anon12234 Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Hei, her kommer mitt første bilde i kritikken. Fikk kamera i går. Knipset litt bilder her og dær. Dette ble jeg ganske fornøyd med. Gi kritikk!, jeg trenger å lære hva som er helt feil! Kamera og objektiv som i signatur Ikke stativ men la kamera på noen bøker jeg stablet opp, må kjøpe stativ i morgen Har croppet, nedskalert og blendet ned noen gatelys, ellers orginalt. Se om jeg ikke gir det en runde i PS i morgen. f/4.5 ISO: 800 2s Endret 4. august 2007 av Henrik2k Lenke til kommentar
netrex Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Flott motiv =) Noe rare farger i lysene, kanskje fra etterbehandling? Ville ikke valgt ISO 400 når kameraet står stødig og motivet ikke rører seg. Mindre støy på ISO 100. De fleste objektiver er skarpest rundt F/8 og F/11, så ville prøvd deromkring. Du kan nok muligens finne objektivet ditt på PhotoZone.de (engelsk side), og se hvor objektivet ditt er skarpest. Om det er objektivet du har i signaturen din, er det vel dette? I så fall, er det skarpest rundt F/8 og F/11 ved videste vinkel og mer og mer på F/8 jo mer du zoomer. Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Bildet gir meg ikke all verden. Mangler en forgrunn blant annet. Bruk stativ, laveste ISO og rundt f.13 er mitt tips. Ville ha prøvd å finne en mer spennende plass å ta bilde fra, uten at jeg kjenner Trondheim så godt. gl Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 (endret) aha, så man trenger altså ikke høy ISO verdi selv om det ikke er lyst ute. ja, da lærte jeg det også. Stativ blir det i morgen. Har bildet med forgrunn, croppet den bort siden jeg synes det passet bedre men kan lage litt flere versjoner. Ja det ene gatelyset ned til venstre er helt forferdelig dårlig redigert Søppelsveitt: skulle ønske jeg også bodde i tromsø med tanke på nordlyset og alle fjellene rundt byen. bra uteliv har dere også Endret 4. august 2007 av Henrik2k Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Et par tips som noen av de andre har vært innpå : Bruk lavest mulig ISO (du ender da opp med lengre lukkertid, men det gjør ikke noe så lenge kameraet står helt støtt). Bruk en blenderåpning på F/8-13 for å få mest mulig dybdeskarphet i bildet, samt at objektivet ditt mest sannsynlig (regner med det er kit-objektiv) er skarpest rundt F/8 eller noe slikt. Og sist men ikke minst : EXIF (bilde-dataene) ligger i bildet enda, det gjør ikke noe at du slettet det fra kameraet. Flere programmer, deribland Opanda leser ut EXIF informasjon fra bildene. Her kan jeg se (via en plugin i Firefox) at du hadde ISO800, F/4.5 og en lukkertid på 2.0 sek, samt at bildet ble tatt i manuell modus Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
netrex Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Når du kan ha lang lukkertid uten at det påvirker skarpheten, altså når ting ikke rører seg eller når du vil at lysene fra bilder og slikt i mørket skal bli striper, kan du uten problem har ISO 100 =) Kun når du trenger en viss lukkertid som du ikke får uten å øke ISO at du må øke ISO for å få rett eksponering. Anbefaler også å skyte bildene i RAW slik at du får bedre kvalitet på sluttresultatet og at du får et bilde som er mer tilgivende om du eksponerer feil slik at det kan fikses i etterkant uten for mye kvalitetstap. Bra uteliv i Tromsø ja =) Bruk en blenderåpning på F/8-13 for å få mest mulig dybdeskarphet i bildet, samt at objektivet ditt mest sannsynlig (regner med det er kit-objektiv) er skarpest rundt F/8 eller noe slikt.9204286[/snapback] Om alt som skal være i bildet er ved lik avstand fra kamera (uendelig eller mindre ved samme avstand, f.eks. en vegg) får man ikke mer dybdeskarphet ved noen blender, bare mer eller mindre skarphet over hele bildet, så best å bruke blenderen som er skarpest. Endret 4. august 2007 av netrex Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Jo, du har et poeng netrex. Avstanden til de nærmeste 'delene' av bildet slik som det er nå faller vel innen for 'uendelig' på fokusen. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 mekka en ny versjon: skal ta flere i dag med lav iso Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå