Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skal til for at man dør av kulde?

Gjest forfrossen

Anbefalte innlegg

Gjest forfrossen

Jeg lurer på, etter å ha ligget utendørs nå over lengre tid i bare t-skjorten i kald kveldsvind.

Hva tåler menneskekroppen før den begynner å få problemer?

Er ~10 varmegrader med kald vind nok til å ta livet av deg, eller vil kroppen klare å holde deg varm nok til å overleve?

Jeg elsker liker å fryse, selv om det kanskje høres rart ut.

Jeg lå ute til jeg var så frossen at jeg hadde vondt i hele kroppen, og hadde ikke følelser igjen i meg, så klarte såvidt å komme meg inn etterpå.

Har vært innendørs en stund nå, og føler fortsatt smerter som jeg prøver å fjerne med noe varm drikke.

Hadde jeg villet, så hadde jeg klart å ligge ute mye lengre, og jeg lurer på hva som kunne ha skjedd hvis jeg hadde valgt å fortsette.

Jeg tviler på at jeg blir syk, for det er veldig skjelden jeg er syk, og er ofte jeg gjør slikt.

Men kunne jeg ha besvimt\ sovnet ?

Er det farlig å gjøre slikt? (isåfall bør jeg vel slutte.)

Jeg benytter gjest siden jeg føler meg som en idiot i det jeg skriver dette, så jeg vil holde meg anonym.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest forfrossen

Wubbable, jeg la ikke opp innlegget til at noen skulle få misstanke om noe slikt, men du er vist en gluping du ;)

Neida, jeg tror ikke jeg er deprimert eller noe slikt, jeg bare har noen "sammenbrudd" noen ganger uten at jeg i det heletatt vet hvorfor.

Jeg er ikke redd for å dø, og noen ganger føler jeg at det ville være en befrielse, men det er ikke et problem, for jeg ville aldri ha funnet på noe slikt, da det går utover alle irundt deg.

Jeg liker å fryse, for da er det så godt å komme inn igjen, men slik det var i dag, så hadde jeg et lite sammenbrudd, så jeg syntes smerten av kulde var ganske godt.

Som sagt, ikke noe problem. Det er ikke slikt at jeg må oppsøke lege eller noe.

Jeg vil gjerne bare vite hva som kan skje, istedet for å finne det ut selv, noe jeg faktisk kan finne på å gjøre, av ren nyskjerrighet.

Lenke til kommentar

Aktivitetsnivået (og hvor varm du blir ved arbeid) er helt avgjørende for hva kroppen kan tåle. Hvis du ligger og sover, vil kroppen mest sannsynlig ikke holde ut spesielt lenge. Hvis du løper eller bruker andre store muskelgrupper jevnt hardt, så tror jeg kroppen skal tåle rimelig mye så lenge du holder koken.

Lenke til kommentar
Jeg liker å fryse, for da er det så godt å komme inn igjen, men slik det var i dag, så hadde jeg et lite sammenbrudd, så jeg syntes smerten av kulde var ganske godt.

9203894[/snapback]

Misunner deg nesten litt :ermm:

Jeg får også visse sammenbrudd... Kan være glad over en lang pediode, før det kan ta så lite som noen sekund før jeg er helt på bånn i bøtta igjen..

Da, som du sier, så er det "godt" med litt fysisk smerte, for å få vekk den psykiske smerten...

Lenke til kommentar

Hvis du hadde ligget lenge nok ute hadde du sikkert sovnet ja :tease:

Men jeg må få tilføye at jeg også liker å bli skikkelig kald en gang i mellom, og jeg er nesten aldri så kald at jeg synes det er ubehagelig :) Dette kommer nok av at jeg er meget varmblodig. :D:cool:

Hypotermi (nedkjøling) kan du lese mer om her. http://no.wikipedia.org/wiki/Hypotermi

Endret av Grønske
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du nesten er misunnelig for Wubbable, når du sier at du har det likt selv :p

Sammenbruddet mitt var egentlig ganske jævlig, og det er litt jævlig med tanke på at jeg hadde ett for 2 dager siden også. Er en god stund siden jeg sist slet med sammenbrudd, så jeg trodde det hadde gått over, men akk nei.

Jeg kan foresten si at jeg fortsatt har små smerter i brystkassen, men om det er pga kulden, eller pga følelser, det vet jeg ikke.

Esmatech : Vet ikke om jeg hadde sovnet egentlig, for jeg lå å skalv noe jævlig, men det er mulig.

Jeg er nok ikke like hot som deg, uheldig- og heldigvis.. :p

Lenke til kommentar

9203894[/snapback]

Misunner deg nesten litt :ermm:

Jeg får også visse sammenbrudd... Kan være glad over en lang pediode, før det kan ta så lite som noen sekund før jeg er helt på bånn i bøtta igjen..

Da, som du sier, så er det "godt" med litt fysisk smerte, for å få vekk den psykiske smerten...

9203925[/snapback]

Det må jo ligge noe i at du kan styre den fysiske smerten som du ikke kan styre i den psykiske. Å plage/skade seg selv er vel ikke mye annerledes en å bruke narkotiske stimuli.

Lenke til kommentar
Esmatech : Vet ikke om jeg hadde sovnet egentlig, for jeg lå å skalv noe jævlig, men det er mulig.

9204014[/snapback]

Tror du overså denne ;):

når vi fryser begynner kroppen å skjelve, og siden alle musklene våre jobber på spreng blir vi trøtt og sliten. Vi dør ikke nødvendigvis fordi vi fryser, men fordi vi sovner av utmattelse, og da gir kroppen opp

9202803[/snapback]

Om det er noen livsfare, det vet jeg nå ikke.. :hmm:

Endret av Steina
Lenke til kommentar
  Det gjør vel det... Helsesøsteren på skolen sa iallefall det til klassen vår...

Hun fortalte en historie om en person som drakk seg full om vinteren, gikk ut og sovnet i en busk, og frøs nesten ihjel...

Det var vel kanskje mer for å skremme dere fra å begynne å drikke alkohol? Tror kroppen blir mindre oppmerksom på kulde når den er påvirket av alkohol, alkoholen gjør slik at kroppen "føler" seg varm og det er derfor farligere å oppholde seg i et kaldt miljø.

Endret av Esmatech
Lenke til kommentar

Er ikke noe farlig når du skjelver. Da fungerer jo kroppen som den skal. Muskelgruppene trekker seg sammen støtvis for å generere varme. Men når ditt ytterste forsvar(hudvev og muskler) gir seg er det veldig fare på fære. Da begynner organsvikt å melde seg på.

Når du fryser blir du kald på hender og føtter. Dette fordi alt blod blir konsentrert rundt vitale organ(Gjett hvilke). På disse organene skal det veldig lite til for at vår uvenn organsvikt stikker innom. Gidder ikke sjekke men jeg tror alt +/- 2 grader av vitale organ kan være dødelig.

Lenke til kommentar
Det var vel kanskje mer for å skremme dere fra å begynne å drikke alkohol? Tror kroppen blir mindre oppmerksom på kulde når den er påvirket av alkohol, alkoholen gjør slik at kroppen "føler" seg varm og det er derfor farligere å oppholde seg i et kaldt miljø.

9204136[/snapback]

Jaja, for når man ser på klassen vår, så virker det jo som om ingen allerede drikker...

VGS vi snakker om nå altså...

Lenke til kommentar

9204136[/snapback]

Jaja, for når man ser på klassen vår, så virker det jo som om ingen allerede drikker...

VGS vi snakker om nå altså...

9204144[/snapback]

Åja, men helsesøster syntes kanskje dere så ekstra skikkelige og edruelige ut da eller? ;):p

Lenke til kommentar

det er jo ikke noe problem for kroppen så lenge du gir deg i tide. Det med temperatursvigninger er riktig. Blodet vil begynne å levre seg, altså klumpe seg, og da er du fortapt. det er vel når du får avvik på 3-4 grader fra normalen tror jeg.

Det er en grunn til at du skal legge jakka di over en bevistløs elller hardt skadet person. Det er for å holde temperature oppe.

Når du ligger ute i kulda så for all del gå inn når du begynner å bli varm :D for da er du nesten død og IKKE kle av deg :D Når du blir varm ute på den måten holder kroppen å "stenge" seg ned.

Lenke til kommentar
Gjest forfrossen

Jeg har aldri hørt om noen som har tatt selvmord på denne måten, men det er jo altså mulig da.

Jeg føler at jeg ikke har hatt noe problemer med det, om jeg ville.

Men nei, jeg vil ikke.. For jeg vet at deprisjoner og slikt går over.

Men takker for svar.. Syntes det var litt greit å vite, så jeg slipper å teste for å finne ut selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...