Gå til innhold

analytikere: GTA IV forsinkelse skyldes PS3


lektroluv

Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Analyst Michael Pachter believes Rockstar has delayed the release of Grand Theft Auto IV because it is struggling with development on the PlayStation 3.

 

And the Xbox 360 version of the game has suffered at least a six month delay as a result, due to contractual obligations that will have prevented the publisher from releasing the game first on Microsoft's machine, says the analyst.

 

"We think it is likely that the Rockstar team had difficulty in building an exceptionally complicated game for the PS3, and failed to recognise how far away from completion the game truly was until recently," said Pachter.

 

"We think it is also likely that Take-Two had a contractual commitment to Sony that it would not favour competitor Microsoft by launching the Xbox 360 version of GTA IV prior to launching the PS3 version, and believe that any delay of the PS3 version necessitated a delay of the Xbox 360 version," he added.

 

This failure to recognise development problems could dent investor confidence in the publisher, even after it has taken steps to improve the green light process for software development.

 

"Take-Two management stumbled badly for the first time during their tenure," commented Pachter.

 

"While the delay of GTA IV was clearly not the fault of new management, we believe that it should have been better understood several months ago, and should have been communicated to investors much earlier than today.

 

"The company has begun an initiative to improve the green light process for new projects, but given the delays of Manhunt and GTA, its process for monitoring projects under development appears to be a failure," he said.

 

Kilde

 

 

Ouch... er personlig ikke noe stor GTA fan, men for de som er det og har en 360 er jo dette litt leit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel mange utviklere har sagt det er nytt og annerledes for de og utvikle materiale til PS3.

Fordi rett og slett er det en annen struktur.

Vel de sier at de skal få så mye som mulig ut av begge platformene så de vil utsette det til Februar og utover.

Det er bra det så kanskje vi alle begynner sikle når spillet kommer ut.. med tanke på traileren kan vi nok forvente oss bedre grafikk

Lenke til kommentar

Nå har også Rockstar valgt å bare vise gameplay fra 360 versjonen av spillet. Så det kan nok være noe i dette han sier. Det er også ikke så utenkelig med tanke på at det er flere utviklere som finner det vanskelig(ere) å utvikle for PS3.

 

Så ja, om mannen har rett i dette så er det kjipt for de av oss som har 360 at vi må vente på at en annen versjon av spillet skal bli ferdig før vi får vår, men det er sånn det fungerer i spillverden.

Lenke til kommentar

Rockstar gikk jo ut av den kontraken som tilsa at GTA skulle komme til Sony's konsoller først for en stund siden, og da mener jeg de sa at de ikke skulle gå inn i noe slik avtale mer og heller lansere til flere enheter uavhengig av hvem til tilhører.

 

Høres da litt spansk ut at Rockstar skulle igjen inngå en avtale som tilsa at de ikke fikk slippe spillene som de vil uten at de har det klart til Sony's konsoll og. Hvis det da skulle foreligge en slik avtale er jeg mer klar for at den foreligger med MS fremfor Sony, for MS er mer på hugget i dag på den fronten

 

Jeg tror heller det er det at Rockstar ser at de ikke kan levere spillet fullverdig så raskt som de ville det, noe som fremkommer i hva de sier på presseslippet. De er bare ikke fornøyd med spillet som det er, og holder det tilbake en stund for å forsikre at produktet faktisk lever opp til forventingene.

 

Husker de sa for noen månder siden at spillet var vel 60% ferdig, og da skrev vi Juni mener jeg det var. Sier vel seg selv at det er mye som skal gjøres på de 40% som gjennstår.

Lenke til kommentar
Vet Pachter noe om utvikling?

Lite.

 

Dette er ett rykte. Akkurat som rykte om at MGS4 kom til X360 samtidig som PS3.

Det er egentlig ikke ett rykte engang, det er ett utrolig dårlig rykte.

 

Vent til dere hører noe offisielt fra Rockstar.

Lenke til kommentar
During a late afternoon conference call on Thursday for analysts and media, Take-Two chairman Strauss Zelnick said that he didn't see much benefit in discussing the specific technical issues that forced he and Rockstar to delay Grand Theft Auto IV until Spring 2008, and he remained true to his word. But that doesn't mean that the staff of Level Up can't engage in some informed speculation about what may have taken place.

 

Until earlier this week, when a source informed us that Microsoft had sent a shock team of engineers to help Rockstar complete the game, much of the gossip surrounding problems with GTA IV centered around the Playstation 3 version. Rockstar has been pretty quiet about that SKU; the game has only been demonstrated to media running on the Xbox 360; the GTA IV trailer wasn't even shown during Sony's E3 press conference, ostensibly because Rockstar never responded to requests for footage from Sony PR. Throw that into the mix with all of the non-Rockstar scuttlebutt--several developers have said that it's difficult to develop for PS3; porting from Xbox 360 to PS3 is said to be harder than the other way around; yet many developers are choosing to lead on Xbox 360 because of its larger installed base, resulting in PS3 versions of games shipping weeks after the Xbox 360 SKU has already gone out the door--and the stage was set for an October surprise: GTA IV becoming a de facto Xbox 360 exclusive. Instead, both versions have been pushed back to next year. What happened?

 

We believe that Rockstar is having difficulty with both versions of the game, not just the PS3. GTA IV executive Sam Houser basically said as much in the press release, "The game is huge and is pushing the hardware platforms to their absolute limits. The top engineers from Sony and Microsoft are working closely with the team in Edinburgh right now, helping us to fully leverage the power of both platforms." That was echoed by Zelnick on the conference call, who said, " There are technical challenges across the board on both PS3 and 360." If Rockstar could have completed the 360 version in time for its previously scheduled October release, it would have done so. Why? Because Take-Two definitely needs the revenue from what is by far its biggest franchise, and Microsoft desperately wanted to convert PlayStation 2 fans to Xbox 360 aficionados.

 

With a $50 million deal already in place for two downloadable follow-up episodes exclusive to the Xbox 360, it's likely that Microsoft and Take-Two/Rockstar also had a co-marketing arrangement in place, where Microsoft and Take-Two would spend an equal amount of money to promote GTA IV, in exchange for Microsoft getting to slap its logo at the end of all of those costly TV ads. In fact, it wouldn't surprise us if Rockstar and Take-Two had already all-but-delayed the PS3 version to triage the Xbox 360 version for this holiday, only to have their hands forced when, at yesterday's product review, it became clear to both sides that even the 360 version could not be completed this year to Rockstar's exacting standards.

 

How did Rockstar end up in this situation? First, each of the 3-D Grand Theft Auto games--GTA III, GTA Vice City, GTA San Andreas, GTA Liberty City Stories and GTA Vice City Stories--were initially developed for one platform at a time. Ditto for the original Manhunt. So Rockstar North has little experience with simultaneous development. Second, the console versions of GTA were developed on external middleware like Renderware, while GTA IV is being developed on Rockstar's own Rockstar Advanced Game Engine technology, aka RAGE. So while it's true that the company put RAGE through its paces for last year's Table Tennis, there's a big difference between two characters in a confined arena and a simulation of New York City filled with hundreds of people.

 

In short, it looks like the always-ambitious Rockstar simply bit off more than it could chew across the board; added to the challenge of developing for two powerhouse consoles simultaneously, the company finally had to admit defeat and ask for more time. And while this decision creates some short-term challenges for Take-Two and Microsoft, as gamers, we're happy that Houser is holding the line on the game's quality rather than pushing it out the door for the sake of the bottom line. Thankfully, for Rockstar, it's not all about the C.R.E.A.M.

 

Linky

Lenke til kommentar

fikk faktisk meldinga om utsettelsen på P4 på jobben i dag...kasta kjøt rundt meg i reint hysteri (sommerjobb på gilde)...hehe..neida...men nokre salve me banning blei det..

 

men når ein tenke seg om så er det jo nok av titler og velge mellom i høst, like greit att spillet blir klart og vil eige, en ein bugga versjon med laggylaggy over heile linja..

Lenke til kommentar

Blir det ikke litt feil å angripe PS3 som den store stygge ulven når dette er en analytikers mening? Jeg ser ikke at Rockstar sier "Its the Playstaiton 3 thats holding us back" akkurat.

 

Så snart Goliat ligger nede kommer bøndene med gaflene sine. Pitty.

Lenke til kommentar

Forstår at folk er litt frustrerte over utsettelsen, men herregud det må da være måte forbannelser og frustrasjon som får utløp. Det er da ikke akkurat interessant og kjøpe et spill som blir rusha til mål heller, spesielt ikke et av denne sjangeren som har så mye å leve opp til.

Komme med masse spekulasjoner som er egentlig tatt veldig ut av det blå, og bruke de som argument for at det skulle være lansert på to forskjellige konsoller til forskjellig tid er jo ganske usakelig. Du trenger jo ikke være et markedsførings geni for å skjønne at det alderi ville være lønnsomt uansett. Like fult er det vannskelig og se at en firma som Rockstar får så store problemer med en av konsollene at det er pga av den de i siste liten må utsette konsollen et halvt år. Går ann å være litt realistisk og innse det er mer en Cell og vannskeligheter der som spiller inn. Hadde det vert der problemene hadde vert hadde det vært et problem før dette tidspunktet og spillet ville allerede være utsatt.

 

Uansett selv om vi ikke får GTA som vi så lengselsfult sikler etter er det et helt drøss av andre storslagne titler som dukker opp både til 360 og PS3 før den tid. Så spille får vi nok alle!

Lenke til kommentar

Vell, for en og en halv måned siden sa Pacther at de kom til å utsette GTA4 fordi de fryktet å konkurere mot Halo 3.

Nå er det PS3 sin feil.....

Kanskje dette betyr at MS vil slippe Halo 3 på PS3?

 

Tror Pacther har litt for dårlig kontakt med sine arbeidsgivere i Microsoft til at han bør uttale seg såpass ofte, eller hvem det er som betaler Wedbush Morgan for slike dype ananlyser... :-/

 

En annen ting som irriterer meg er at alle websiter refererer til han som 'industry analyst extraordinary', istedenfor 'industry analyst'.

 

Personlig foretrekker jeg analyser som N'gais analyse (som Toreal har postet over), der han kommer med spekulasjoner basert på logikk, istedenfor slike som Pacther som bare sier det alle vil hørem, og deretter prøver å få mest 'Digg'.. :-/

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Den skyldes vel ikke akkurat PS3, men heller utviklernes kunnskap til å bruke det som bor i den...

 

Det blir vel mer riktig.

9201055[/snapback]

Er vel en måte å vri det på. PS3 er veldig kjent som en vanskelig plattform å utvikle på, spesielt kompliserte spill. Slik var det med PS2 også, men se hva som kom ut av den i senere år. Bare gi dem tid. Å totalt ignorere det på denne måten vil ikke hjelpe i lengden.

 

Tror Pacther har litt for dårlig kontakt med sine arbeidsgivere i Microsoft til at han bør uttale seg såpass ofte, eller hvem det er som betaler Wedbush Morgan for slike dype ananlyser... :-/

9204699[/snapback]

Selv om han ikke alltid har rett, har han enkelte ganger interessante teorier og analyser. Og til din informasjon er ikke MS fri for hans kritikk heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...