SebRamsland Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Heisann! Drar i morgen på en fotoreise til Skotland. Først mellomlander jeg i London, før turen går videre til Aberdeen. Utover skal jeg også innom de to øyene Shetland og Orkenøyene. Så det jeg da lurer på; er det noen her som har vært i Skotland før? Skulle gjerne hatt noen tips til hva som er verdt å få med seg på turen. Jeg har ihvertfall med i tankene at det vil bli hovedsaklig landskapsbilder med dramatiske skyer/himmel, frisk hav og grønne enger. Men dersom dere har forslag til noe annet, så kom gjerne med de! Kom også gjerne med tips til teknikker o.l. som jeg bør prøve ut under turen. Takk på forhånd, og god ferie til alle! Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Skottland er jo kjent for sine mange, flotte slott. Disse øyene ute i havet (England, Skottland og Irland) har en veldig hendelsesrik historie, og du kan finne rikelig med interessante spor og etterlatskaper fra liv og konflikter i tidligere tider. Og hva er vel et besøk til Skottland uten et besøk til et av de berømte Whisky-distileriene? Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Jeg synes at jeg har lest at enten Edinburgh eller Aberdeen har en del gammel arkitektur i bybildet. Jeg vet ikke om det er noe du er interessert i å ta bilder av, men jeg for min del tror at det ville vært vel verdt å ta en kveld med trasking i bygatene og så bare brenne løs. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 (endret) Jeg synes at jeg har lest at enten Edinburgh eller Aberdeen har en del gammel arkitektur i bybildet.9205514[/snapback] Gjelder vel igrunnen begge byene, eller forsåvidt hele "kullholmen" generelt.. Nuvel, jeg er nesten "lokalkjent" i Aberdeen, som også kalles "the Granite City" siden nesten absolutt alt av bygninger er bygget av granitt. Det er mye fin arkitektur å ta bilde av, og du bør iallefall få tatt noen bilder av "The Blackfriars" som er en av verdens eldste pub'er. Grunnlagt på 1200-tallet. Du finner den i nordenden av byen. Hvis du går oppover Union Street og over i King street vil du finne den på et lite "torg" på høyre side (ned mot havet). Ellers er det, som skrevet over meg, haugevis av slott og "mansions" å ta bilde av. Bare ikke regn med sol og finvær, det er som regel tåke og regn hele tiden.. "The Whiskey Trail" er jo et must. De har helt sikkert noen reklame for det der du skal bo, hvis du ikke skal bo i gamme da.. Videre er det ikke så veldig langt, kanskje etpar-tre timer med buss til Loch Ness for å fotografere Nessie.. [edit]Skirveleifer[/edit] Endret 5. august 2007 av Bikeridr Lenke til kommentar
Krom-stag Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Vis skal i nærheten av Dalgety Bay burde du ta bilder av husene der. Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Da var jeg tilbake fra ferien. Takk for masse fine tips! Turen gikk først til Aberdeen, så videre til Orkenøyene, og til slutt Shetland. Besøk av whiskey destilleriene ble en selvfølge, men desverre var ikke alle besøksstedene like begeistra for fotografer. Jeg fikk allikevel sniket inn et par snapshots. Et par slott ble også besøkt, samt en nydelig kirke. Det ble for det meste landskapsfotografering under turen. Kanskje ikke veldig overraskende. HDR ble også prøvd ut, med et helt greit resultat i mine øyne. Flaskehalsen ble selvfølgelig at jeg ikke hadde med meg stativ. Jeg slenger under et par bildelinker fortløpende. http://www.sebastianramsland.com/main.php?g2_itemId=116 http://www.sebastianramsland.com/main.php?g2_itemId=119 http://www.sebastianramsland.com/main.php?g2_itemId=121 http://www.sebastianramsland.com/main.php?g2_itemId=123 Endret 13. august 2007 av Seb.R Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Det var flotte bilder, spes det første bildet. Skottland har fantastiske landskapsscener å by på, står på min liste over fotosteder å besøke. Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Spektagulær natur, likte bilde 1 og 3 best, objektiv som ble brukt og muligens noe exif data ? /L Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Spektagulær natur, likte bilde 1 og 3 best, objektiv som ble brukt og muligens noe exif data ? /L 9281556[/snapback] Sigma 10-20mm EXIF info. finnes her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=812885 Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Det var flotte bilder, spes det første bildet. Skottland har fantastiske landskapsscener å by på, står på min liste over fotosteder å besøke. 9274014[/snapback] Det syntes jeg du bør gjøre også. Kom deg til kysten, ta med deg stativ, og da fantastiske landskapsbilder med "tåkelagt" vann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå