Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motortrøbbel Opel Kadett '91 1.6i (Løst)


LiamH

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med en Opel Kadett '91 med en C16NZ-motor (innspøytning). Bilen har automatgear.

 

Etter å ha skiftet plugger, olje m/filter, kjølevæske, bremsevæske, luftfilter og skiver/klosser foran, så sto bilen i ro noen dager mens jeg fikset noen rustskader.

 

Da jeg skulle starte den nå, så går den litt ujevnt på tomgang (park og nøytral) for så å stoppe momentant (det høres ikke ut som den kveles, heller som at man slår av tenningen), med mindre jeg gir den gass. Det putrer en del i bakpotta når jeg akselererer. Den går derimot bedre hvis den står i "reverse" eller "drive" og når jeg kjører merker jeg ikke så mye, bortsett fra at den virker litt "dau".

 

Alle slanger er på og alle kontakter er i orden inkl. tennningskabler. Alt ser også bra ut under fordelerlokket. Jeg har stort sett det meste av reservedeler til denne bilen, så jeg kan stort sett prøve å bytte de fleste komponentene. Det eneste jeg er usikker på er styreenheten, siden den jeg har i reserve er hentet fra en bil med manuelt gear (vil den fungere med auotmat-gear og er det eventuelt andre komponenter som ikke vil kunne brukes fra samme bilen med manuelt gear?).

 

Jeg kunne sikkert prøvd å bytte alt mulig, men håper på at noen her kan gi meg en mer spesifikk løsning på problemet. Jeg har tenkt på vakuum-føleren og fordeleren, men er langt fra sikker.

 

Noen forslag? :hmm:

 

P.s: Den gikk helt fint før alt dette ble byttet...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt på det samme, men selv om en plugg skulle være defekt, så skulle vel motoren klare å holde seg gående på 3 sylindre og det skulle vel ikke nesten kun påvirke tomgangen? Det som er så rart er at at bilen dør momentant etter noen sekunder, men starter med en gang jeg vrir om nøkkelen igjen og da går den greit igjen et sekund eller to før den begynner å gå stygt igjen, for så å plutselig stoppe...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Enig i det! Synes bare det er så rart at den bare stopper plutselig... En defekt plugg vil neppe føre til det... Skal uansett prøve både kondensfjerner og nye plugger... Tar det enkleste først! :D Takk for hjelpen så langt!

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Jeg har et problem med en Opel Kadett '91 med en C16NZ-motor (innspøytning). Bilen har automatgear.

 

Etter å ha skiftet plugger, olje m/filter, kjølevæske, bremsevæske, luftfilter og skiver/klosser foran, så sto bilen i ro noen dager mens jeg fikset noen rustskader.

 

Da jeg skulle starte den nå, så går den litt ujevnt på tomgang (park og nøytral) for så å stoppe momentant (det høres ikke ut som den kveles, heller som at man slår av tenningen), med mindre jeg gir den gass. Det putrer en del i bakpotta når jeg akselererer. Den går derimot bedre hvis den står i "reverse" eller "drive" og når jeg kjører merker jeg ikke så mye, bortsett fra at den virker litt "dau".

 

Alle slanger er på og alle kontakter er i orden inkl. tennningskabler. Alt ser også bra ut under fordelerlokket. Jeg har stort sett det meste av reservedeler til denne bilen, så jeg kan stort sett prøve å bytte de fleste komponentene. Det eneste jeg er usikker på er styreenheten, siden den jeg har i reserve er hentet fra en bil med manuelt gear (vil den fungere med auotmat-gear og er det eventuelt andre komponenter som ikke vil kunne brukes fra samme bilen med manuelt gear?).

 

Jeg kunne sikkert prøvd å bytte alt mulig, men håper på at noen her kan gi meg en mer spesifikk løsning på problemet. Jeg har tenkt på vakuum-føleren og fordeleren, men er langt fra sikker.

 

Noen forslag?  :hmm:

 

P.s: Den gikk helt fint før alt dette ble byttet...

9200945[/snapback]

 

Du er sikker på at du ikke har byttet om noen tennkabler?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har mere tro på falskluft.. har du økonomi meter i speedometeret? vakumslangen til denne ligger utsatt til under skruing.

Lenke til kommentar

Tennkablene er tatt av og på en etter en og i tillegg så ville ikke bilen vært kjørbar hvis den tente på feile sylindere. Har tenkt på vakuum-slangene, men alt står slik det skal etter nøye kontroll. Skal prøve i kveld med nye plugger og kondensfjerner og se om ikke det gjør susen... :D

Lenke til kommentar
Har mere tro på falskluft.. har du økonomi meter i speedometeret? vakumslangen til denne ligger utsatt til under skruing.

9208252[/snapback]

 

Det er ikke økonomi-måler på disse bilene. Har vært å sett over bilen i kveld og alt er på plass. Kan det være noe annet som kan få bilen til å oppføre seg slik? Den starter greit til å begynne med, men etter to sekunder så roer den seg og nykker litt ved akserelasjon. Hvis jeg lar den stå på tomgang, så kveles den etter alt fra 20 sekunder til 90 sekunder...

 

Skal prøve nye plugger, men jeg tar gjerne i mot andre forslag med det samme, slik at jeg kan prøve det i samme slengen hvis bytte av plugger ikke hjelper. Hvordan er det med lambda'en? Hvilke symptomer vil en defekt lambda gi?

 

P.s: Pluggene var tørre og fine når jeg tok dem ut og så på dem etter at bilen hadde gått en stund... Motorlampa lyser heller ikke, så det legges ikke noe feilkode.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...