Black Star Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Afseth, hvis jeg var deg, ville jeg snakket med sjefen din om akkurat dette. Dersom dere tar opp telefonsamtalene med importørene (fortrinnsvis de det gjelder, selvfølgelig), står dere med utrolig sterke kort ovenfor konkurransetilsynet. Denne formen for styring av salget fra importøren, er ikke bare råtten ovenfor kundene, men også ulovlig. Hvis dere i tillegg tar kontakt med andre aktører som er utsatt for det samme (JapanPhoto blir nevnt), vil spesielt Canon Norge få utrolig store problemer (antakelig Fotovideo også, men driver de urent spill, er det til pass for dem)... 9217902[/snapback] Hadde vi ønsket å ta opp samtalene, hadde vi ikke visst hvordan vi gjør det uansett Og hadde vi gjort det, ville vel importøren nektet oss varer i lang tid fremover. Man kan si hva man vil om denne importøren, men vi trenger dem. Det er et av de merkene det uoppfordret selges mest av. Synd det blir udokumenterte påstander, men det virker jo som flere med litt kjennskap til bransjen har opplevd det samme som jeg har. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Hadde vi ønsket å ta opp samtalene, hadde vi ikke visst hvordan vi gjør det uansett Og hadde vi gjort det, ville vel importøren nektet oss varer i lang tid fremover. Å finne ut det, er ikke veldig vanskelig... Hvis dere går "tjenestevei", altså direkte til konkurransetilsynet (de tar seg sikkert av mediedekning dersom det er nødvendig), skal ikke Canon få vite hvem det er som har anmeldt dere før saken kommer opp. Om de da nekter å levere dere varer, vil de få enda mer alvorlig trøbbel. Som sagt - dere står med deres fulle rett til å ta opp telefonsamtalene, og de vil være svært håndfaste bevis. Hvis dere allierer dere med andre aktører i markedet, vil dere stå enda sterkere. Hvis du leser dette, ser du at reaksjonene er sterke: Brudd på lovenKonkurransetilsynet kan pålegge at brudd på loven må opphøre, og tilsynet kan ilegge betydelige overtredelsesgebyr. Overtredelser kan også straffes med bøter eller fengsel inntil tre år, og med fengsel inntil seks år ved særdeles skjerpende omstendigheter. Endret 6. august 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Et spørsmål i denne sammenhengen. Er det bare importørene som er problemet; eller blir de igjen presset av de største forhandlerene til å være ugreie med konkurrentene ? Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Et spørsmål i denne sammenhengen. Er det bare importørene som er problemet; eller blir de igjen presset av de største forhandlerene til å være ugreie med konkurrentene ? Det er det nok ingen her som vet, og gjør de det tier de stille... Uansett - om importørene blir presset, kan de gå videre med dét. Da kan de også få straffereduksjon, som det står i linken jeg sendte... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Et spørsmål i denne sammenhengen. Er det bare importørene som er problemet; eller blir de igjen presset av de største forhandlerene til å være ugreie med konkurrentene ?Mistanken om at importøren blir presset av en stor forhandler, er meget stor. I en tid der vi lå under den største konkurrenten på pris på de fleste av det merkets produkter, fikk vil telefon fra importøren der de ba oss sette opp prisen. Det var jo da det virket som de begynte å holde igjen leveranser, når det ikke ble gjort. Lenke til kommentar
Roar Sandvik Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Hei Diskusjoner rundt temaer som dette bør kunne holdes på et fornuftig nivå. At noen sitter med kameraer i kjelleren fordi man ikke får lov til å selge dem, faller på sin egen urimelighet. At enkelte forhandlere bestiller 1 stk og andre 250 stk gjør at leveringen er forskjellig. FotoVideo er nok de som sliter mest fordi vi fortsatt jobber med de som bestilte i mars 2007. Er det da riktig at de som bestiller fra en annen butikk i juli 2007 skal få kameraet sitt før? Neppe. All handelsvirksomhet går etter; først inn-først ut - prinsippet. Hvorfor slutter de fleste med EU modeller? Det er fordi prisene er jevnet ut med Europa på de fleste merker og reklamasjonsretten er tilnærmet lik. Dette vil si at kjøper du EU modell får du ikke nordisk manual. Det er derfor liten grunn for å selge EU modeller. De som gjør dette, gjør det stort sett fordi de sender varene fra utlandet og du som kunde kan ved feil/mangler oppleve at du selv må sørge for at varen sendes tilbake, ut av landet. Reklamasjonsretten er det samme, men veien for å hevde reklamasjonsretten kan være mer tung. Dette har derav ingen ting med trusler fra importører. Dette gjør gråimport i dag mindre aktuelt. Sigma diskusjon: FotoVideo og EliteFoto er i dag 2 importører i Norge, Fotovideo skal forestå videresalg til andre aktører. Sigma Japan har forhandlerpris; lagerføring eller ikke lagerføring. Alle forhandlere kan selge Sigma med fornuftig kalkyle. Ingen får nei til å bli forhandler. At de aller fleste velger å hente Sigma utenfor FotoVideo er nok fordi de ikke ønsker å kjøpe fra en konkurrent. Reklamasjonsretten på Sigma fra aktører som FotoVideo, EliteFoto og Nettshop sendes til Camera&Videoteknikk. Fra andre salgskanaler: Ingen serviceverksted i Norge å henvende seg til. I tillegg bør man vurdere forhandleren, fordi opphører forhandleren må du selv finne ut av hvilket land produktet er hentet fra for å kunne hevde din reklamasjonsrett. Dette er tryggheten med å velge produkter med en norsk importør som står bak handleren. Bak importøren står produsenten, hvis noe skulle skje med importøren. Håper dette forklarer viktigheten med at man handler produkter som er ment for det norske markedet og at de ikke på noen måte hersker ville tilstander i fotobransjen. Det er selvfølgelig ikke noen fare å handle EU varer fra de seriøse i markedet. Det ble avblåst i 2006. Roar Sandvik Grûnder FotoVideo Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Tør jeg spørre hvordan "leverandøren" kan finne ut at dere har solgt kameraene Afseth? Så vidt meg bekjent er det ingen gjenpart av garantibeviset til Canon som skal sendes inn, eneste måten de kan finne det ut på er hvis kunden sier ifra til Canon (og det er vel ikke akkurat stor sjanse for) Hvis ikke dere har et system for innmelding av salg til "leverandøren" da. Selv handler vi stort sett alt av varer via Fotosentralen, noe fra Aronsen og Rafo, en sjelden gang direkte fra Olympus - aldri opplevd noen form for "trusler" på prisnivåer (de vet da ikke hva vi priser varer som). Men igjen så er det kanskje anderledes i Oslo, og her i byen er det kun oss og en EliteFoto butikk, så vi slipper den verste priskrigen som dere har der inne:) Uansett så er det urimelig (og ulovlig) å komme med slike trusler og "krav" som det har blitt fremstillt dere. Har den oppfatningen at hver enkelt butikk kan sette nøyaktig den pris de vil, men igjen så er dere kanskje medlem av en kjede som setter strengere krav til slikt enn vi er. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Angående først inn-først ut... dette er forståelig til en viss grad, bortsett fra at FV for eksempel skal få sine 250 kamera før noen andre får ett, bare fordi de bestilte først. Skal da våre kunder, som bestilte i mars, måtte vente til FV sine kunder som bestile i mai eller juni har fått sine? Dette er selvsagt ikke kritikk mot FV, men mot importøren. Men det ble bestilt et større antall kamera fra min arbeidsgiver samme dag dette ble annonsert. Vi fikk bestillinger fra kunder samme dag som kameraet ble lansert, og disse har så vidt jeg vet ikke fått de enda. De to som skulle selges til Rikshospitalet (eller hvor det nå var), fikk vi fra importøren antakeligvis fordi Rikshospitalet er en stor kunde på akkurat dette merket generelt. Disse er derfor ikke ment for salg utenfor den "kanalen". Når kjøperen nå av en eller annen grunn har bestemt seg for å måtte vente en måned eller to, så står kameraene og støver ned til importøren har sendt oss noen kamera som faktisk kan selges via de normale salgskanaler (over disk) eller til kjøperen får ordnet med finansieringen. Det er nå ihvertfall slik jeg har forstått det. Ellers er jeg helt enig med deg i det du sier om EU modeller, men skjønner ikke helt hvorfor du blander trusler fra importøren inn i dette. EU modeller er heller ikke et tema i diskusjonen, så vidt jeg har fått med meg. Skjønner heller ikke helt hva du mener med Sigma og forhandlerpris. Dere må jo nødvendigvis legge på prisen før dere selger Sigma videre til andre forhandlere, for å tjene penger på dette. Det betyr vel nødvendigvis at dere har en bedre kalkyle enn disse forhandlerne, og også har mulighet for lavere pris. Jeg er bare nysgjerrig nå, men dette vil jo fremme egen innførsel av Sigma, for å unngå påslaget som dere som importører nødvendigvis må ha? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Tør jeg spørre hvordan "leverandøren" kan finne ut at dere har solgt kameraene Afseth?De kan se at de står i vinduet. Men vi har nå satt ut et av disse kameraene i vinduet, og har bestemt oss for å selge begge. Jeg har ferie nå og er uskyldig mens sjefen "ikke vet det". Får vi reaksjoner, så er jo det litt gøy i forhold til hva vi faktisk diskuterer her. Har heller aldri hatt det minste problem med Fotosentralen, Aronsen, Rafo eller Olympus. Det er én annen importør jeg snakker om. Og en evt. konkurrent i nærheten kan jo fint finne ut prisene (de står i vinduet) og klage til importøren om de ønsker det. Samtidig finnes jo prisene på mange av våre produkter på nettet. Vi klager til importørene selv der jeg jobber om noen i nærheten har en urimelig lav pris, men det er for å prøve å få samme innkjøpspris... ikke for å forhindre leveranser til andre, konkurrerende butikker om de ikke går opp til vårt nivå i pris. Og vi gjør det først om prisen vi må sette for å konkurrere tilsier at det er et tapsprosjekt i forhold til innkjøpspris. Endret 6. august 2007 av Afseth Lenke til kommentar
Roar Sandvik Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Eu-modeller er en del av diskusjonen fordi det ble påpekt at EU modeller som tidligere ble solgt også av en rekke norske selskaper nå er nesten borte. Spørsmålet rundt dette var i klartekst at noen hadde ønsket dette vekk og det krevde derfor en informasjon rundt dette slik at spekuleringene stopper. Angående levering av en Proff-modell er også lite relevant. Proff modellsalget uansett merke stiller krav til at salgsstedet skal inneha nødvendig kursing og kompetanse. Utfordringen for alle som selger slik utstyr er de samme og som du sier har dere fått levert 2 stk og det er en rimelig bra andel på landsbasis. Alle roper omkring dette produktet fordi kundene henvender seg flere steder og vi opplever at andre aktører ikke har noen venteliste og mister kunder. Selvfølgelig liker vi ikke dette, men kan ikke gjøre noe med det. Det er derfor ikke riktig at leverandører truer etc. Selvfølgelig legges det press fra alle aktører, også oss, men en importør bryr seg lite om slike saker. Det er også grunnen til at man ikke ser noen fra de store merkevareimportørene på slike forum-debatter. Normalt holder vi en lav profil vi også, men denne gangen krevde det forklaring fordi diskusjonen var i ferd med å gå inn i et feilspor. Sigma: Selvfølgelig har vi bedre kalkyle enn andre i Norge. Vi er importør, vi har eget veksted og investerer store beløp i service/marketing etc. Det er derfor vi ikke er rimligst på Sigma, selvfølgelig kunne vi vært det. Vi prøver å holde like priser som resten av de seriøse i Europa. Hvis du sjekker prisbildet er det flere aktører som er rimeligere enn oss, men de har ikke services i Norge ved reklamasjon. De har som regel ikke noe på lager. De kjøper det inn fra aktører utenfor Norge, men de kjøper det fra aktører som vi regner med har samme innpris som oss og som derfor må ha det samme påslaget som oss. Utfordringen blir når aktører ønsker å ha nærmest 0% kalkyle, bare ved å ha en websidemed en opplisting. Sigma forventer at Sigma skal selges selges av aktører som lagerfører og som kan Sigma. Alle fotobutikker i Norge kan kjøpe Sigma fra FotoVideo så lenge de lagerfører og har kompetanse. Dette er på lik linje som om du handler et annet merkevare. Roar Sandvik FotoVideo Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 og som du sier har dere fått levert 2 stk og det er en rimelig bra andel på landsbasis.Ja, jeg er klar over det. Det er bare så synd at man må krangle seg til de (det er de to første vi får), og attpåtil får beskjed om ikke å selge det til andre enn de som i utgangspunktet bestilte de. Når den kjøperen må vente, så sitter vi der med to kamera som kunne gjort to andre kunder veldig glade. Et annet eksempel (her nevner jeg navn, ettersom det er selskapets uttalte policy) er Leica og importør Lars Farnes AS. Fordi butikken vår ikke er stor nok, får vi ikke lov til å være Leica-forhandler. Ikke på grunn av evt. manglende kunnskap og kjennskap til produktet, men størrelse. Vi har vært Leica forhandler siden "tidenes morgen", noe vi plutselig blir nektet. Dette er i og for seg greit, ettersom det er det selskapet har bestemt seg for, og ikke noe de nekter for. Hvis den importøren jeg snakker om, av en eller annen grunn ikke lar oss selge de to kamera jeg har snakket om, så er det jo fint at vi får en begrunnelse, så slipper vi spekulasjoner som kan oppstå. Nå er det imidlertid Interfoto som har overtatt Lars Farnes AS og Leica. For øvrig helt greit å ikke ha Leica som lagervare lenger. Det er ikke rart kunder blir oppgitt når Lars Farnes AS/Interfoto/Leica bruker to måneder på å bestemme seg for om et kamera skal gå på garanti eller ikke (og de attpåtil deretter påstår at det er kundens skyld, noe kunden nekter). Men det var et lite sidespor Til slutt er det bra å se deg på forumet, Roar. Det er bare positivt at store aktører i bransjen har offisielle brukere på forumet. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Det var vell jeg som tok opp det med EU-modeller, og da mente jeg Canon EU-modeller. Og grunnen til det er at jeg synes det var fint at JP på den måten presset importøren av Canon i Norge når det gjaldt pris. Selv har jeg handlet det meste av både hus og objektiver hos F&V og JP. Men i den senere tid så er det visse ting som har irritert meg med F&V og det er at dem har tatt inn en masse u-kompetente folk der som nesten ikke kan noen ting om foto. En av grunnene til at jeg begynte å handle der var at jeg følte at kompetansenivået der var høyt. En annen ting jeg misliker med dem er at dem har visst en tendens til å være useriøse med å holde løfter. Et eksempel er da jeg var innom der og spurte etter Ilford fotopapir som jeg trengte raskt pga en kunde som ventet på bildene sine. Han som betjente meg sa at de kunne bestille dette ettersom de hadde det på lageret sitt. Så dette skulle ikke ta lang tid. Han lovte meg å ringe så snart de fikk dette inn på lager (10pk a 30ark i hver). Om kvelden da jeg kom hjem så bestilte jeg samme papiret fra B&H i NY og sa til dem at det hastet (for å være sikker på at dette skulle komme så fort som mulig). 3dager gikk og papiret fra B&H kom, jeg sendte de en mail og takket for flott service. Ytterligere ca 10dager gikk og papiret fra F&V så jeg ingenting til... så jeg ringte de. Der fikk jeg til svar at de hadde fått inn varene, men hvorfor de ikke hadde ringt meg visste de ikke. I tillegg til at B&H leverte varene veldig raskt så sparte jeg 40% da mva var betalt ved å handle der. Og pga den flotte service'en der og prisene der så tok jeg liksågreit og bestilte min oppgraderingspakke der (50mm f/4, 85mm f/1,2 & 70-200 f/2,8 IS). Så mitt råd til F&V er: Hold hva dere lover eller la være å love noe. Og ansett folk med høy kompetanse, det skaper trygghet og tillit hos kundene. Afseth: Har vært innom butikken du jobber i hver gang jeg har vært i Oslo, men du sitter tydeligvis bare hjemme og skriver her inne ;-) Du har ikke vært der ennå da jeg har vært der... Hehe Mvh Ståle Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Afseth: Har vært innom butikken du jobber i hver gang jeg har vært i Oslo, men du sitter tydeligvis bare hjemme og skriver her inne ;-) Du har ikke vært der ennå da jeg har vært der... HeheHehe... jeg hadde to uker ferie i begynnelsen av juli, og denne uken. Ellers har jeg jobbet veldig mye på lab'en med fremkalling av bilder, overspillinger og andre oppgaver både før og etter de første ferieukene. Men nå har jeg lært opp en av mine kollegaer på lab'en, så da blir jeg nok å se i butikken cirka 50% av tiden (og ikke bare nå og da) Lenke til kommentar
Roar Sandvik Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 USA modeller er "etterkommer" etter EU modeller. Alltid vært der, men prisnivået er nå merkbart forskjellig. De begynner å flyte inn på EU-markedet på grunn av ulik prisstrategi fra merkevareprodusentene. Cashback som flere merkevareaktører nå bruker skaper et høyere prisnivå i Europa. Alle i Europa lider av at prisnivået i Østen og USA er merkbart lavere. Hovedgrunnen er at USD er så svak i forhold til nkr og i Europa betaler vi i Euro som ikke er så gunstig mot nkr + Cashback. Vi kan ikke importere produkter fra disse markedene fordi det strider mot handelslovgivning å selge varer som er ment for andre markeder. Det er ingen reklamasjonsrett i Europa på disse produktene. (De fleste fotoprodukter). Dette gjelder nesten uansett hva leverandøren i USA sier. En kunde som kjøper et produkt hos en forhandler og ikke får hevdet sin reklamasjon hos merkevareverkstedet blir jo rimelig irritert og forhandleren vil raskt få utfordringer i markedet. Men som du sier er prisnivået forskjellig og får man ikke den ekstra servicen hos aktørene i Norge har vi oss selv å takke. Grunnen til ditt problem hos oss var at ved omlegging til ny webshop oppstod det en feil som gjorde at varer lagt til reservasjon ikke ble fulgt opp. Dette har det alltid vært automatikk i tidligere, og det tok 20 dager før vi forstod at noen kunder ikke hadde fått beskjed per mail eller per telefon. Alle webbestillinger har gått som tidligere, men butikkreservasjoner ble liggende i en ukjent fil som vi nå har ryddet. Når det gjelder servicesnivået i FotoVideo erkjenner vi at dette ikke har vært bra nok etter ombygging i Oslo. Rådgiver mangel og ikke god nok tid for opplæring er hovedårsaken, samtidig med at vi har åpnet avdelinger i Stockholm og Malmö. FotoVideo har derfor opprettet PRO-kontakt med eget telefonnummer og egen kontaktperson for de som på en eller annen måte jobber mer enn normalt med foto. Høres ut som du er i denne kategorien. Det vil si at du kan ringe på forhånd og avtale tid med en av våre mest erfarene rådgivere og derav også unngå ventetid. I tillegg har vi åpnet egen avdeling for storformatskrivere og storprint samt lyssettingsavdeling i Møllergata 8. I 2. etg. vil det bli kurslokaler i løpet av august. Det jobbes med løsninger som vil heve butikken i Møllergata 10 vesentlig for dere som trenger ekstra hjelp/services. For å klare alle faktorer er vi avhengig av en meget stor omsetning og det vil innimellom føre til for dårlig oppfølging. Antall utsalgssteder er nå fryst og fokus er på forbedring internt. Lokalitet i Bergen og Trondheim vil bli løpende oppgradert det neste året. Konstruktive meldinger som dette er alltid velkomne. Roar Sandvik FotoVideo Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 USA modeller er "etterkommer" etter EU modeller. Alltid vært der, men prisnivået er nå merkbart forskjellig. De begynner å flyte inn på EU-markedet på grunn av ulik prisstrategi fra merkevareprodusentene. Cashback som flere merkevareaktører nå bruker skaper et høyere prisnivå i Europa. Alle i Europa lider av at prisnivået i Østen og USA er merkbart lavere. Hovedgrunnen er at USD er så svak i forhold til nkr og i Europa betaler vi i Euro som ikke er så gunstig mot nkr + Cashback. Vi kan ikke importere produkter fra disse markedene fordi det strider mot handelslovgivning å selge varer som er ment for andre markeder. Det er ingen reklamasjonsrett i Europa på disse produktene. (De fleste fotoprodukter). Dette gjelder nesten uansett hva leverandøren i USA sier. En kunde som kjøper et produkt hos en forhandler og ikke får hevdet sin reklamasjon hos merkevareverkstedet blir jo rimelig irritert og forhandleren vil raskt få utfordringer i markedet.Men som du sier er prisnivået forskjellig og får man ikke den ekstra servicen hos aktørene i Norge har vi oss selv å takke. Grunnen til ditt problem hos oss var at ved omlegging til ny webshop oppstod det en feil som gjorde at varer lagt til reservasjon ikke ble fulgt opp. Dette har det alltid vært automatikk i tidligere, og det tok 20 dager før vi forstod at noen kunder ikke hadde fått beskjed per mail eller per telefon. Alle webbestillinger har gått som tidligere, men butikkreservasjoner ble liggende i en ukjent fil som vi nå har ryddet. Når det gjelder servicesnivået i FotoVideo erkjenner vi at dette ikke har vært bra nok etter ombygging i Oslo. Rådgiver mangel og ikke god nok tid for opplæring er hovedårsaken, samtidig med at vi har åpnet avdelinger i Stockholm og Malmö. FotoVideo har derfor opprettet PRO-kontakt med eget telefonnummer og egen kontaktperson for de som på en eller annen måte jobber mer enn normalt med foto. Høres ut som du er i denne kategorien. Det vil si at du kan ringe på forhånd og avtale tid med en av våre mest erfarene rådgivere og derav også unngå ventetid. I tillegg har vi åpnet egen avdeling for storformatskrivere og storprint samt lyssettingsavdeling i Møllergata 8. I 2. etg. vil det bli kurslokaler i løpet av august. Det jobbes med løsninger som vil heve butikken i Møllergata 10 vesentlig for dere som trenger ekstra hjelp/services. For å klare alle faktorer er vi avhengig av en meget stor omsetning og det vil innimellom føre til for dårlig oppfølging. Antall utsalgssteder er nå fryst og fokus er på forbedring internt. Lokalitet i Bergen og Trondheim vil bli løpende oppgradert det neste året. Konstruktive meldinger som dette er alltid velkomne. Roar Sandvik FotoVideo 9221508[/snapback] Takker for tilbakemeldingen din & din ærlighet. :-) Når det gjelder ting man kjøper i USA så er det Verdensgaranti på det meste utenom det som er importert dit. Slik her har jeg tolket forskjellen mellom Garanti og Reklamasjonsrett (korriger meg om jeg tar feil): Garanti Garantien gir deg rett til kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden. Reklamasjonsrett Denne strekker seg utover garantitiden og i mange tilfeller 5år. Mvh Ståle Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Slik her har jeg tolket forskjellen mellom Garanti og Reklamasjonsrett (korriger meg om jeg tar feil): Garanti Garantien gir deg rett til kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden. Reklamasjonsrett Denne strekker seg utover garantitiden og i mange tilfeller 5år. Mvh Ståle 9221743[/snapback] Du har nok ikke misforstått noe, men vil gjerne legge til litt info. Mulig du vet dette allerede, men greit å nevne det for andre brukere her inne også Garanti er ikke lovpålagt, men for å hevde garanti skal den dekke mer enn reklamasjonsretten dekker. Det vil si at for eksempel slitasjeskader som en følge av unormalt mye bruk skal dekkes. Enkelte produsenter tilbyr også nytt kamera i hele garantitiden, eller en del av den. Reklamasjonstiden (lovpålagt, og under forbrukerkjøpsloven) er normalt fem år når det gjelder fotoutstyr. Så lenge gjenstanden er ment å vare vesentlig lenger enn to år, så har den fem års reklamasjonsfrist. De fleste kamera som selges i dag (bortsett fra de billigste digi-kompaktkameraene til en lite knippe hundrelapper) må man vel forvente at varer vesentlig lenger enn to år. Reklamasjonen dekker fabrikasjonsfeil, eller feil som oppstår på grunn av fabrikasjonsfeil. Den dekker normalt ikke slitasjeskader som enten må forventes på en slik gjenstand, eller ved unormalt mye bruk. Hva som er unormalt mye bruk, varierer fra gjenstand til gjenstand. En D40 er ikke ment å vare 500.000 eksponeringer, mens man vel bør kunne forvente det på en 1D mark III. Lenke til kommentar
Roar Sandvik Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Hva som dekkes inn under garanti og reklamsjon er forskjellig per produkt og leverandør. I Norge har vi sannsynligvis de beste regler for forbrukere. Reklamsjonsretten er pålagt i Norge etter de regler som gjelder. Garanti utover reklamasjonsretten er frivillig. Dette er en helt annen diskusjon. Men verdensgaranti på fotoutstyr eksisterer ikke, meg bekjent. Det som kjøpes i USA må tilbake til USA for reklamsjonsservices. Hvis ett av dine USA kjøpte objektiver skal på services i Europa blir det å betrakte som en betalbar services og ikke som reklamasjon. Roar Sandvik Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Hva som dekkes inn under garanti og reklamsjon er forskjellig per produkt og leverandør. I Norge har vi sannsynligvis de beste regler for forbrukere. Reklamsjonsretten er pålagt i Norge etter de regler som gjelder. Garanti utover reklamasjonsretten er frivillig. Dette er en helt annen diskusjon. Men verdensgaranti på fotoutstyr eksisterer ikke, meg bekjent. Det som kjøpes i USA må tilbake til USA for reklamsjonsservices. Hvis ett av dine USA kjøpte objektiver skal på services i Europa blir det å betrakte som en betalbar services og ikke som reklamasjon. Roar Sandvik 9222727[/snapback] Canon International Warranty heter det foresten. Om skulle jeg trenge reparasjon av en av disse innen 1år så anser jeg det som garrantisak og vil ikke serviceproffen da ta det som garantisak så blir det juristmat. Har hørt dem nekte før, men dem kom ikke langt med den nekten. Den tid den sorg, har ikke hatt noen problem til nå med noen objektiv. Edit: Og yter dem ikke service her i Norge så kjøper jeg iallefall aldri noe her mer... Endret 6. august 2007 av Snakenor Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Canon presser sine forhandlere og truer de osv, dette vet jeg 100% sikkert fra noen inside i en av norges største fotokjeder (Ikke f&v). Synd den forhandleren som drev med gråimport har sluttet med det. Importøren av Canon til norge skulle hatt juling! 9216057[/snapback] Det var vell jeg som tok opp det med EU-modeller, og da mente jeg Canon EU-modeller. Og grunnen til det er at jeg synes det var fint at JP på den måten presset importøren av Canon i Norge når det gjaldt pris. 9220552[/snapback] Er det JP som har sluttet med gråimport av Canon? 9216785[/snapback] Hei Ståle & Oljens, this is really a bit funny, people start missing our EU-model advertisemnts. I never believed that would happen But to the serious point: You think that Canon & Co have pressed us to not import EU-models? Well, well, here comes the truth: We have not stopped and we will never stop to import if big price differences or availability differences appear. We have used pressure from our side in order to get better buying - and especially marketing conditions. But it is logic, that a Norwegian Importer does not want to pay marketing money for a product that he did not sell to us. That is the reason why we s h o w far less EU-models in our monthly catalogue then earlier. It does not mean, that we do not have EU-Models in the shop. We have for example three different Canon cameras from EU in this moment in our shelfs. And we have other EU cameras from almost all the other camera suppliers in the shelfs. I would say about 10% of our total assortment is from EU. Even in the "wildest times" it was not more than 20% of our assortment. The importers hate it, and of course complain from time to time, but we have no problems standing that pressure. Plus another important aspect: Knowing the buying prices from abroad and confronting the Norwegian importers with it is sometimes as affective as the actual import itself. Afseth, (...) hvis dere i tillegg tar kontakt med andre aktører som er utsatt for det samme (JapanPhoto blir nevnt), vil spesielt Canon Norge få utrolig store problemer (antakelig Fotovideo også, men driver de urent spill, er det til pass for dem)... 9217902[/snapback] Hei k-ryeng, thanks a lot for taking care for us :-) I hope it does not come over as arrogant (the last thing I want), but as it is a matter of fact that Japan Photo is larger than Fotovideo not only in Norway but especially internationally seen, we do not need the help of an "alliance" against Canon or "their best friends". But the case of Afseth`s shop is really bad. If Canon would try that with us, jeeez that would be sharpening the knives... HeiDiskusjoner rundt temaer som dette bør kunne holdes på et fornuftig nivå. (...) Dette vil si at kjøper du EU modell får du ikke nordisk manual. Det er derfor liten grunn for å selge EU modeller. (...) Sigma diskusjon: (...) Dette er tryggheten med å velge produkter med en norsk importør som står bak handleren. Bak importøren står produsenten, hvis noe skulle skje med importøren. Håper dette forklarer viktigheten med at man handler produkter som er ment for det norske markedet og at de ikke på noen måte hersker ville tilstander i fotobransjen. 9219202[/snapback] Hei Roar, I agree that a certain "nivå" (eventhough i`m glad that people speak much more "natural" here than i.e. on Foto.no) should be kept, therefore I do not understand your simplifying downtalking of "grey-import". How do you get to the point that you in general not get a nordisk manual with the product? You know very well that not only Japan Photos but also most of the other EU-models that you can buy i.e. in Norwegian webshops come from the EU-Countries Sweden and Denmark. And you do not get Nordisk (you know why you do not say "Norsk") manuals with these cameras? And Companies like Sony, Casio, HP and many others have standard printed swedish manual books in the EU-box. It is only very few models that come without Nordic manuals and you should not state that as normal. The Sigma case is really interesting, you say basically "never buy a product that is not meant for that market and never buy arround the official importer". Well-well, as two out of your 5 shops are located in Sweden (EU) it would be interesting to hear if you buy all your Sigma lenses that you sell in Sweden from the official Swedish Sigma importer, Tura Scandinavia. Because the Swedish people have to be protected for the bad Norwegian Sigma products, right? And the repairments in Sweden go through the swedish repairment procedure? If you really handle everything via Tura, I`ll gladly appologize. Otherwise it is quite a double moral... (...)Angående levering av en Proff-modell er også lite relevant. Proff modellsalget uansett merke stiller krav til at salgsstedet skal inneha nødvendig kursing og kompetanse. (...) Normalt holder vi en lav profil vi også, men denne gangen krevde det forklaring fordi diskusjonen var i ferd med å gå inn i et feilspor. 9219681[/snapback] Hei Roar, why is a pro model less relevant? I suppose most of the Mark III that you (and us) got preorders on, are coming over the nett?. What competence and training did you give to your nett customers that is superior to the competence and training that any kind of third class washing machine company has? It is not justified at all that you (and us!) get a lot more supply based on nett sales. That is the wrong direction of Canon here for the competent smaller shops...but good for the large players - let`s be honnest with it. Antall utsalgssteder er nå fryst og fokus er på forbedring internt. Lokalitet i Bergen og Trondheim vil bli løpende oppgradert det neste året. 9221508[/snapback] Welcome to the club... Stephan Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 I hope it does not come over as arrogant (the last thing I want), but as it is a matter of fact that Japan Photo is larger than Fotovideo not only in Norway but especially internationally seen, we do not need the help of an "alliance" against Canon or "their best friends". But the case of Afseth`s shop is really bad. If Canon would try that with us, jeeez that would be sharpening the knives... Nei, jeg regnet ikke med at dere ville trenge noen "allianse", men butikken til Afseth kunne veldig godt trenge det. Uansett, hvis dere hadde hatt de samme problemene som butikken til Afseth, ville saken stått sterkere om dere snakket sammen først og evt. leverte en felles anmeldelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg