Wattengård Skrevet 3. august 2007 Rapporter Del Skrevet 3. august 2007 Hva er mest korrekt av Mediasenter og Mediesenter? Vi snakker her da om en multimediaboks til bruk under tv. Gjerne med Win MCE, MediaPortal, MythTV eller lignende. Selv heller jeg mest mot MediAsenter. Siden det egentlig er en forkortelse for multimediasenter. Innspill? -C- Lenke til kommentar
krizla Skrevet 4. august 2007 Rapporter Del Skrevet 4. august 2007 Interssant diskusjon. Jeg tror begge benevnelser blir brukt. Selv mener jeg det heter mediesenter ...av et "medie" (eks cd) også er det et senter av informajson som kan sendes til tv, forsterker osv. Bakgrunnen for media vil ligge i så måte som "media" fra tv... så kanskje det blir slik at det blir en media pc hvis du har et tv kort installert... ... Etter å ha lest mitt eget innlegg ble jeg litt i tvil om hva jeg skal velge. Multimediacenter... multimedia betyr lyd og bilde multimediesenter vil være ulike avspillingsmuligheter Tror vi går for en stue pc jeg ... Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 6. august 2007 Rapporter Del Skrevet 6. august 2007 Flere med tanker om dette? Mediasenter eller mediesenter? Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 6. august 2007 Rapporter Del Skrevet 6. august 2007 Objektivt sett vil "mediesenter" være det norske begrepet, p.g.a. flertallsformen "medier", men amerikaniseringen har nok gjort sitt til at diverse butikker slår over til "mediasenter" som er en litt fornorsket versjon av "mediacentre / center". Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 6. august 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. august 2007 Uenig. Jeg mener at medie er f.eks. radio, avis, tv, osv. Mens media er lyd, bilde, musikk, film osv. Har forresten sendt epost til sprakradet Lurer på om jeg får svar. -C- Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 6. august 2007 Rapporter Del Skrevet 6. august 2007 Blir artig å se hva som er offisielt rett, garanterer på ingen måte at jeg sitter med den rette konklusjonen Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 Det var mediesenter. Synes det høres rart ut. Lenke til kommentar
andm Skrevet 8. august 2007 Rapporter Del Skrevet 8. august 2007 Det rette er "mediesenter". Ved sammensetninger brukes "medie-". Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 9. august 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Det høres fortsatt rart ut... -C- Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 9. august 2007 Rapporter Del Skrevet 9. august 2007 Uff, ja... tenkte å starte en tråd ang hva man bør kalle dette; HTPC vs mediesenter. Mediesenter er mer dekkende med tanke på bruken (men det høres så rart ut). Andre navn? Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 10. august 2007 Rapporter Del Skrevet 10. august 2007 Det er ikke noe som heter "medie". Ordet "medium" heter "media" i flertall. Om det er en multimediaboks (aner ikke hva det er for noe), så vil jeg selv mene at det er "mediasenter", fordi det enten er flertall av ordet "medium" eller forkortelse av "multimedia". Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 10. august 2007 Rapporter Del Skrevet 10. august 2007 Så Språkrådet har feil og du har rett? Overbevis meg! Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 10. august 2007 Rapporter Del Skrevet 10. august 2007 Jeg har aldri hørt om noe som inneholder ordet "medie". Vi snakker om ordet "medium" her, og det ordet går igjen overalt. "Medium" slutter på -um, og derav vil det bli en flertallsform på -a. For eksempel er diskusjon.no et forum, som består av mange underfora. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 10. august 2007 Rapporter Del Skrevet 10. august 2007 Så da har Språkrådet feil? Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 10. august 2007 Rapporter Del Skrevet 10. august 2007 Kan hende, kan hende ikke. Jeg sier bare min mening. Jeg vet ikke hva Språkrådet sa. Lenke til kommentar
andm Skrevet 10. august 2007 Rapporter Del Skrevet 10. august 2007 Kom med en pålitelig kilde, så skal jeg heller tro deg (men ikke akseptere det eventuelle faktumet). medie- Ferdig med den saken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå