Gå til innhold

Et par "kjappe" spørsmål om høytalere.

Anbefalte innlegg

Har søkt en del rundt, lest en del og lært en del om forsterkere, høytalere og hi-fi generelt i det siste, men er fortsatt noen småting jeg lurer på. :)

- Hvordan vet jeg om en høyttaler er bra eller ikke?

Hovedårsaken til at jeg spør er at jeg fant et par Dali 102 i garasjen som jeg ikke finner noe informasjon om på internett. Jeg vet at Dali er et merke de selger på hifi-klubben så går ut ifra at de ikke er helt bak mål, men hvordan vet jeg om de er bra eller ikke? Står absolutt ingenting bortsett fra serienummer og Dali 102 på selve høytalerene.

En annen grunn til at jeg spør er hva bør man se etter når man kjøper høytalere? Skjønner at som med alt annet så har merke og pris en del og si for kvaliteten, men hvilke spesifikasjoner bør man se på? Følsomhet? Respons? Utgangseffekt osv.? Her er det vel også som med alt annet at spesifikasjoner ikke er alt, men det må da være noe man går etter slik som kontrast, oppløsning, lysstyrke på tver? :p

- Hvordan vet jeg hvor kraftig forsterker jeg trenger til et spesifikt par høytalere?

Som et eksempel planlegger jeg nå å kjøpe et par Dynavoice F6 og Cambridge Azur 340A SE til å drive de. Men noen sier den forsterkeren er for svak for de høytalerene og noen sier at ettersom høytalerene har så høy følsomhet så er forsterkeren mer enn nok. Er det ikke noe "så kraftig forsterker trenger du for å spille så høyt"-svar? Er det bare kraftigere er alltid bedre?

Har lest stickyene om forsterkere og høytalere, men delenne om "Hvor mange watt trenger jeg?" og "Mine høyttalere er på "x" antall watt,hvilken type forsterker trenger jeg?" gjorde meg ikke en døyt smartere. :p

Det jeg imidlertid tror jeg har forstått er at desto kraftigere forsterker man har desto høyere kan man spille, men det må da være en øvre grense? Som f.eks at det har ikke noe for seg å ha en forsterker som gir mer enn 100 watt i 8 ohm til f.eks Dynavoice F6 høytalerene. Rommet mitt er bare på 15kvm og jeg har et skråtak som sluker 1/3 av volumet så tror ikke jeg trenger å spille så veldig høyt. :p

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Starter med en liten rettelse,det skrives høyttalere ;)

Du har gjort godt med reseach og spørs gode spørsmål.

- Hvordan vet jeg om en høyttaler er bra eller ikke?

Kan starte med de høyttalerne du nevnte som et eksempel. De er stativhøyttalerne til en av Norges mest solgte høyttalere Dali 104 så er ingen mangel på kvalitet der. De er noe over 10 år gamle og bruktprisen er vel på 500 kr eller noe om jeg husker rett. Forresten,hvis du skal bruke dem så skal de ikke rettes inn mot lytteposisjon men rett fram(Leste det selv i manualen for serien.)

Så generelt. Det som er viktig er vel å lytte før man kjøper egentlig,eller i det minste få med seg noen erfaringer lest på nettet eller andre steder. Det er også smart å kjøpe i butikker som spesialiserer seg på lydutstyr og ikke på steder som Siba,Ekjøp osv(Men det hender disse stedene også har noe bra men i de tilfellene er de veldig dyre)

Spesifikasjoner har vel egentlig ikke så mye å si for kvaliteten da det er lett for produsenter å vri på disse til sin fordel. Vekten kan være viktig,ser du en gulvhøyttaler med 2*6'5" som veier 3-4 kg kan du si deg ganske sikker på at her har det blitt spart så mye på komponentene at det ikke er verdt pengene. Vil egentlig si at dine ører er det viktigste i letingen på høyttalere,enklere kan det ikke beskrives.

- Hvordan vet jeg hvor kraftig forsterker jeg trenger til et spesifikt par høytalere?

Folk har vanskelig for å bli enige om hvor mye watt som trengs fra eller til. Noen sier 30,andre sier 50 til de samme. Egentlig er det en fordel å kjøpe så stor som lommeboken din kan avse da du tjener på det i form av kvalitet og varighet.

Og lydstyrke er egentlig ikke saken,har et par elendige Genexxa liggende og kjedet meg. Så jeg koblet dem til en elendig CD/forsterker kombo. Og jo da,det spilte høyt. Men hørte det bra ut? Langt ifra. Og ville jeg kunne holdt den styrken veldig lenge uten at noe ville gått galt? Lite trolig. Så egentlig er det er spørsmål om kontroll og kvalitet når folk anbefaler å putte litt mer inn i anlegget sitt.

Kan avslutte med at Cambridge 340 vil fungere fint med F6,har hørt F6 prestere med verre elektronikk og blitt overrasket så det er helt mulig ;)

Håper en del ble klarert nå :) Bare å skrive i stickyen om det er noe du mener mangler så vil det bli lagt til så fort som mulig :)

Lenke til kommentar

Takk for at du gjorde norsken min litt bedre og takk for generelt veldig bra svar. :)

Føler jeg vet det jeg trenger og vite for å gå til innkjøp av mitt første par høyttalere og min første forsterker nå. Når jeg ved senere anledning skal ha full hjemmekino så kommer jeg vel tilbake. :thumbup:

Lenke til kommentar

Angående styrke på forsterker så er det verre med for svak enn for kraftig forsterker. En forsterker kan egentlig ikke bli for kraftig da, du kontrollerer jo lyden med volumet. En kraftig forsterker har bedre kontroll og gir mindre forvrengninger enn en svak forsterker.

Selvfølgelig, alt med måte da, trenger ikke en 1000 watter til et par stativhøyttalere, men er greit å ha litt å gå på.

Lenke til kommentar
Angående styrke på forsterker så er det verre med for svak enn for kraftig forsterker. En forsterker kan egentlig ikke bli for kraftig da, du kontrollerer jo lyden med volumet. En kraftig forsterker har bedre kontroll og gir mindre forvrengninger enn en svak forsterker.

Selvfølgelig, alt med måte da, trenger ikke en 1000 watter til et par stativhøyttalere, men er greit å ha litt å gå på.

9205460[/snapback]

Hvis man har høyttalere som er kontruert for små forsterkere, kan disse fungere dårlig med store forsterkere. Selv har jeg høyttalere som har høy følsomhet og er en enkel last for fosterkerene. Til disse bruker jeg ca 20-30watt til bassen og 5-6 watt til resten. Større forsterkere har gitt dårligere lyd hos meg. Det finnes nok større forsterkere som hadde funket hos meg, men poenget er at en forsterker kan bli "for stor" når det gjelder lydkvalitet.

Frode

Lenke til kommentar

Hvorfor rette da om du ikke vet hva jeg rettet på? :p

Feilen var at han brukte kun en t,mens det sies med to(I hvert fall bokmål,hvordan det er med nynorsk vet jeg ikke da jeg hater målet verre enn pesten). Så da er vi enige ;) Og du sier jo samme utrykket to ganger forresten.

Lenke til kommentar
Hvorfor rette da om du ikke vet hva jeg rettet på? :p

Feilen var at han brukte kun en t,mens det sies med to(I hvert fall bokmål,hvordan det er med nynorsk vet jeg ikke da jeg hater målet verre enn pesten). Så da er vi enige ;) Og du sier jo samme utrykket to ganger forresten.

9253686[/snapback]

Jepp, ser at jeg ikke får skrevet h ø y t al e r i ett ord her, selv om det også er riktig skrivemåte. (prøver å redigere, men det går ikke)

I følge ordboka er disse skrivemåtene riktige:

h ø y t t a l e r

h ø y t a l e r

h ø g t a l e r

Når det gjelder nynorsk vet jeg ikke, da jeg sjekket med "boknorsk bordok".

Tok høyde for at du rettet høytaller, som i alle fulle fall er rivende ruskende rapende galt, men som sees like ofte som "hvem forsterker" og "så sa jeg til hun".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...