ZeS Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) heio! lenge siden jeg har posta her nå(godt tegn? ^^).. anyways sliiiter med et aldri så lite problem.. CD-rom'en min har plutselig forsvunnet! :S "/dev/cdrom" er borte, og ingenting skjer om jeg putter i en cd.. har googla rundt, og testa det jeg har funnet, men skjer ingenting. CD-rom'en funker forresten i windows, så det er ikke den det er noe trøbbel med.(og den funka også feilfritt i linux før.) CD-rom'en er av typen Samsung Writemaster, og det skulle være aktuelt. håper på et kjappt svar, da jeg trenger å få denne i gang litt brennkvikt! mvh ZeS Endret 3. august 2007 av ZeS Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Hvor mange harddisker har du? Lenke til kommentar
ZeS Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 (endret) har 3stk S-ATA disker. 4 partisjoner. cd-rom'en er forresten ATA(IDE) om jeg ikke har sagt det Endret 3. august 2007 av ZeS Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Prøv å monter /dev/hde i /media/cdrom. Jeg skulle tro hde er CD-ROM-en. Lenke til kommentar
ZeS Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 (endret) sjefen@PewPewLazer:~$ sudo mount /dev/hde /media/cdrom0 Password: mount: special device /dev/hde does not exist ingenting i /dev som heter hda-b-c-d eller e.. edit: diskene mine er forresten sda1, sdb5, sdc2, sdc5 Endret 3. august 2007 av ZeS Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Prøv å kjør : dmesg | grep CD-ROM Hos meg får jeg : scsi 1:0:0:0: CD-ROM MATSHITA CDRW/DVD UJDA740 1.03 PQ: 0 ANSI: 5sr 1:0:0:0: Attached scsi CD-ROM sr0 Dvs, CD-ROM er /dev/sr0 hos meg. Endret 3. august 2007 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
ZeS Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 sjefen@PewPewLazer:~$ dmesg | grep CD-ROM [ 1110.900384] Unable to identify CD-ROM format. har forresten ingenting som heter /dev/sr0.. cdrom'en var forresten /dev/cdrom, før når den var der Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) /dev/cdrom er bare en link til en annen device, for å gjøre det hele mer lettforståelig. Edit: Forresten, om det er lenge siden du har reboota kan "toppen" av dmesg-loggen forsvinne, så du ikke ser boot-meldingene. Da kan du enten grave i loggfiler som /var/log/dmesg.log, /var/log/kernel.log e.l, eller gjøre det enkelt og reboote og kjøre dmesg-kommandoen igjen rett etter boot. Endret 3. august 2007 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
ZeS Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 (endret) nå får jeg ingen output i det hele tatt når jeg kjører "dmesg | grep CD-ROM" testa "grep cd" og "grep dvd" også.. ingen outputs Endret 3. august 2007 av ZeS Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 nå får jeg ingen output i det hele tatt når jeg kjører "dmesg | grep CD-ROM" testa "grep cd" og "grep dvd" også.. ingen outputs 9201709[/snapback] Det er en ny installsjon av Ubuntu, ikke oppgradert fra 6.10? Lenke til kommentar
ZeS Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 oppgradert fra 6.10 Lenke til kommentar
kommers Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 nå får jeg ingen output i det hele tatt når jeg kjører "dmesg | grep CD-ROM" testa "grep cd" og "grep dvd" også.. ingen outputs 9201709[/snapback] (Bare i tilfelle du gikk i fella:) Husk at grep nål høystakk ikke finner det samme som grep NÅL høystakk. Jeg vil tippe CD og DVD som oftest skrives med majuskler siden de er akronymer, så når du leter kan det være en idé å bruke f.eks grep -i nål høystakk. Jeg ville bare informere. Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 oppgradert fra 6.10 9202731[/snapback] Vet at flere opplevde det etter å ha oppgradert fra 6.10 til 7.04. Hadde en maskin som det akkurat var installert 6.10 på og spm ble oppgradert til 7.04, fant ikke Cd rom etterpå. Prøvde å søke på Ubuntu forumet da, men fant ingen svar. Det enkleste var å installere 7.04. Dette er 3.5 måneder siden. Kankje det er kommet noen svar på det i ettertid. Lenke til kommentar
ZeS Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 @kommers: testa begge deler @Gaute65: nå er det ikke snakk om en nylig oppdatering da men.. har kjørt 7.04 siden det kom som beta, og er kun nå siste dagene cd-rom'en har monga Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Jeg er egentlig ute av idéer, man kan du kjøre lshw og poste det som står under cd-rom? Red.: Der vil du finne logical name (/dev/xxx). Prøv å monter den. Endret 4. august 2007 av Xecuter88 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå