ingrid-f Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 jeg har planlagt å fremkalle noen bilder tatt med 120 svarthvitt film, men trenger jeg noe spesielt utstyr til det utenom spole som passer til filmen? kan jeg bruke vanlig forstørrer? Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 jeg har planlagt å fremkalle noen bilder tatt med 120 svarthvitt film, men trenger jeg noe spesielt utstyr til det utenom spole som passer til filmen? kan jeg bruke vanlig forstørrer? 9201757[/snapback] Du trenger en forstørrer som tar 120-film ja. Siden negativene er større trengs det negativramme som tar de, og du bruker også en annen brennvidde i forstørreren ved mellomformatforstørring. Så har du en ren 35mm-forstørrer, sliter du.... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Blix har som vanlig rett i det han skriver. Det han ikke skriver er at det er ikke så dyrt å skaffe seg et forstørrelsesaparat for større formater lenger, siden mange proffer har gått over til digitalt mf og ff for å tilfredstille markedets krav til effektivitet og kostnadsbesparelser. Det skal ikke så mange lapper til for å få det du ønsker deg. Til og med storformat-forstørrere kan skaffes til en rimelig penge i dag, og de kan jo brukes til alle de mindre formatene også. Lenke til kommentar
asfalthore Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Kan man kun ha en forstørrer for 120-film som man kan bruke på 35 i tillegg? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Jada, da bare bytter du innsatsen og objektivet alt etter hvilket format du skal arbeide med. Lenke til kommentar
larsste Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Eventuelt dersom man har en forstørrer for 35mm kan man røske ut innsatsen og legge 120-filmen direkte inn og evt. tape den fast. Da får man riktignok ikke med hele bildet, men man tar jo ofte utsnitt uansett ved slik fremkalling. Lenke til kommentar
modin Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Brenvidde er vel også en ting man må tenke på, selv har jeg brukt 80mm (som egentlig er best til MF) til 35mm og da kan man bare lage kopier av en viss størrelse, hvis man ikke setter framkallings apparetet på bordet og arket på gulvet eller henger bildet opp på veggen og belyser det eller andre kreative teknikker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå