Gå til innhold

HJELP! :-) Minne til EVGA nForce 680i SLI

jocke

Anbefalte innlegg

Hei,

Er i gang med å handle ny maskin, og begynner å bli fornøyd med oppsettet. Eneste som jeg er i tvil med nå, er minnet (og muligens skjermkort, men det blir irrelevant her). Jeg har relativt lite peiling på minne, og søker derfor hjelp her.

Hovedkortet er av typen EVGA nForce 680i SLI (resten av oppsettet kan sees her).

Jeg har hørt at siden hovedkortet støtter EPP-minne, bør jeg kjøpe minnebrikker som også støtter dette. Er dette å anbefale, eller spiller det liten/ingen rolle for ytelse?

Jeg har planer om å kanskje overklokke litt, men det er ikkje snakk om noe ekstreme greier.

Har sett på følgende minnebrikker:

1x Corsair TWIN2X2048-6400C4PRO (2213,-)

eller

1x Corsair TWIN2X2048-6400C3 (2539,-)

eller

2x GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB (1900,-)

Er noen av disse å anbefale? Andre forslag taes også imot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Vet ikke hvor mye fornuftig jeg kan komme med, men bedre enn ikkeno kanskje.. ;)

Personlig kommer jeg til å bruke det Geil-minnet når jeg skal oppgradere til nytt system. Dette basert på meget gode kommentarer i prisguiden, veldig bra specs/pris forhold, samt personlig veldig gode erfaringer med annet Geil-minne..

Et tips til slutt; Den ram'en er billigere på PSdata.. koster kun 801,- kr! :)

Link her

Siden du også skal ha 2 sett, sparer du jo noen ekstra kroner.. :)

(Dette har tydeligvis blitt borte fra prisguiden i dag, for jeg sjekket nettop denne rammen i går, hvor jeg så at PSdata var billigst/en av de billigste..)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding. Kan vel også kanskje være en fordel å velge GeIL som i eksempelet over, siden man får 4GB, noe som er en fordel fremfor 2GB i Vista?

Men for å understreke spørsmålet om EPP; har denne funksjonen noen stor virkning?

Lenke til kommentar
Takk for tilbakemelding. Kan vel også kanskje være en fordel å velge GeIL som i eksempelet over, siden man får 4GB, noe som er en fordel fremfor 2GB i Vista?

Men for å understreke spørsmålet om EPP; har denne funksjonen noen stor virkning?

9201707[/snapback]

Skal man uansett oppgradere til Vista, er det vel like greit å gå for 4Gb, siden dette er mer fremtidsrettet, men dette er det sikkert flere meninger om.. Noen kan også si at det er et "problem" at man da bruker opp alle 4 minneplassene, som gjør at man må bytte ram'en for å øke mengden senere..

For min del ser jeg ikke dette som noe problem, da jeg helt sikkert kommer til å oppgradere hele systemet igjen, når det kommer spill som drar nytte av mer enn 4Gb RAM.. :)

EPP spørsmålet må jeg innrømme at jeg overså i farta.. :blush: hehe

Kan ikke noe spesielt om dette, men sånn jeg har forstått er det bare en funksjon som skal gjøre det lettere å overklokke for nybegynnere/amatører(?).. ;) Dvs. har du ikke kjennskap til å justere timings på RAM i BIOS, kan kanskje EPP være tingen.. ;)

Lenke til kommentar
På Intel-systemer får man et ytelsestap når minnehastigheten er lavere enn FSB, så der er det som oftest lurest å gå for minne som kan kjøres på høy hastighet om man har planer om å overklokke.

Kan forøvrig være en fordel å nevne at jeg skal ha en Q6600 i maskinen.

Har også lest rundtomkring at man kan få ein treg/ustabil maskin om man velger feil minne, noe jeg vil/skal unngå.

Endret av jocke
Lenke til kommentar
Hei,

Er i gang med å handle ny maskin, og begynner å bli fornøyd med oppsettet. Eneste som jeg er i tvil med nå, er minnet (og muligens skjermkort, men det blir irrelevant her). Jeg har relativt lite peiling på minne, og søker derfor hjelp her.

Hovedkortet er av typen EVGA nForce 680i SLI (resten av oppsettet kan sees her).

Jeg har hørt at siden hovedkortet støtter EPP-minne, bør jeg kjøpe minnebrikker som også støtter dette. Er dette å anbefale, eller spiller det liten/ingen rolle for ytelse?

Jeg har planer om å kanskje overklokke litt, men det er ikkje snakk om noe ekstreme greier.

Har sett på følgende minnebrikker:

1x Corsair TWIN2X2048-6400C4PRO (2213,-)

eller

1x Corsair TWIN2X2048-6400C3 (2539,-)

eller

2x GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB (1900,-)

Er noen av disse å anbefale? Andre forslag taes også imot med takk!

9201413[/snapback]

Kjøp Crucial BallistiX PC6400 C4. De har jeg (eller PC5300 C3) og de klokker til langt over 1000 Mhz, selv på stramme timings.

De er også mye billigere enn Corsair og Geil.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg gått for 2X2048MB brikker PC6400 fra OCZ. Grei pris for 4GB og du har plass til flere for eventuell senere oppgradering. Husk at XP og Vista i 32bit uansett ikke vil se mer enn ca 3,3GB minne. Har lest her inne at Vista 64bit støtter høyere.

Her er brikkene jeg ville valgt, men som sagt er det mitt personlige valg ;)

http://netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=47315

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

La nettopp merke til at hovedkortet støtter opp til 1200mhz minne. Vil jeg ikkje dermed få mest utnytte av rammen om jeg kjøper PC9600-brikker?

Og hva er dette med at minnet skal kjøre 1:1 med FSB'en på hovedkortet? EVGA's hjemmeside sier at hovedkortet støtter 1066/1333 Mhz FSB. Jeg skal kjøre en Q6600 på dette kortet. Hovedkortet støtter som sagt opp til 1200mhz minne. Hva slags type minne må jeg kjøpe for å kjøre 1:1 ? (evt hvilken klokkefrekvens dersom man klokker ned/opp minnet)

Endret av jocke
Lenke til kommentar
La nettopp merke til at hovedkortet støtter opp til 1200mhz minne. Vil jeg ikkje dermed få mest utnytte av rammen om jeg kjøper PC9600-brikker?

Og hva er dette med at minnet skal kjøre 1:1 med FSB'en på hovedkortet? EVGA's hjemmeside sier at hovedkortet støtter 1066/1333 Mhz FSB. Jeg skal kjøre en Q6600 på dette kortet. Hovedkortet støtter som sagt opp til 1200mhz minne. Hva slags type minne må jeg kjøpe for å kjøre 1:1 ? (evt hvilken klokkefrekvens dersom man klokker ned/opp minnet)

9203180[/snapback]

Hvis du skal kjøre minnet på 1:1 på dette hovedkortet, trenger du egentlig ikke mer enn PC4200=533MHz minne for å kjøre Q6600 på normal hastighet. Regnestykket er da altså at CPU kjører "Quad-pumped" på 266 X 4 = 1066MHZ FSB. Minnet blir da 266 X 2 = 533 MHZ. CPU har multiplier på X9 så da får du altså 266MHz X 9 = 2394MHz ~ 2,4GHz.

Hvis du vil forsøke deg på overklokking å f.eks sette FSB til 333MHz på hovedkortet vil du få 333 X 4 = 1333MHz (som hovedkortet ditt støtter), mens minne multipliseres igjen med 2 og du får 333 X 2 = 666MHz=PC5300. Da vil CPU'en din med en multiplier på X9 få 333MHz X 9 = 2997MHz ~ 3GHz.

Du kan selvfølgelig også stille ned multiplier på CPU til f.eks X7 og sette FSB på hovedkort til 400MHz. Regnestykket blir da 400Mhz x 7 = 2800MHz. Minnet må da være PC6400=800MHz fordi FSB som er 400 multipliseres med 2 og du får altså 800MHz.

Det er ingen garanti at du klarer disse hastighetene med CPU'en din, men jeg har sett flere som har passert 3GHz med Q6600 så muligheten er absolutt til stede.

Håper dette var forståelig :)

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Forklarte endel ja. Men er det en fordel å kjøre 1:1? Eller har det lite å si? Vil 1:1 være bedre enn å kjøpe PC9600-brikker (1200mhz)? Eller vil ikkje disse minnebrikkene kjøre slik hastighet pga CPU'en? (dvs at de klokkes ned)

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Jeg hadde et slikt kort, med Kingston 9600-brikker og C2D 6700 cpu.

No probs å få 3.5Ghz.

Husker ikke instillingene, men mener jeg kjørte 1:1 ihvertfall

Bare husk skikkelig kjøling på brikkene OG på minne-slottene, så du ikke ødelegger kort og/eller minne.

Lenke til kommentar

Link eller unlink har samme ytelse.

Det som teller er dividers noe er bedere enn andre.

Ja kunnak forklarer det greit her.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=132364

Les hele nå er det kjent at 680i ikke trenger høy volt til minnet.

Blir ustabil ved høy volt.

2.4v og brikkene kan dø fort.

Tips 680i liker ikke alle typer minne,

liker D9GMH veldig bra Feks..crucial :cool:

Det er et råd som kan være smart og følge.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Jeg ser at forklaringen min litt lenger oppe i tråden ikke stemmer når jeg selv velger 1:1 i BIOS på mitt EVGA 680i, men jeg forstår ikke hvorfor. Hvis jeg velger Linked og Sync stemmer det med slik jeg har skrevet, men hvis jeg velger Linked og 1:1 blir minne-speeden 1400Mhz når jeg har 400Mhz FSB?!? :hmm:

Noen som kan forklare meg dette. Jeg trodde virkelig 1:1 betydde å kjøre minnet synkront med FSB :ermm:

Lenke til kommentar

Ser jo ut som din forklaring er riktig.

Nå bruker jeg alltid unlink.

Unlink er veien og gå.

Shamino forklarer det greit her.

Han er en av de beste til og OC.

http://sg.vr-zone.com/?i=4215&s=16

Mere her.

http://www.evga.com/forums/tm.asp?m=61146

Forklarer litt om minnet i unlik her.

På slutten av faqen.

Hvordan det hopper i forhold til dividers 1000..1018..1028 ovs.

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Ser jo ut som din forklaring er riktig.

Nå bruker jeg alltid unlink.

Unlink er veien og gå.

Shamino forklarer det greit her.

Han er en av de beste til og OC.

http://sg.vr-zone.com/?i=4215&s=16

Mere her.

http://www.evga.com/forums/tm.asp?m=61146

Forklarer litt om minnet i unlik her.

På slutten av faqen.

Hvordan det hopper i forhold til dividers 1000..1018..1028 ovs.

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

9206368[/snapback]

Takker! :thumbup: Skal fordype meg mer i dette når fylla er over i morgen en gang :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg kjører EVGA 680i og Ballistix 6400, og kjører linked og sync 1:1 med FSB. Med FSB på 415 kjører jeg da RAM på 830mhz 4-4-4-12-1T synkront med CPU på 415x8. Dette gir meg omtrent lik ytelse i 3Dmark og SuperPI som unlinked 1000 mhz 4-4-4-12-2T og 1200 mhz 5-5-5-15-2T, så jeg holder den der. Dette støttes også av artikkelen som ble linket til ovenfor, Overclocking the 680i.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
3 Linked and Synced baby. In every single over-clocking guide I have seen the first thing they say to do is unlink the FSB and Ram. I strongly disagree. This was a common over-clocking practice during the P4 days of the past, when the FSB was 800Mhz and anything faster than DDR 400 was tough to come by. By today’s standards that would be 1066 and DDR2 533, are any of you running DDR2 533? I didn’t think so. Even I managed to scrounge up some DDR2 800.

So linked and synced your FSB to Ram ratio will be like this…

QDR 1066 =DDR2 533

QDR 1333 =DDR2 667

QDR 1500 =DDR2 750

QDR 1600 =DDR2 800

QDR 1800 =DDR2 900

QDR 2133 =DDR2 1066

This provides what I consider a true 1:1 FSB/Ram ratio, see images below. I know this is going to upset a lot of people that bought uber fast Ram. Hear me out (or write your own guide, lol). You should be able to run your Ram at whatever speeds you want, but as many have noticed this (speeds above 1000Mhz (this may be better now that p25 is out, I'm testing)) seems to be an issue with the 680i at this time. For the sake of stability I have found this to be a better option, without sacrificing much, if any, performance. Proof is further down.

#4 There’s more than one way to skin a cat. People who did by the uber fast Ram rejoice, I wrote this section for you. As many of you know with Ram the faster you go (in Mhz) the higher (worse) your timings have to be. Alternatively, the lower you go (in Mhz) the lower (better) your timing can be. So you can still get that $400 out of your Ram. Is this a work around to an issue prone motherboard, yes it is. I apologize. If you decide to follow the above steps (linked/synced) many of you will be running your 1066Mhz capable Ram at a lowly 800Mhz or so. No problem, dump those timings. I have tested two such scenarios and got the same benchmark scores either way.

I ran my DDR2 800 at 5-5-5-15 2t, and I ran again at DDR2 533 at 3-3-3-9 1t, the results were nearly identical. I used 3d Mark ’06. If you run a memory bandwidth test, then the DDR2 800 will win, but I don’t care…I’m after overall performance at the end of the day, and I don’t care how I get there.

In another such comparison I had “bigdawginva” (much thanks) try it with his DDR2 1000 Ram. With an over-clock to 3.37Ghz on an X6800 with DDR 750 at 3-3-3-9 linked/synced he scored 15233 in 3d Mark ’06.

The same system, same over-clock, unlinked DDR 1000 at 4-4-4-12 he scored a 15208. He actually gained a few points trying it linked and synced, but the scores are well within the margin of error. My whole point is that they didn’t drop when running Ram slower than advertised if you adjust your timings accordingly.

Det er hundre poeng forskjell eller noe sånt i 3Dmark når jeg kjører 1200 mhz, men jeg har visse problemer med stabilitet da, så i mine øyne er det bedre å kjøre 1:1 i det daglige så stabilitet er sikret. Så får man heller presse maksimalt når man skal benche :)

Vil anbefale Ballistix-brikkene, er veldig fornøyd med dem

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...