Gå til innhold

Fotobransjen – en mønsterbransje?


Anbefalte innlegg

Det er ikke rart, i det hele tatt, at Japan Photo ikke får denne typen trusler fra noen av importørene. Hvis Japan Photo vil, så kan de blåse i den norske importøren og importere alt fra den produsenten fra EU. Den norske importøren mister da en stor kunde. Derfor er det dårlig butikk å være ugrei med de store. Da er det lettere å blidgjøre de store, med å true de mindre til å danse etter de stores pipe.

 

Jeg lurer på om det ikke var den gamle Nikon importøren (Interfoto) som for noen år siden nektet å imøtekomme en større aktørs krav til å presse oss til å ha høyere priser. Vi hadde på den tiden en god avtale med Nikon pga. at vi var en gammel og stor kunde. Plutselig hadde ikke den aktøren Nikon-produkter på lager i det hele tatt. Klassisk eksempel på utpressing, men all ære til Interfoto for at de sto for sine gamle kunders fordeler. Nikon ble så overtatt av Nikon Norge, vi mistet fordelen av å være en gammel kunde, prisene måtte opp på den andre aktørens nivå, og den aktøren fikk plutselig masse Nikon på lager igjen (for ordens skyld, det finnes og fantes flere store aktører enn FotoVideo og Japan Photo).

 

En liten butikk kan ikke uten videre importere dyre ting som kamera og objektiver fra EU uten at kostnaden blir for stor. Man må importere mindre kvantum, og skjer det noe etter garantitiden, så må butikken selv stå for kostnadene med reklamasjon. Jo større man er, jo lettere er det å ta slike sjanser. I tillegg er det godt å si at vi kun har modeller fra norsk importør om noen skeptiske spør.

 

Eneste vi importerer fra utlandet så vidt jeg vet (Danmark eller Sverige, tror jeg), er enkelte vesker og bager. Det meste av dette kjøpes imidlertid i Norge. I "gamle dager" (tre-fire år siden :!: ) , da filmsalget fortsatt var på topp, ble det også importert film fra Danmark.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I hope it does not come over as arrogant (the last thing I want), but as it is a matter of fact that Japan Photo is larger than Fotovideo not only in Norway but especially internationally seen, we do not need the help of an "alliance" against Canon or "their best friends". But the case of Afseth`s shop is really bad. If Canon would try that with us, jeeez that would be sharpening the knives... 

Nei, jeg regnet ikke med at dere ville trenge noen "allianse", men butikken til Afseth kunne veldig godt trenge det. Uansett, hvis dere hadde hatt de samme problemene som butikken til Afseth, ville saken stått sterkere om dere snakket sammen først og evt. leverte en felles anmeldelse.

9223757[/snapback]

 

Det kunne jo vært praktisk med en JapanPhoto midt i byen? Kanskje litt for nærme Byporten, men på lang sikt så tror jeg ikke butikken til afseth overlever med mindre de blir del av noe større - men det er fortsatt mulig å ha deres egen kultur fordet.

Lenke til kommentar
Det kunne jo vært praktisk med en JapanPhoto midt i byen? Kanskje litt for nærme Byporten, men på lang sikt så tror jeg ikke butikken til afseth overlever med mindre de blir del av noe større - men det er fortsatt mulig å ha deres egen kultur fordet.
Jeg tror ikke k-ryeng mener at vi skal bli en del av en kjede (tror den er for liten til at Japan Photo er interessert i det uansett, og bare to kvartaler unna deres filial i Akersgata), men at det hadde vært greit å slå seg sammen flere butikker om man skal rapportere en importør inn for konkurransetilsynet eller noe sånt.

 

Uansett... butikken gikk med overskudd i fjor, og omsetningen er ganske nær fjoråret så langt :) Ingen fare for nedleggelse umiddelbart ihvertfall.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Det kunne jo vært praktisk med en JapanPhoto midt i byen? Kanskje litt for nærme Byporten, men på lang sikt så tror jeg ikke butikken til afseth overlever med mindre de blir del av noe større - men det er fortsatt mulig å ha deres egen kultur fordet.

9226571[/snapback]

 

Hei Coban,

thanks for the hint, but to be honnest, it would be really a pittey if "Afseth`s shop" would join a chain. The city needs shops like FotoHuset, Oslo Kameraservice (chain but quite free) and EliteFoto Gunnerius (chain but free and privately well driven). The "Kult-status" that these kind of shops have make the whole inner city interesting and prevent people from just going to the next Elkjøp out in the green and buy some plastic phantastic. Just FotoVideo, Elkjøp, Expert and Japan Photo left would look very very poor I think.

 

@Afseth: Size doesn`t matter ;-)

 

Stephan

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Hei Stephan

 

Dette blir en et direkte svar fordi det stilles direkte spørsmål.

 

do not understand your simplifying downtalking of "grey-import". How do you get to the point that you in general not get a nordisk manual with the product? You know very well that not only Japan Photos but also most of the other EU-models that you can buy i.e. in Norwegian webshops come from the EU-Countries Sweden and Denmark. And you do not get Nordisk (you know why you do not say "Norsk") manuals with these cameras? And Companies like Sony, Casio, HP and many others have standard printed swedish manual books in the EU-box. It is only very few models that come without Nordic manuals and you should not state that as normal.

 

Her har du nok ikke helt tolket rett hva innholdet i av hva jeg skrev.

EU modeller er et navn som brukes på modeller som hentes utenfor Norden. Alle nordiske varer er de samme og betraktes ikke som EU varer. EU varer er kun kameraer som selges uten Nordisk manual.

Som jeg sa: EU modeller fra seriøse selskaper er ingen problemer, Japan Photo er selvfølgelig et meget seriøst selskap. Reklamasjonsretten er den samme, men det kan være at man ikke har et direkte serviceverksted å henvende seg til i Norge. Prisen på de fleste produkter er nå lik i Europa og det er derfor kun knapphetsprodukter som i utgangspunktet man vil ønske å kjøpe fra land utenfor Norden.

Selvfølgelig vil dere som en aktør som er vesentlig større enn FotoVideo ute i Europa kunne hente enkelte EU-modeller rimeligere på grunn av felles innkjøp. Vi kan ikke hente det rimeligere og selger derav ikke EU-modeller. Vi forklarte kun at EU modeller har blitt færre fordi at prisene har jevnet seg ut, ikke som noen hevdet at det kom av press fra importører. I Sverige er det flere som selger EU-modeller og opplyser med liten skrift at man kan kjøpe Nordisk manual for ca. 300,- i tillegg. Da er de ikke så rimelig lenger.

The Sigma case is really interesting, you say basically "never buy a product that is not meant for that market and never buy arround the official importer". Well-well, as two out of your 5 shops are located in Sweden (EU) it would be interesting to hear if you buy all your Sigma lenses that you sell in Sweden from the official Swedish Sigma importer, Tura Scandinavia. Because the Swedish people have to be protected for the bad Norwegian Sigma products, right? And the repairments in Sweden go through the swedish repairment procedure? If you really handle everything via Tura, I`ll gladly appologize. Otherwise it is quite a double moral...

 

 

Vi har på ingen måte uttalt at vi ikke har kjøpt eller ikke kommer til å kjøpe varer utenfor Norden. Selvfølgelig vil vi også gjøre dette hvis vi ser at dette er nødvendig, men vi sier at det på produkter som kunden ikke kan hevde sin reklamasjon direkte hos et verksted i Norge bør det opplyses om dette. Det gjør jo dere i Japan Photo på de fleste varer, og da er alt fint. Det er de aktørene som ikke opplyser om dette som er utfordringen. Er dette en utvikling som går videre vil markedet bli mer uoversiktelig, men mulig at det er den veien det går? Marginpresset tvinger stadig flere aktører på å finne nye kreative veier for å skaffe varer rimeligere og mulig det er morgensdagens vinnere. Ansvaret for denne utviklingen vil i første rekke ligge hos merkevareprodusentene som bør se på sin prising i de ulike markeder.

 

Sigma: Vi startet med å kjøpe alt, vi mener alt Sigma, fra Tura i Sverige. Ingenting ble hentet fra Norge når vi åpnet i Stockholm. Sigmasatsingen i Sverige ble lagt på is når vi så at Tura solgte til aktører i Norge. Tura skulle stoppe salget i Norge. Som du sikkert ser selger de nå til flere aktører. Vi kan selvfølgelig ikke stoppe dette, men kan derav ikke kjøpe inn til våre butikker i Sverige fra Tura, når det gjelder Sigma, men har et meget godt samarbeid på andre varer. Vi kan ikke ta reklamasjon eller garantiansvaret for de varer som ikke er kjøpt via oss.

Derfor kan disse varene ikke sendes til vår servicessamarbeidspartner.

 

I hope it does not come over as arrogant (the last thing I want), but as it is a matter of fact that Japan Photo is larger than Fotovideo not only in Norway

 

Dette var ny informasjon for meg: Selvfølgelig i Europa, men i Norge?

 

Ha en riktig varm sommerkveld.

 

Roar Sandvik

FotoVideo

Lenke til kommentar
<forrige post>

Hei Roar,

 

as this posting is physically getting more than half a meter long, I hope it is okay if I try to put it in short words ;-)

 

1.) Maybe I really misunderstood, when it comes to the difference between serious and unserious shops, I share your opinion 100%, it is safer with serious players...unserious dealers with badly handled EU-Models are really bad for the customers and the whole photo branch.

 

2.) When looking at your arguments against grey-import/Eu-models because of reclamation and warranty etc, I can not follow your deviding into "good EU-models from Sweden and Denmark" and "bad ones" from other countries. Products from Sweden have the same good/bad regulations than from France or Germany or Slovakia. EU is EU. Try to bring a "swedish" Fuji camera bought from Axel Johnson in Sweden to the Norwegian Axel Johnson service partner and you know what I`m talking about...

 

3.) If you sell swedish or danish EU-models to your customers, the customers have a right to know that. The 5 years reclamation right are covered by you then and not by the supplier. So "viktig, nordisk garanti" means nothing else than "viktig, EU-garanti", right?

 

4.) Sigma: Well, everybody who does "grey import" has different reasons for it. Belive me, nobody is doing that for fun, administration is a p.. in the a... But it doesn`t matter, the result is the same in the end. You do grey import on large scale in Sweden (without telling the customers?) and at the same time ask people to buy only from Norsk importør in Norge. I stay with the word double moral here, sorry.

 

5.) I really regret that I said that with the size, it was not meant at all to start measuring "who has the bigger....turnover". But to answer the question to my best knowledge (Brønnøysundregister):

Turnover Fotovideo Norge 2006: 163 million Nok

Turnover Japan Photo Norge 2006: 186 million Nok

Both companies play in the same league and are heavily growing, so sorry again it was a bit childish...

 

Have a nice evening

 

Stephan

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Hei Stephan

 

Velger nå å avslutte dette. Meninger er forskjellige og forstår fortsatt ikke endel av din argumentasjon. Tror ikke det er fruktbart å fortsette en slik diskusjon som ikke fører noen steder. Vi jobber med ulike konsepter, selv om vi selger mye av de samme varene. Dere har valgt en vei og vi en annen.

For å opplyse deg om FotoVideo Norge AS i 2006, ref. Brønnøysund, dette gjelder kun butikken i Oslo. FotoVideo Oslo er fra 2007 et eget selskap.

Vår omsetning i 2006, FotoVideo Bergen; 31 736, FotoVideo Trondheim; 23 012 , FotoVideo Oslo; 168 687. Sum Norge = 223,4 millioner. Konsolidert 192 mill. som fremkommer under PhotoVideo Group AS og er fratrukket Sverige omsetningen.

For Norge sin del i 2007 er prognosen +-250 mill. konsolidert.

Håper det forklarer mitt ? , i forrige innlegg.

 

Lykke til videre.

 

Roar

Lenke til kommentar

Epic tråd. :!:

 

Det er ikke hverdagskost å lese tråder hvor store (og mindre) aktører faktisk kommer med deres synspunkter! (For de nesevise av dere; representanter som representerer de forskjellige parters synspunkter. Om ikke punkt til prikke, så er det veldig nærme. ;) )

 

Må si dette var en VELDIG interessant tråd. Jeg håper jeg snakker for hele Akam.no-forumet når jeg sier at vi ønsker mer innflytelse fra "de store" i diskusjonene våre! :)

 

-MightyTwin.

 

Edit: Fikset opp noen lett misforståelige fraser.

Endret av AnEvilTwiner
Lenke til kommentar
Epic tråd. :!:

 

Det er ikke hverdagskost å lese tråder hvor store (og mindre) aktører faktisk kommer med deres synspunkter! (For de nesevise av dere; representanter som representerer de forskjellige parters synspunkter. Om ikke punkt til prikke, så er det veldig nærme. ;) )

 

Må si dette var en VELDIG interessant tråd. Jeg håper jeg snakker for hele Akam.no-forumet når jeg sier at vi ønsker mer innflytelse fra "de store" i diskusjonene våre! :)

 

-MightyTwin.

 

Edit: Fikset opp noen lett misforståelige fraser.

9242947[/snapback]

;-)

well, it seems Roar didn`t like it too much...

But as the Norwegian photo retail and especially industry is larger than a couple of compeeting chains and a bunch of single shops, I was actually hoping for much more reaction when I saw the start post from faaeri. It is nice to learn what "people" think about this branch and what the reailers and producer could do better. 2300 readers is a lot, so the topic seems to be interesting. 47 postings is not that much, so maybe faaeri can give examples of customers who wrote to akam?

 

Stephan

Lenke til kommentar
;-)

well, it seems Roar didn`t like it too much...

But as the Norwegian photo retail and especially industry is larger than a couple of compeeting chains and a bunch of single shops, I was actually hoping for much more reaction when I saw the start post from faaeri. It is nice to learn what "people" think about this branch and what the reailers and producer could do better. 2300 readers is a lot, so the topic seems to be interesting. 47 postings is not that much, so maybe faaeri can give examples of customers who wrote to akam?

 

Stephan

9245919[/snapback]

 

Hvis du tar en tlf til faaeri og forteller hvordan Canon oppførte seg overfor dere før dere kom inn i varmen igjen så tenker jeg det blir liv i denne tråden...

 

S

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Hvis du tar en tlf til faaeri og forteller hvordan Canon oppførte seg overfor dere før dere kom inn i varmen igjen så tenker jeg det blir liv i denne tråden...

 

S

9246056[/snapback]

Hei Ståle,

 

I don`t know which of the stories you heard, but it was hardball from both sides, so no reason to wash old dirty clothes in public.

 

Actually Fuji (Axel Johnson) is much worse in Norway. There will be lawyers talking very soon as they aggressivly try to protect the extremely high prices in Norway by extremely delaying warranty repairments. We are in the moment giving out brand new cameras to the customers as we do not want them to suffer from that. Fuji is overcharging the Norwegian consumers because Fuji is practically the private brand of their own photo chain (Elite). When the F30 won TV2, all quantities went to Elite and the selling prices stayed skyhigh compared to the rest of Europe. We imported several thousand F30 and sold them with very good margin 500,- Nok cheaper. They called several times to stop us and until today they try to avoid the regular warranty repairments. That is what lawyers call "red tape barriers" - highly illegal...

 

But this is again our perception of the market, it would be nice to hear the opinion of others...

 

Stephan

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Hei Ståle,

 

I don`t know which of the stories you heard, but it was hardball from both sides, so no reason to wash old dirty clothes in public.

 

Actually Fuji (Axel Johnson) is much worse in Norway. There will be lawyers talking very soon as they aggressivly try to protect the extremely high prices in Norway by extremely delaying warranty repairments. We are in the moment giving out brand new cameras to the customers as we do not want them to suffer from that. Fuji is overcharging the Norwegian consumers because Fuji is practically the private brand of their own photo chain (Elite). When the F30 won TV2, all quantities went to Elite and the selling prices stayed skyhigh compared to the rest of Europe. We imported several thousand F30 and sold them with very good margin 500,- Nok cheaper. They called several times to stop us and until today they try to avoid the regular warranty repairments. That is what lawyers call "red tape barriers" - highly illegal...

 

But this is again our perception of the market, it would be nice to hear the opinion of others...

 

Stephan

9246533[/snapback]

 

Grå-importerer dere dette utenom Fuji Norge da eller, ettersom de nekter å ta garantisaker fra produkter dere selger? Japan Photo er bra for oss kjøpere, så lenge JP har konkurenter så er det mye penger å spare.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...