problemer å ha 4x1GB minne på diverse HK. Ville selg uansett valgt 2x2 vs 4x1 med tanke på evt senere oppgradering o.l.

Jeg skal selv gå fra 2 til 4GB, usikker på hva jeg skal velge. Men tror det blir noe enkelt i 2k klassen :( Må huske på at minneprisen vil gå oppover snart (snart kan være opp til 1 år til btw:P)

Lenke til kommentar
Men minneprisene vil vel gå nedover igjen til neste vår/sommer? Er det ikke slik syklusen på minnepriser går? Ned om våren - opp om høsten?

9217281[/snapback]

Nei, ikke etter det jeg har forstått. Jeg leste at prisene nå var så lavt nede at minneprodusentene ikke ville klare å holde det gåedne stort lengre. De dvs dem kommer til å gradvis sette dem opp igjen til et "normalt" nivå igjen.

Lenke til kommentar

Gah, jeg må være den som har ombestemt meg mest på dette forumet siden dets opprinnelse :!:

Skulle akkurat til å kjøpe inn et par BallistiX, men hvis det er sånn at det vil ta lang tid før 2x2GB-settene går ned i pris igjen MÅ jeg nesten kjøpe det med en gang mens jeg har sjangsen.

Lenke til kommentar
Gah, jeg må være den som har ombestemt meg mest på dette forumet siden dets opprinnelse :!:

Skulle akkurat til å kjøpe inn et par BallistiX, men hvis det er sånn at det vil ta lang tid før 2x2GB-settene går ned i pris igjen MÅ jeg nesten kjøpe det med en gang mens jeg har sjangsen.

9217751[/snapback]

Det er akkuratt det jeg og tenker på ;) Har nettopp kjøpt 2GB kit, men siden jeg fikk solgt det til en god pris, så tror jeg at det blir 2x2GB på meg! :D Jeg får 1k4 for mine game brikker, 600 for 2GB ekstra er greit ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...