Gå til innhold

Acer ikke bak Ubuntu-bærbar

Anbefalte innlegg

Tja... det tviler jeg litt på Lord Darkness... Jeg trur nok ikke det tar lang tid fra produsenten av kameraet gir ut specs til en driver for kameraet blir inkludert i Linux kjernen, og da slipper privatpersoner å tenke på drivere og slikt tull som de oftest må i Windows... Hvis folk faktisk ga support til Linux så trur jeg Linux kunne blitt mye enklere å bruke enn Windows...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
muligens genialt.. men hvem skal supportere det?? hvem skal hjelpe kunden hvis vedkommede trenger en driver som ikke ligger i OS?? linuxfolk? gud hjelpe kjøperene.. acer er ikke store nok til å fri til noen få tusen brukere på verdensbasis.

linuxspråket er noe helt hinsides hva alle andre har hørt. her er det dev, root@ etc etc... og kommandolinje. oops.. dæven noe sier meg at support skal få sitt å gjøre når folk skal koble til sine digitalkameraer, mobiltelefoner og nettverkskort..

9208838[/snapback]

Dette er fordi du ikke har satt deg inn i hva du snakker om, det er mer i retning : Åpne pakkebehandleren (dette er ett enkelt program) skriv inn navnet på produktet du ønsker driver til, trykk installer. Programmet er nå integrert og installert og du kan bruke produktet.

Men, klart, du henger jo igjen ~3-5år i utviklingen og mener bestemt at sånn er linux, så er det helt greit for meg. Jeg må på ingen måte bruke komandogrensesnittet hvis jeg ikke ønsker til daglige gjøremål.

dev, root osv. er mer måten det ble gjort på før, denne er erstattet av enkle automatiske programmer som gjør disse tingene for deg. uten at du trenger å tenke mer over den saken. (selv om du selvfølgelig enda har muligheten til å gjøre det på denne måten hvis du nå skulle ønske det)

9210009[/snapback]

Vel, nå er ikke alt nedlastbart i det universet. Ta for eksempel Opera.

Lenke til kommentar
Vel det er der, men man kan ikke installere det (vet ikke hvorfor). Gi meg et "feedme" program i Linux der du kan mate pakker og de installeres, så er det klart for resten av verden.

9210866[/snapback]

Ehh... Hvis du laster ned en .deb pakke fra feks. opera.com så skal det ikke mer til enn dobbelklikk for å starte innstallasjon...

Lenke til kommentar
Jag ska ju inte svara för dominus men jag tror ni missförstod hans inlägg lite. Att "koppla in en digital kamera" är ju inte speciellt svårt i Windows heller direkt - men endå behöver Fru Nordmann i Kløfta ofta hjälp med det. Om/när en producent går över till Linux har dom troligtvis nog att stå i när det gäller support.

9210255[/snapback]

Kari Nordmann fra Kløfta vil gjøre det hun gjør i dag når hun får problemer med maskinen.

Enten besøke butikken der hun kjøpte varen, få hjelp fra en god nabo eller en teknisk interessert slektning. Eller som endel faktisk gjør, de gir opp og få det til.

Det begynner å bli en bra hjelpe dokumentasjon i Ubuntu nå. Har selv brukt hjelp knappen flere ganger og fått svar på det jeg lurer på. Det som mangler litt er at endel ikke er oversatt til norsk. Noe det antagelig må være hvis Kari Nordmann fra Kløfta skal få fullt utbytte av det.

Det eneste jeg har instalert på maskinen utenom pakkebrannen er de nyeste ati driverne og driverne til nettverkskortet mitt. Men jeg har ikke installert så mye. Jeg har ca 12000 pakker installert av 22000+ som er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Det begynner å bli en bra hjelpe  dokumentasjon i Ubuntu nå. Har selv brukt hjelp knappen flere ganger og fått svar på det jeg lurer på. Det som mangler litt er at  endel ikke er oversatt til norsk. Noe det antagelig må være hvis Kari Nordmann fra Kløfta skal få fullt utbytte av det.

9211019[/snapback]

hjelp til med å oversette, da! Tar deg noen minutter å registrere deg, og så er det bare å oversette, setning for setning, linje for linje. :)

Lenke til kommentar
Vel det er der, men man kan ikke installere det (vet ikke hvorfor). Gi meg et "feedme" program i Linux der du kan mate pakker og de installeres, så er det klart for resten av verden.

9210866[/snapback]

Merkelig du angriper dette når installasjon av Opera kan gjøres akkurat som i Windows. På websiden deres velger man bare distroen man bruker, og man får da rett installasjonsfil som man dobbeltklikker på for å installere. I like enkelt som med pakkebehandleren, men en metode folk flest kan. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå emulert Ubuntu, den nekter i alle fall å installere med 64-bit, når man først går Linux er det dumt å gå kjøre gammel 32-bit. Samme med Skype. Ikke fungerte det å dobbeltklikke på Linux-verisjonen av Folding@Home. Jeg er så langt ikke imponert av Ubuntu. Lastet ned 32-bit, men da fikk jeg feilmelding når jeg skulle installere Skype og Opera. Error, dependency is not satisfiable libqt3-mt og libqt4-core. Ikke særlig imponerende. Også irriterende at man må ha passord, selv har jeg et langt og sikkert passord men jeg tror ikke mannen i gaten har bruk for det.

Lenke til kommentar
Har nå emulert Ubuntu, den nekter i alle fall å installere med 64-bit, når man først går Linux er det dumt å gå kjøre gammel 32-bit. Samme med Skype. Ikke fungerte det å dobbeltklikke på Linux-verisjonen av Folding@Home. Jeg er så langt ikke imponert av Ubuntu. Lastet ned 32-bit, men da fikk jeg feilmelding når jeg skulle installere Skype og Opera. Error, dependency is not satisfiable libqt3-mt og libqt4-core. Ikke særlig imponerende.  Også irriterende at man må ha passord, selv har jeg et langt og sikkert passord men jeg tror ikke mannen i gaten har bruk for det.

9300451[/snapback]

Dette er kalt dependency, som betyr at Opera/Skype er avhengig av en annen pakke for å kjøre. Dette er grunnen til at de fleste installerer pakker gjennom pakkebehandleren. For Opera/Skype kan du bruke Automatix(bruk google) for å installere, hvis de allerede ikke finnes i pakkebrønnen.

Og du greier ikke å starte 64-bit ubuntu emulert? Hva betyr det? Virtual PC? VM løsninger har i enkelte tilfeller problemer med visse distribusjoner, selv fikk jeg ikke til å installere Arch Linux i Virtualbox feks. Hvis du skal prøve ubuntu 64-bit så prøv liveCDen eller installer det, eneste måten å få prøvd det ut ordentlig på.

Når det gjelder 64-bit i seg selv så er det mange som velger å holde seg til 32-bit fortsatt fordi det er en del drivere og programmer som ennå ikke har fått en 64-bit versjon. Dette inkluderer enkelte codecs, flashplayer og web-pluginen til Java. Er også andre programmer som feks Zsnes, men de tre forrige er vel hovedgrunnene.

Av samme grunn er det mange som skaffer seg 32-bit Vista istedenfor 64-Bit Vista. De aller fleste programmer er ikke moden for 64-bit ennå.

Og når det gjelder passord så handler det om tilpassing. Etter installasjon av de fleste programmer så brukes passordet hovedsaklig til oppdatering av programvare, som med Ubuntu ikke er så altfor ofte. Og passordet har også en stor sikkerhets verdi. Vi ser jo hvordan passordløse administrator kontoer greier seg på Windows ;)

Lenke til kommentar

Det er jo ikke rart dere sliter med å få et 64bit OS til å starte emulert under 32bit OS. Prøv heller å starte et 64bit OS emulert under et annet 64bit OS.

"De aller fleste programmer er ikke moden for 64-bit ennå." Etter min erfaring fra windows så er de aller fleste programmer moden for 64bit. Jeg har brukt 64bit Windows i 2 år nå og har ikke hatt noe problemer med det siden helt i starten da jeg ikke fant drivere til blåtannadapteren og fingeravtrykksleseren på den bærbare.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Vista x64, og alt utenom iTunes har gått som smurt. Jeg klarte fint å emulere 64-bit Ubuntu bare så det er klart. Kan ikke bruke Automatix, den finner ingenting når jeg søker. Bare så det er klart har jeg huket av for at den skal lete over alt som dere ser.

Ubuntu1.png

Ubuntu2.png

Lenke til kommentar
Også irriterende at man må ha passord, selv har jeg et langt og sikkert passord men jeg tror ikke mannen i gaten har bruk for det.

9300451[/snapback]

Det er mulig å ordne det slik at man slipper skrive brukernavn/passord hver gang man logger inn. Øvrig passordbruk ville jeg ikke slått av, og jeg vet heller ikke om det er mulig. Men "mannen i gata" driver vel ikke så mye med administratorbruk? Kanskje bare når han skal installere ting i starten, og når han skal oppdatere ting.

Lenke til kommentar

Nå har jeg installert oppdateringer for Ubuntu (fikk varsel om det i tray). Søkte så etter Opera og Skype. Fant og installerte Opera så lett som bare det, det er bra :). Men den fant ikke Skype. Sist gang, et par måneder siden, nektet den å installere Opera. Kanskje siden det ikke er åpen kildekode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...