Gå til innhold

Erfaringer med Nikon 18-200mm VR


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Nylig tok jeg en liten sjangs på e-bay og kjøpte en 18-200mm VR fra hong kong. Den kom på døra innen tre dager!

 

Det fulgte med et Phottix UV filter og samtidig kjøpte jeg et ekstra batteri (uorginal). Til en samlet pris av 4800kr. Desverre kom MVA i tillegg. Hadde håpet at den skulle gå gjennom da pakken var merket "gave". Så er ikke sikker på hvor mye det lønner seg om det skulle oppstå noe problem med objektivet.

 

Har en 18-70mm fra før men hadde lyst på noe mer zoom ut på tur. Har ikke fått tatt så mange bilder til direkte sammenligning enda men det kommer :)

 

Første inntrykk er hvertfall litt både og. Noen bilder har vært ganske bra men andre litt kornete. Poster noen bilder etterhvert.

 

 

Startet denne tråden da denne er litt negativt rettet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=768231

 

Mvh

Stian H. Larssen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det fulgte med et Phottix UV filter og samtidig kjøpte jeg et ekstra batteri (uorginal).

Det UV-filteret ville jeg droppet først som sist... Det gjør antakelig mer skade enn gagn for bildene dine. Hvis du vil ha beskyttelsesfilter, ville jeg investert i et Hoya Pro1-filter elns. (kjøp det gjerne fra Ebay, det skal du slippe mva på og du burde finne noen til omlag 250 kr inkl. frakt).
Lenke til kommentar

Jeg er veldig godt fornøyd med 18-200'en min - hovedsaklig fordi den gir meg et godt brennviddeomfang med grei kvalitet og VR som lar meg håndholde ved lukkertider jeg ofte ville ha trengt stativ til ellers. Lukkertider ned mot 1/15 ved 200mm går ofte helt greit- Et tips når man nærmer seg yttergrensene for akseptabel lukkertid (som også selvfølgelig gjelder ellers når man er helt på grensen for å få akseptabelt skarpe bilder håndholdt) er å bruke seriemodus og ta 3-4 bilder etter hverandre - da øker man sjansen for at et av dem er skarpe).

 

18-200'en har rett og slett gitt meg mye mer frihet, noe som gjør at jeg nå tar en del bilder jeg ellers ikke ville ha fått tatt - skal jeg bare gå en liten fototur uten noen konkrete planer gidder jeg som regel nemlig ikke å dra med både stativ og 2-3 ekstra objektiver bare 'i tilfelle' jeg trenger dem.

 

Har jeg helt konkrete bildeplaner foretrekker jeg å velge fastobjektiv tilpasset det, eventuelt 18-70'en som er noe skarpere, men til sitt bruk er 18-200'en gull i mine øyne.

 

Eksempelbilde: Håndholdt 200mm med 1/30 lukkertid og VR på. Du skal være overmenneskelig stødig for å få til det bildet håndholdt uten VR...

post-130769-1186235450_thumb.jpg

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Dersom du har 18-70, hvorfor startet du med 18mm når du skulle kjøpe tele? Hvorfor ikke 50 eller 70?

9206277[/snapback]

Hvis det er meg du spør (men det er det kanskje ikke) så kjøpte jeg 18-200 primært for alt-i-ett mulighetene og VR - kombinert med gode telemuligheter uten å måtte drasse på et ekstra objektiv. Jeg har allerede en 70-300 men brukte den altfor sjelden, så en 18-200 som er med hele tiden er jo mye bedre enn 18-70 på kameraet og 70-300 hjemme i skuffen ;)

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Til en samlet pris av 4800kr. Desverre kom MVA i tillegg. Hadde håpet at den skulle gå gjennom da pakken var merket "gave". Så er ikke sikker på hvor mye det lønner seg om det skulle oppstå noe problem med objektivet.
Grensen for "gave" er 1000 kroner. Det var nok derfor den ikke gikk gjennom uten problemer. Greit å sjekke opp slike ting før kjøp, så man ikke får en ubehagelig overraskelse slik den du fikk her. Du har jo knapt spart en krone på dette... i beste fall har du fått et uoriginalt batteri gratis. Men hvor mye kan det være verdt? Jeg tipper et par hundrelapper, og fem års reklamasjonsrett er verdt mer enn de skarve kronene. UV-filteret vil jeg også anbefale deg å droppe, slik andre her også sier. Det er dumt å ha et dyrt objektiv i denne klassen, også ødelegge bildekvaliteten med et crappy filter.

 

Pass imidlertid på at batteriet har en slags sikring mot overoppheting. I verste fall kan batteriet kortslutte og dra med seg kameraet samtidig. Da mister du alt som heter garanti.

 

Men ellers er 18-200 VR et glimrende reiseobjektiv. Det er ikke like bra optisk som "tilsvarende" objektiver med mindre brennviddeområde, men vil man ha med ett, og kun ett objektiv, så gir det strålende bildekvalitet i forhold til nytteverdien.

Lenke til kommentar

Tipper det kommer fra HK Supplies jeg. Sjekket de igår, og mye optikk derfra er billig. Selv med mva kommer du ofte ut iallefall 1000 kr billigere enn her i Norge pga lav dållah-kurs. Spesielt 70-300VR og 55-200VR er lønnsom å ta inn fra utlandet. Men også 105VR var det god pris på. 18-200VR er etter min mening overpriset utfra hva man får.

 

Husk at Posten svartelister firma som de har avslørt sender dyre ting som gave, og da stoppes alt send ut av disse firmaene.

 

PS: Lefdal annonserer nå Sigma 50-150 f2.8 DC EX HSM til 5495,- (!)

Lenke til kommentar
Dersom du har 18-70, hvorfor startet du med 18mm når du skulle kjøpe tele? Hvorfor ikke 50 eller 70?

9206277[/snapback]

Hvis det er meg du spør (men det er det kanskje ikke) så kjøpte jeg 18-200 primært for alt-i-ett mulighetene og VR - kombinert med gode telemuligheter uten å måtte drasse på et ekstra objektiv. Jeg har allerede en 70-300 men brukte den altfor sjelden, så en 18-200 som er med hele tiden er jo mye bedre enn 18-70 på kameraet og 70-300 hjemme i skuffen ;)

9206292[/snapback]

 

Jepp. Ca samme resonement jeg kom frem til. Veldig greit med en god allroundlinse :) Så kommer jeg til å kjøpe litt med dedikert optikk senere.

Lenke til kommentar
Grensen for "gave" er 1000 kroner. Det var nok derfor den ikke gikk gjennom uten problemer. Greit å sjekke opp slike ting før kjøp, så man ikke får en ubehagelig overraskelse slik den du fikk her. Du har jo knapt spart en krone på dette... i beste fall har du fått et uoriginalt batteri gratis. Men hvor mye kan det være verdt? Jeg tipper et par hundrelapper, og fem års reklamasjonsrett er verdt mer enn de skarve kronene. UV-filteret vil jeg også anbefale deg å droppe, slik andre her også sier. Det er dumt å ha et dyrt objektiv i denne klassen, også ødelegge bildekvaliteten med et crappy filter.

 

Pass imidlertid på at batteriet har en slags sikring mot overoppheting. I verste fall kan batteriet kortslutte og dra med seg kameraet samtidig. Da mister du alt som heter garanti.

 

Men ellers er 18-200 VR et glimrende reiseobjektiv. Det er ikke like bra optisk som "tilsvarende" objektiver med mindre brennviddeområde, men vil man ha med ett, og kun ett objektiv, så gir det strålende bildekvalitet i forhold til nytteverdien.

9206398[/snapback]

 

Takk for tips og man lærer så lenge man lever :D Kommer nok til å skaffe et bedre UV filter for beskyttelse. Veldig greit å ha når det er småbarn i området og vil prøve kamera :whistle:

 

Det batteriet må jeg få sjekket nermere.

 

Tør jeg spørre hvilken butikk du handlet fra?

9206446[/snapback]

 

Riktig gjettet av Linuxguru :)http://stores.ebay.com/Hong-Kong-Supplies.

Lenke til kommentar

Mener bestemt sendinger fra HK Supplies er fra en privatperson (sett mot merkingen av forsendelsen). Ingen firmalogo m.a.o, bare en eller annen Jing Jang som avsender. Slik har det i alle fall vært de gangene jeg har bestillt fra diverse HK firma.

Men selv om de merker pakken som gave og det tilsynalatende er en privat avsender, hjelper ikke det for mva-fritak så lenge deklarert verdi er høyere enn NOK 1000, og det er det jo stort sett når man snakker om objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...