Gå til innhold

Trenger en HDTV, men hvilken?

Anbefalte innlegg

Jeg har planlagt å kjøpe en HDTV til bruk med min PS3 og PC. Da jeg ikke har så stor greie på dette velger jeg å spørre litt her. Budsjett er i utgangspunktet på en 12-13 tusen, men er åpen for å legge i mer hvis prisøkningen kan forsvares. På en annen side er jeg heller ikke interessert i å kjøpe en dyr TV bare for å kjøpe en dyr TV. Må altså kartlegge hva jeg har behov for.

Jeg har 3 krav TV'n må oppfylle:

mulighet for å koble til PS3 med HDMI-kabel

mulighet for å koble til PC

1:1 pixelmapping

Sitteavstand til TV'n vil være 3-3,5m. Jeg kunne derfor tenke meg å høre hvilken størrelse jeg burde velge. Vil f.eks en 32" klare seg, eller kanskje en 42" er mer passe? En annen ting jeg lurer veldig på er om jeg skal gå for en 720p eller en 1080p. Ettersom PS3 støtter full-pakke er det fristende å klemme til med en 1080p, men da er vi tilbake til at kanskje jeg kjøper noe jeg ikke har bruk for.

Har sett på et par TV'er i forskjellige størrelser, og for den saks skyld, prisklasser:

Tatung 42" LCD-TV V42EMGI

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329874

LG 32" LCD-TV 32LC2R

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319033

For all del, kom med forslag, dette er bare 2 stykker som jeg syns så ålreite ut, men så sitter jeg heller ikke inne med all kunnskapen.

Merket er ikke spesielt viktig for meg, det jeg skal ha er en TV til mitt bruk og som gir meg valuta for pengene, hva det står på den er likegyldig.

Håper noen med peiling kan hjelpe meg med valget slik at jeg blir fornøyd.

Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Var jeg deg ville jeg lagt penger i en god LCD-tv på 40 eller 42 tommer.

32" blir alt for lite (selvsagt en smakssak, men i mine øyne) med den sitteavstanden du nevner. Jeg hadde en 32" på 2,5 tommer, den byttet jeg raskt til 42".

MEN, jeg ville vegret meg for å kjøpe Tatung 42", hvertfall om du kommer til å se endel film, og om du bryr deg om design (ref. fjernkontrollen).

Jeg har sett bildet på Tatungen på Datakjeden, og selv der, i flomlys, var sortnivået ikke til å leve med. Ikke synes jeg den er noe fin utseendemessig heller. Den ser sikkert fin ut på bilder, men i virkeligheten virker den litt billig. Tatung-logoen foran f.eks er klistremerkebokstaver, den ene bokstaven var falt av hos Datakjeden. :roll: Jeg er en som liker å ikke være flau over fjernkontrollen, og Tatung sin er mildt sagt.. grell. Som en bruker sa tidligere: Den ser ut som et russisk kontrollpanel fra andre verdenskrig.

Jeg har plasma selv, som jeg er meget fornøyd med, men det skal jeg ikke anbefale deg, fordi jeg ser du vil ha pixelmapping og oppløsning egnet til PC.

I klassen oppunder 15 000 kroner finner du mye bra. På Elkjøp finner du nå en Sony 40" LCD til 8995,-. Jeg vet ikke om den er noe bra, men jeg regner med den er rimelig god, lik de fleste andre Sony LCDer. For å være helt ærlig vet jeg ikke om så veldig mange TVer i denne prisklassen, men jeg tør å påstå at du får endel gode tver for denne prisen. Stikk innom en Elektroforhandler og se hva de har. En hovedregel når man skal kjøpe TV er å se etter nye modeller, da teknikken stadig blir bedre og bedre. Vær obs på at f.eks. Elkjøp har mange eldre modeller utstilt til en rimelig pris, men disse er ofte lite populære og utgåtte modeller, og dårlige i forhold til dagens standard.

Om du trenger FullHD eller ikke avhenger av hvor nærme du sitter når du spiller eller bruker PC. om du sitter nærme og bruker den som en PC-skjerm ,og vil ha MYE plass på skjermen, er nok 1080p en fordel, da det vil gi deg en oppløsning nær WUXGA oppløsning. Dette er luksus, men koster også deretter, for å få et godt FullHD panel i denne størrelsen.

Ellers lykke til!

:)

Lenke til kommentar

Ok. Da belager jeg meg på en 42" tenker jeg. Har ikke lyst til å sitte der med skjegget i postkassa og syns at TV'n ble for liten. Noen med peil som kunne tenke seg å gi noen eksempler på gode TV'er i den størrelsen. Hvordan er forresten prisforskjellen hos forhandlere, f.eks Elkjøp eller Expert kontra å handle på internett?

Lenke til kommentar

Om du klarer å strekke deg litt på pris er det absolutt verd å titte på Samsung LE40M86 eller LE40M87 Hvilket er samme TVen bare med en sølvstripe nede på kanten. M86/87 serien til Samsung oppfyller alle kravene du har satt iallefall. :)

Evt. LE37M86 til ca 11k :)

Men jeg synes det er meget viktig å gå i butikken og se på skjermene selv. Pris, størrelse og spesifikasjoner er en ting du kan sjekke via nett. Men faktisk bildekvalitet kan du bare vurdere med egne øyne forran TVen...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Bare et kjapt spørsmål. Ta den Tatung'en jeg linket til som eksempel. Der står det i Komplett.no's spesifikasjonsliste at den har et skjermformat på 1080p, det betyr vel at oppløsningen på TV'n = FullHD (rett meg nå hvis jeg har feil). Men så under inngangsvideoformater står det bare 1080i (via komponentsokler), 720p (via komponentsokler), 625i. Hva betyr dette?

Lenke til kommentar

Var en tur nedom Elkjøp nå og tittet på TV'er. Studerte de som var der skikkelig og noterte meg de jeg syns var behagelige å se på. Den jeg syns var best i forhold til pris og bildekvalitet var en LG 32" 32LB2R for 9995,- Ble helt forelsket jeg altså, så nå har jeg fundert på hvordan jeg skal få satt meg nærmere TV'n slik at det går bra med en 32", og har gjort meg opp en ommøbleringsplan :p

Forresten, noen som har bra/dårlige erfaringer med dette apparatet? Er jo fortsatt to uker til neste lønning, så har god tid til å gjøre mer research, men akkurat nå er jeg totalt innstilt på den der. Noen som vil anbefale meg, eller fraråde meg å kjøpe?

Lenke til kommentar

Ja jeg satser på at det blir bra. Så i hvert fall helt rått ut i butikken. Prøver å spare Resistance til jeg får den, har faktisk ikke åpnet det enda :p, men MotorStorm har jeg ikke klart å holde meg unna. Regner med det blir en helt annen opplevelse å spille med den TV'n enn min gamle (veldig gamle) TV?

Lenke til kommentar

Som jeg skrev tidligere i posten så er det 32LB2R jeg går for. Men har ikke mulighet til å kjøpe før neste fredag, derfor sitter jeg og spiller PS3 på en skikkelig gammel TV. Så kom jeg til å tenke på den 30-dagers returretten til Elkjøp. Kan jeg stikke å kjøpe en billigere TV nå, f.eks rundt 5000, bruke den til neste fredag for deretter og levere den inn og kjøpe den jeg har tenkt på, nemlig 32LB2R ? Hvis dette funker kan jeg jo kose meg med HD oppløsning dog på en dårligere TV mens jeg venter.

Lenke til kommentar

Ja, du kan selvfølgelig gjøre dette. Men det er ikke så veldig kult gjort mot elkjøpen :). Jeg som elkjøpansatt kan selvfølgelig ikke hindre deg i å gjøre dette, men ordningen er jo ment slik at dersom du angrer kjøpet ditt så skal du kunne få bytte eller få pengene igjen.

Ikke for at du skal få låne deg en tv. Men det er du som bestemmer hva du ønsker å gjøre :).

Hvorfor har du forresten ikke mulighet til å kjøpe før fredag? Elkjøp'er tilbyr alle som kan fremvise studentid o.l. mulighet til å feks utsette betalingen gjennom cresco med et gebyr på 99,-.

Da betaler du ingenting nå, 99,- om 2 uker og resten innen 2 måneder :).

Lenke til kommentar

Fordi på fredag er det lønning. Den forrige røk på PS3 :) og bilreparasjon :( Men uansett så slo jeg det fra meg, den går ratt i gulvet eller noe sånt også står jeg der med 5lapper i dass.

Hva skjer med de tingene som blir returnert? Dere kan vel ikke pakke det sammen igjen og selge som ny vare?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...