Irminsûl Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Hvor på en flyplass (Oslo Lufthavn, f.eks) må man henvende seg hvis man skal transportere med seg ting som kniver eller skytevåpen om bord på fly -- ting som ikke er lov å ta med i vanlig bagasje. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Så lenge du ikke har det i håndbagasje, og har med dokumentasjon + bæretillatelse/oppbevaringstillatelse så skal det vel gå fint. Men spør dama/mannen ved insjekkingen med en gang, så kan han/hun eventuelt tilkalle eller henvise deg videre til noen andre. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Gå til kassen og si: "Jeg har en pistol, hvor skal jeg gjøre av den under flyturen?". Lenke til kommentar
Irminsûl Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 "Kassen"? Jeg har ikke tenkt til å reise noen steder med det første, men det kunne være kjekt å vite sånt hvis situasjonen dukker opp. Jeg tenkte kanskje det må nevnes ved ved innsjekking, og ikke sikkerhetskontrollen(?) Lenke til kommentar
johjoa Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 "Kassen"? Jeg har ikke tenkt til å reise noen steder med det første, men det kunne være kjekt å vite sånt hvis situasjonen dukker opp. Jeg tenkte kanskje det må nevnes ved ved innsjekking, og ikke sikkerhetskontrollen(?) 9204230[/snapback] Dette må informeres om ved innskjekkingen, for i allhovedsak er det forbutt å ha med seg "Enhver gjenstand som kan avfyre eller ser ut til å kunne avfyre prosjektiler eller forårsake skade" og vandrer du videre inn til sikkerhetsvakta med en pistol så blir du nok stoppa og tatt med inn på et kontor for å forklare situasjon. Ved innskjekkinga blir du vel henvist til en plass/person som vil videre ta over kontrollen på våpenet før/under og etter flyvningen slik at du kan få den utlevert når du har kommet ut av sikkerhetssonen på neste flyplass. Dokumentasjon som bæretillatelse/oppbevaringstillatelse er mestsansynlig påkrevd. Hvordan dette er i praksis er jeg ikke hundre prosent sikker på... videre hva som ikke er tillatt å ta med seg i håndbagasjen finner du på luftfartstilsynet sine sider. Men for å være på den sikre siden så kan du jo bare ringe flyselskapet du skal fly med å spørre på rutinene. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Du spør om hvordan få dette ombord på flyet, og den korrekte måten å gjøre dette på er å sende det i bagasjen. Det er ingen mulighet for å ta med kniv/skytevåpen i kabinen. Ikke prøv å send ammunisjon med fly... Verken som cargo eller håndbagasje. Du ender bare opp med en haug med problemer. Endret 4. august 2007 av rozon Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Du spør om hvordan få dette ombord på flyet, og den korrekte måten å gjøre dette på er å sende det i bagasjen. Det er ingen mulighet for å ta med kniv/skytevåpen i kabinen. Ikke prøv å send ammunisjon med fly... Verken som cargo eller håndbagasje. Du ender bare opp med en haug med problemer. Våpen må sendes i innsjekket bagasje, gjelder det skytevåpen må dessuten en vital del av våpenet adskilles og sendes separat, denne vitale delen kan du heller ikke ha med deg i håndbagasjen, hvilket betyr at du må sjekke inn to kolli bagasje; et med selve våpenet og et med sluttstykke/forskjefte. Og du kan forøvrig sende ammunisjon i innsjekket bagasje, inntil 5kg/person med SAS.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå