Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skal til for at man dør av kulde?

Gjest forfrossen

Anbefalte innlegg

Å ta livet av seg på denne måten vil jeg tro gir en svært langsom og pinfull død med intense smerter. Jeg ville heller satt fyr på meg selv=)

9215155[/snapback]

Tviler sterkt på at det er behagelig å fryse ihel, men det er langt ifra den verste.

Men det sies jo at drukne er den beste måten og dø på...

Men å sette fyr på deg selv høres nå langt verre ut enn på fryse i hel, viss du ikke går i 20000 grader så det bare sier poff. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først vil du fryse noe intenst samt merke at du mister kreftene. Etterhvert vil du så begynne å bli sinna, og veldig motvillig. Merk at du da ikke har noe sans for sund fornuft. Du vil føle deg veldig varm, selv om kroppen er på ett kritisk punkt. Til slutt vil du sannsyneligvis besvime med en kropps temperatur på rundt 26-27 grader, og aldri vokne igjen ? Merk at du har ekstremt stor fare for hjertefeil på lav kropps temperatur og bevegelser som f.eks reise seg fort kan skape meget livstruende situasjoner..

Ergo, slutt med dette...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Syklet hjem fra en kamerat i går, og det var litt kaldt ute... Etter kroppen min hadde sluttet å skelve, var det ganske godt og kaldt, men på en komfortabel måte...

Merker også at når jeg går inn og blir varm igjen, blir jeg kvalmen... (Pga jeg gruer meg til skolen)

Blir ikke kvalm når jeg er ute :p

Lenke til kommentar

Du kan jo måle temperaturen din etter neste "fryseaksjon"! :D

Kjernetemperaturen bør ikke komme under 33-34 grader (det er da man slutter å skjelve!!) Ned mot 30-32 grader: Veldig dårlig muskelkoordinasjon, kan (nesten) ikke gå, Organer begynner å "sjalte" seg ut. Hud: blå. Puls og pustefrekvens avtar.

Resultat: Hjernedød (men dette tar faktisk ei stund ettersom kulde begrenser behovet for surstoff!) Feks er det jo rapportert tilfeller hvor barn har fallt i kaldt isvann, og har kunnet blitt gjennopplivet etter over 30 minutter på bunnen (Trondheim, Nidelva på 60-tallet)

Lenke til kommentar

Fra et medisinsk synspunkt er det jo forskjellig hvor mye kulde og varme du tåler. Det er avhengig av mange faktorer - både de vi vet, og de vi ikke kan sette fingeren på.

Men for å gi et eksempel. Etter et halvt minutt under kaldt vann (5c) så vil kroppen (lungene først) kollapse.

Det finnes som tidligere sagt variasjoner, da vi også har hun ene fra Canada som har svømt i antarktis-vann, som holder en tempratur på 1-2 minusgrader. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...