Gå til innhold

Energieffektive prosessorer for bærbare?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilke prosessorer bør jeg se etter når jeg skal ha en PC med lang batterilevetid?

9205555[/snapback]

I utgangspunktet den med lavest strømforbruk.

I "utgangspunktet" fordi det har betydning hva du skal bruke PCn din til.

Nyere Intel laptopprosessorer drar i størrelsesordenen 0.5-1 watt på tomgang. TDP ("max. omsatt effekt") varierer fra 5.5 watt for en U1500 til 44 watt for en X7800. Den litt mer vanlige T7700 drar 34 watt max.

For de som ikke er gamere eller kjører prosessorintensive bakgrunnsapplikasjoner, vil prosessoren stort sett være idle. Men om du kjører applikasjoner som periodisk krever mye cpu kan det lønne seg med en prosessor som drar mer strøm "på full pupp" fordi den da blir fortere ferdig og kan gå tilbake til idle.

Om du syns dette svaret var lite hjelpsomt, har jeg noe enda verre på lager: prosessorens strømforbruk utgjør bare en (stadig mindre?) liten del av laptopens totale strømforbruk. Skjerm(-størrelse), grafikkhardware, minne(-mengde) og harddisk(-type) spiller også inn. Og hva slags software du kjører, og hvordan den er konfigurert kan utgjøre timer(!) i forskjell. Generelt bør du elliminere så mange bakgrunnsprosesser som mulig, konfigurere skjerm og harddisk til å gå i hvilemodus så raskt som mulig, og aktivt bruke suspend. Bakgrunnsbelysningen på min samboers gamle laptop bruker 10(!) watt alene på full styrke.

La meg gjenta punktet om bakgrunnsprosesser. Om prosessoren må jobbe ofte, får du ikke utnyttet de "dypeste" hvilemodiene til prosessoren (C3, C4), og den vil trekke mer strøm enn nødvendig. Bakgrunnsprosessorer som aksesserer harddisk er også veldig kostbare målt i strømforbruk.

Selv er jeg linuxbruker og veldig glad i et verktøy som heter powertop for å hjelpe meg med å finne ut hva som trekker strøm. Jeg er sikker på at det finnes tilsvarende verktøy for windows.

Om du bare vil sjekke prosessorspecs, se her:

http://www.intel.com/products/laptop/processors/index.htm

Lykke til!

Dag B.

Lenke til kommentar
Om du syns dette svaret var lite hjelpsomt, har jeg noe enda verre på lager: prosessorens strømforbruk utgjør bare en (stadig mindre?) liten del av laptopens totale strømforbruk. Skjerm(-størrelse), grafikkhardware, minne(-mengde) og harddisk(-type) spiller også inn.

9205975[/snapback]

de minste bærbare har gjerne mindre disker, naturligvis mindre skjerm og det er så å si kun denne type maskiner som bruker LV og ULV prosessorene til intel.

et eksempel på stømgjerrig maskin:

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=41470

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
de minste bærbare har gjerne mindre disker, naturligvis mindre skjerm og det er så å si kun denne type maskiner som bruker LV og ULV prosessorene til intel.

9206968[/snapback]

Ein ting eg har bete meg merke i er at mange av maskinene med mindre skjerm og har mindre batteri. Eg har vore på jakt etter ei maskin med liten skjerm i den tru at det betydde lengre batteritid, men det er ikkje alltid tilfellet.

Pass òg på å få integrert skjermkort (ofte Intel sin GMA) heller enn nvidia eller ati sine. Har lagt merke til at like maskiner med ulike grafikkløysingar kan ha over timen i skilnad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...