Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gjemme bort PC'en

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter med en Dell Precision 670 på kontoret på jobben som støyer plagsomt mye. Den er sikkert mellom 2 og 3 år gammel, men har egentlig støyet for mye fra første dag. Jeg får sikkert ny maskin i løpet av kommende halvår, så jeg gidder ikke å prøve å forbedre den jeg har med nye vifter eller nytt kabinett.

Det jeg kunne tenkt meg å prøve, både med den maskinen jeg har nå og den neste, er å plassere maskinen på et serverrom.

Avstanden til serverrom er ca. 6 meter i luftlinje, uten murvegger, og ca. 10 meter med ledning i taket. Vanlig nettverk finnes selvsagt også. Det må kunne overføre signal for 2 skjermer, 1 mus, 1 tastatur, og lyd. Skjermkortet har en DMS59 utgang som vha. splittere støtter to monitorer enten over DVI eller analogt.

Jeg har sett på et par veldig "tynne" klientmaskiner helt uten vifter. Med en slik på kontoret kunne jeg brukt remote desktop til maskinen på serverrommet. Jeg er skeptisk til "responsen" med remote desktop - jeg skal jo bruke det dag inn og dag ut - og disse enkle klienmaskinene har så vidt jeg har sett kun en analog VGA utgang. Tror derfor ikke at dette er løsningen.

Det ideele er kanskje å kjøpe noen skikkelig lange kabler; en for skjermene (med splitteren på kontoret), en USB for mus og tastatur (eller må jeg ha en for hver?), og en lydkabel. Eller, finnes det kanskje bokser som kan overføre alt dette i en USB, eller kanskje trådløst?

Dersom det ikke er særlig gjennomførbart med den maskinen jeg har nå, men det finnes ting som skal komme og som jeg bør passe på å få med på min neste maskin, så hører jeg gjerne om det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes utstyr som kan overføre skjerm, tastatur signaler via nettverket :)

kanskje det kunne være løsningen? disse boksene koster jo noen kroner, og ikke sikker på hvordan oppløsning disse klarer.

Har montert en slik på en prosjektor, det fungerte flott :) men der var oppløsningen avhengig av lengde på cat5 kabel tror jeg :p

Lenke til kommentar
Noe usb utstyr får trøbbel ved litt lengde mellom enhetene :p prøvde 10m mot ett smartboard, og det fungerte utrolig dårlig :p

9205645[/snapback]

Det finnes aktive USB kabeler som du kan kjøre på 25 meter uten problemer. Kjører selv 2 stk hjemme fra datarommet til stua for å montere mottaker for trådløst tastatur/mus. Fungerer ypperlig.

Lenke til kommentar
Noe usb utstyr får trøbbel ved litt lengde mellom enhetene :p prøvde 10m mot ett smartboard, og det fungerte utrolig dårlig :p

9205645[/snapback]

Det finnes aktive USB kabeler som du kan kjøre på 25 meter uten problemer. Kjører selv 2 stk hjemme fra datarommet til stua for å montere mottaker for trådløst tastatur/mus. Fungerer ypperlig.

9205792[/snapback]

Har prøvd slike også ;) med blandet suksess :p

Lenke til kommentar
Kanskje noe álá dette?

http://www.zantech.com.au/avocent/ecms2000u.html

Extend Desktop over IP

Near zero latency

No software required

Supports DVI-I or VGA

DVI over IP

VGA over IP

CD Quality Audio

USB2 Keyboard, Mouse, Virtual Media

Uses Standard TCP/IP

128Bit AES Encryption

dedicated cable not required

Upgradeable

9210832[/snapback]

sikkert billig da! :w00t:

Lenke til kommentar

Dette er veldi fine løsninger, kjørte noe lignende et sted jeg jobbet før, og det fungerer akkuratt som å sitte lokalt. Men så var det prisen da. Den aktuelle boksen der koster f.eks $2,192.30, så det er ikke noe billige saker. Der jeg jobbet hadde vi ikke over IP men over en egen CAT5E kabel. Den tror jeg kostet mellom 10 og 12 000 et sted, men var veldi kjekt å kunne sitte å jobbe utenfor serverrommet.

Leteng har godt utvalg i sånne bokser, hør med dem om de har noe billigere.

Endret av rolvs
Lenke til kommentar

:blush:

Sjekka ikkje akkurat prisen, men tanken var god. Vil derimot anta, som du sier, at det finnes "billigere" løsninger, som da krever egne dedikerte cat5/5e-kabel mellom boksene, og ikkje en IP-basert løsning, som gjør at det kan kjøres via bedriftsnett/vpn/internett.

Lenke til kommentar
Avstanden til serverrom er  ca. 6 meter i luftlinje, uten murvegger, og ca. 10 meter med ledning i taket. Vanlig nettverk finnes selvsagt også. Det må kunne overføre signal for 2 skjermer, 1 mus, 1 tastatur, og lyd. Skjermkortet har en DMS59 utgang som vha. splittere støtter to monitorer enten over DVI eller analogt.

Det finnes alt-i-ett bokser som forlenger alt dette over dedikerte Cat(5|6)-kabler. (Normalt to kabler for to monitorer.) Problemet er at disse koster en del tusen. Jeg har brukt bl.a Black Box ACU4201A som tilfredsstiller dine krav - http://www.blackboxas.no/products/detail_p...&bmLocale=no_NO men jeg tror denne ligger på minst seks-syv tusen. (Jeg bare monterer, jeg ser aldri fakturaen...)

Det finnes også bokser som forlenger over IP. De er (minst) like dyre, relativt sultne på båndbredden, og gir ikke alltid perfekt bilde og lav latency.

Men: Både DVI og VGA går greit med 10-15 meters kabler. USB går riktig nok ikke, (http://www.usb.org/developers/usbfaq/#cab_sol) men extender for kun USB er adskillig billigere enn en som tar video også. Jeg vil anbefale å enten velge en extender hvor remote-delen har egen strømforsyning, eller plassere en egen selvdreven USB-hub på kontoret. Mange extendere påstås å virke uten strømforsyning, min erfaring er at det kun gjelder med en enkelt strømgjerrig enhet.

(Jeg jobber med å montere projektorer og annet utstyr i møterom, og spiser meg gjennom noen extender-sett i uken.)

Lenke til kommentar

Siden en Dell Precision 670 kjører "Xeon® Dual-core 2.80 GHz 800MHz FSB with 2x 2MB L2 cache" (Merk: http://www.dell.com/content/products/produ...aspx/precn_670) skjønner jeg at du "blåser bort".

Siden du har en så kraftig arbeidsstasjon, regner jeg med at du er CAD-er eller lignende og da er remotedesktop helt utelukket. Hvis du ikke er det, ta en titt på http://www.uvnc.com/

Denne godbiten er en klone av Realvnc, men den tilfører mye mer. Ved å prøve & feile kan du oppnå meget gode latencies. Forskjellen på denne og andre produkter er at den installerer et eget "skjermkort driver" som unngår Win32 API'n på serversiden. Dermed er det kun nettverket & skjermoppdatering på klientsiden som er den store flaskehalsen.

Hvis du vil ha noen (eldre) kloner av viewere jeg ha modifisert tidligere kan du laste den ned her:

http://lars.werner.no/vnc/

Edit: UltraVNC har implementert min fullscreen caption sak som standard, så bruk klienten som følger med.

Endret av Largie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...