Gå til innhold

Tegn til innbrenning på ny 42PX70

Anbefalte innlegg

Spilte litt PS2 på min 1 dag gamle Panasonic 42PX70 og lot den stå på en statisk meny i ca. 20 minutter, bare for å se om det faktisk ble innbrenning.

Da jeg stilte inn på en helt svart skjerm, så jeg at det faktisk hadde blitt endel merker etter menyen.. Dette var 20 minutter folkens! Kan det ha noe å gjøre med at TVen er helt ny? Eller må jeg regne med

dette?

EDIT: Bilde

42px70burn.jpg

Endret av Opticane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du har brukt TVen såpass lite så skal det ikke mye til før du ser tegn ingrenning.

Ser også at det er en NRK1 logo oppi hjørnet der, noe som du kommer til å bli vesentlig mer plaget av etterhvert som tiden går.

Vet ikke helt hvilke vilkår som må oppfylles for at innbreningen skal finne sted, men det har med hvor lenge pixlene har stått på med en annen farge enn de andre å gjøre.

Da tenker jeg mest på hvor lys\mørk fargen er.

Du kan faktisk se hvor de sorte stripene på TVen har vært hvis du ikke ser mye på kanaler eller filmer som fyller hele bildet.

Kanal-logoer er de verste synderene, de kommer du kanskje til å se litt mer av seinere.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du kjører ca 40-45% i førsten på det meste?

Jeg har spilt i hele dag, sett film, brukt pc og sett på samme kanal i 3t.

No retention, så en bitte bitte liten antydning av tv3 og en liten firkant fra wii.

Så smått at jeg måtte myyyyyyyse leeenge får å se det i hele tatt, 3min med snø, borte :)

Men når det skal være sagt, du har ikke innbrenning, men noe som heter "midlertidlig" eller ett bedre engelsk ord som jeg ikke husker.

Dette kan skje siden Tv'en er så ny, og ikke noe å frykte så lenge du passer på.

Endret av Zelkin
Lenke til kommentar

Ok, godt. Jeg kjører på 45-50% på kontrast, lys, farge og skarphet. Men av en eller annen grunn stiller den seg opp når jeg kommer tilbake til TV mode etter å ha vært på en AV-kilde, f.eks. HDMI og komponent.

Er det 42PX70/tilsvarende du har Zelkin? Vet du isåfall hva "Sidepanel" i menyen gjør? Er det en form for skjermsparer? Finner ihvertfall intet panel på siden.. :p

Endret av Opticane
Lenke til kommentar
  Opticane skrev:
Ok, godt. Jeg kjører på 45-50% på kontrast, lys, farge og skarphet. Men av en eller annen grunn stiller den seg opp når jeg kommer tilbake til TV mode etter å ha vært på en AV-kilde, f.eks. HDMI og komponent.

Er det 42PX70/tilsvarende du har Zelkin? Vet du isåfall hva "Sidepanel" i menyen gjør? Er det en form for skjermsparer? Finner ihvertfall intet panel på siden.. :p

9204705[/snapback]

Sidepanel er for filmer som tvinger dek å se i "letterbox" format. Dvs 2 sorte linjer langs tven. I stedet for at de er svarte, gjør tven de litt mer grå. Er en fin funksjon for å hindre retention.

Lenke til kommentar

Dette er ikke innbrenning, det er noe som heter image retention. Dette vil bli mer og mer borte ettersom TVen blir brukt fordi den er mest svak for dette de første 100? timene.

Dette er noe som også skjer på LCD skjermer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...