Gå til innhold

Boot problem i win xp

Kdubb

Anbefalte innlegg

Når min gamle harddisk er master, samt har lba som instilling i bios, fungerer alt perfekt. Når jeg bytter harddisk til Maxtor 80GB fryser maskinen i oppstarten (rett før den skal loade windows). Hvis jeg bytter instilling i bios til normal, finner den ikke ntldr (dette gjelder begge diskene). Velger jeg auto fryser maxtoren da også. Har oppdatert bios. Hovekortet er asus p2b. Noen som har peiling på hva som kan være galt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry det gikk litt i surr da jeg leste posten din så du får unnskylde om jeg spør om ting på nytt.

Var det så at du hadde en gammel disk med XP installert?

Så kjøpte du en ny og installerte XP på denne eller bare installerte du denne?

Uansett her er et par punkter du burde se på:

Du burde absolutt installere XP på den raskeste disken, siden du opererer med LBA instillinger i BIOS er nok den gamle disken din gammel i ordets rette forstand.

Når det er sagt så bør du oppdatere BIOS også, P2B er ikke akkurat daggammel vare og sjansen for at den BIOSen du har installert nå ikke støtter en såpass stor disk er ganske stor.

Du bør sette den nye disken som master, dvs sjekk jumpere at det stemmer og ha den først på de to kontaktene på IDE kabelen. Pass også på at den gamle står som slave.

Har du data på den gamle disken du er redd for å miste så ikke vær redd for det, står den som slave så vil du få tilgang på denne disken når du har installert XP på nytt.

Instillingene i BIOS bør du sette til auto i første omgang, så lenge hovedkortet er oppdatert til å støtte såpass store disker så skal ikke det være noe problem og sjansen for at du setter opp noe feil er borte.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei,

Har den nyeste biosen fra asus sine sider. Problemet er at maxtor disken ikke vil akseptere LBA som innstilling. Maskinen finner harddisken, men den fryser når det kommer et sammendrags "bildet" (rute) rett før windows skal boote.

Når det gjelder den gamle disken, skal ikke den brukes. Har innstallert win xp på den nye disken. Det merkelige er at den nye harddisken fungerer utmerket som slave(uten windows). Har også testet alle mulige jumper instillinger.

Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...