vlt Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Fortegning er noe man må lære å leve med hvis man kjøper dette objektivet. Men som du sier: det kan fikses i software (i alle fall til en viss grad, har ikke prøvd det selv). Fortegning er dessverre et av kompromissene i det optiske designet for å oppnå 18-200 i et relativt kompakt objektiv; det er ikke en feil i produksjonen. Så man bør være klar over fortegningen før man kjøper, spesielt hvis man skal ta bilder av arkitektur og interiør - eller rette linjer generelt. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 MPX.no har forresten tilbud på dette objektivet nå til rundt NOK5750,- Flere godbiter der også på deres objektiv-salg ... Lenke til kommentar
vlt Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Ville vært interessant om du kunne tatt et par bilder på f.eks. rundt 28-50mm, med lukkertid på 0.5-1 sekund og med/uten VR aktivert... 9239420[/snapback] Hm, har klart å få noenlunde skarpe bilder med VR og et halvt sekund lukkertid på korte brennvidder (20-30mm), men det er mer unntaket enn regelen. I mangel av noe bedre å gjøre på en fredags kveld, tok jeg et dusin bilder håndholdt med og uten VR for å se om det ble noen forskjell. Håper det går greit at disse er tatt med et tredjedels sekund i stedet for 0.5-1 s. Blender er f6.3, brennvidde 35 mm, tatt i RAW og konvertert til JPG (kvalitet 7) i PS uten andre justeringer enn en veldig moderat oppskarping for å kompensere for at RAW-filene bestandig er litt "bløte" (har ingenting med objektivet å gjøre). Gjorde ingen nedskalering av bildet - det dere ser er et utsnitt. Fokus skal være på nesa til fyren. Ingen (av 13 forsøk) av bildene uten VR ble skarpe i mine øyne. Dette er det beste bildet uten VR, resten blei merkbart dårligere enn dette: Tre av 13 bilder med VR ble skarpe nok etter min mening. Personlig forventet jeg ikke noe bedre resultat med en så lang lukkertid og tidligere erfaring med objektivet. Dette er et typisk resultat for de vellykkede bildene: Dere får selv bedømme om bildekvaliteten er god nok. (NB: Bildene blei en smule undereksponert.) Med litt fornuftig bruk av oppskarping i PS, går det an å få bildet mye skarpere hvis man vil. Lenke til kommentar
vlt Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 MPX.no har forresten tilbud på dette objektivet nå til rundt NOK5750,- Flere godbiter der også på deres objektiv-salg ... 9253464[/snapback] Da begynner det jo å nærme seg en akseptabel pris Bare en liten kommentar til de to forrige bildene mine: Det er sjelden jeg ser på bilder i full størrelse, som regel klarer jeg meg fint med en nedskalert versjon. Så etter nedskalering og en liten runde med oppskarping, kan det andre bildet bli f.eks. slik: Måtte også ta et snapshot av bilen min Det er konvertert fra RAW, nedskalert og oppskarpet litt. F11, brennvidde 50 mm, 1/50 s lukkertid. Vet ikke om dette ble så bra - det er konvertert til svart/hvitt - men hadde ikke så mange andre eksempler liggende på PC'n: Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Ingen (av 13 forsøk) av bildene uten VR ble skarpe i mine øyne. Dette er det beste bildet uten VR, resten blei merkbart dårligere enn dette: Nei, det hadde jeg ikke ventet heller. Selv med VR ville jeg forventet litt uskarphet, men når man presser systemet slik, får man sett hvor mye systemet hjelper. Bildene med VR ble jo absolutt tilfredsstillende mtp. skarphet, og det er ikke borte vekk tatt 0.5s lukkertid i betraktning... Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) En sammenligning av 18-200VR og 70-200/2.8 Tatt med samme brennvidde, kamerahus, blitz, avstand og Crop. Begge objektivene på 70mm og f/5.6. 18-200 til venstre Begge objektivene på 200mm og f/5,6 18-200 til venstre Dette bør vel forklare hvorfor jeg hevder at 18-200VR passer best som papirvekt. Endret 5. januar 2008 av Jamm Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Det ser litt ut som du har satt fokus bak motivet. Prøv en gang til, hvis det ikke hjelper så sjekk om objektivet fokuserer korrekt. Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Det ser litt ut som du har satt fokus bak motivet. Prøv en gang til, hvis det ikke hjelper så sjekk om objektivet fokuserer korrekt. Når jeg sjekker Focus Point i Capture NX er telefon displayet markert som fokus punkt. Har også sjekket mot Focus Test Chart 2.1. Fokus stemmer på begge objektivene. 18-200VR blir bare ikke skarp og dette er ett av de bedre eksemplarene. Edit: Setter inn bildene uten Crop. Lik avstand og begge objektivene med brennvidde 200mm. Alle kamera parameter er lik på begge objektivene. 18-200@200mm først. Endret 5. januar 2008 av Jamm Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg synes fremdeles det ser ut som fokusen sitter bedre på rokken i bakgrunnen enn på telefonen. Det kan være en illusjon siden de har helt forskjellig karakter. Lenke til kommentar
Laban(NOR) Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Ser det et veldig mange diskusjoner om dette objektivet, som feks her http://forums.dpreview.com/forums/readflat...thread=26276608 For meg funger 18-200 helt utmerket i og med at jeg ble fort lei av å bytte objektiv. 18-200 erstattet 18-55kit obj + 55-200mm. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg synes fremdeles det ser ut som fokusen sitter bedre på rokken i bakgrunnen enn på telefonen. Helt enig. På bildet tatt med 70-200 er rokken uskarp. Ellers skulle det jo bare mangle at en proff 70-200/2.8 feier gulvet med en superzoom... Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Stopp ned begge til F11 og prøv igjen. Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Brukte hele dagen idag for å prøve å justere AF. Fikk ikke låne telefonen som motiv, madammen ville ikke være uten telefon. Fant tidlig ut at Fokus Test Chart ikke egnet seg som grunnlag for justeringer. Det som fungerte til slutt var fast motiv og kamera, for så å studere hvert bilde og velge det skarpeste. Tilslutt endte jeg opp med -18 i AF justering på 18-200en. På målbandet på siden av pennholderen er det 30cm som er paralett med front på fokus "Target". Skal også nevne til 18-200ens forsvar, at jeg har hatt den i småbiter for rengjøring etter at den blei kassert av forsikringselskapet mitt. Rengjøring på verksted var ikke lønnsomt. Alle kamera parameter er lik, og avstand er 4 meter. Sammenligning mellom 18-200VR og 70-200/2.8 på brennvidde 70mm f/5. 18-200 først. Nå på brennvidde 200mm f/5.6, 18-200 først. Denne gang ble det ikke så stor forskjell, men fremdeles brukes den kun som papirvekt. Edit: Manglende stavekontroll. Endret 6. januar 2008 av Jamm Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Brukte hele dagen idag for å prøve å justere AF. Fikk ikke låne telefonen som motiv, madammen ville ikke være uten telefon. Fant tidlig ut at Fokus Test Chart ikke egnet seg som grunnlag for justeringer.Det som fungerte til slutt var fast motiv og kamera, for så å studere hvert bilde og velge det skarpeste. Tilslutt endte jeg opp med -18 i AF justering på 18-200en. På målbandet på siden av pennholderen er det 30cm som er paralett med front på fokus "Target". Det mangler sannelig ikke på innsatsvilje! Litt synd at bildene er så hardt komprimert at det ikke er mulig å se detaljer, men det gjør ingenting - jeg tar det for gitt at 70-200'en er sjefen. Morsomt å se hvor stor forskjell det er i utsnitt. Apropos en diskusjon som har gått rundt testing av autofofokus i "hovedforumet" (som jeg tenker på Speilrefleksforumet som....) så er jeg nysjerrig på hvorfor et "test chart" ikke egnet seg til kalibrering? Hva er årsaken? Endret 6. januar 2008 av Anew Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) ......Apropos en diskusjon som har gått rundt testing av autofofokus i "hovedforumet" (som jeg tenker på Speilrefleksforumet som....) så er jeg nysjerrig på hvorfor et "test chart" ikke egnet seg til kalibrering? Hva er årsaken? Regner med at det er vinkelen på 45 deg. som gjør AF sensor litt forvirret. Fokus Test Chart er nok fint dersom man limer inn et nytt fokus punkt som er parallell med AF sensor, dvs 45 grader opp fra Test Chart. Registrerte at dersom jeg brukte "Live View" når jeg fokuserte på Fokus Test Chart så var ikke "Target" helt nøyaktig likt som gjennom okular. Det jeg valgte å gjøre denne gang, var å konsentrere meg om å få focus "Target" korrekt først. Deretter endre på AF innstilling for å få 1/3 front og 2/3 bak. Edit: Regner med at forskjellen på utsnitt blir redusert når man nærmer seg "Uendelig" på 18-200. Endret 7. januar 2008 av Jamm Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Jeg har selv snakket med både nikon norge og japan foto ingen av de hadde hørt noe om,eller kjenner til fokus problemer eller skarphetsproblemer på 18-200 vr. Jeg spurte nikon norge og japan foto om dette før jeg kjøpte et til meg selv,og på bakgrunn av alle som klager her på forumet over uskarpt objektiv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå