faaeri Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Vi får svært få klager fra leserne på dårlig behandling, useriøse forhandlere, svindler eller annet rusk som vi forbrukere i blant utsettes for rundt omkring. Er fotobransjen slik vi ønsker at alle bransjer skal være? Les mer Lenke til kommentar
mandela Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Jeg er stor fan av Canons Powershot serie, dessverre har alle 4 powershotene jeg har hatt blitt ødelagt innen ett år etter kjøp (a70 x 2, a60, a610). To av disse sendte jeg selv til Serviceproffen as, begge kom tilbake fra verksted med nye problemer. Dette er altfor dårlig! (på den ene virket ikke zoomknappen lenger, på den andre ødela de play/shoot knappen ). Endret 3. august 2007 av mandela Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Hehe... bildet du har lagt ut, er vel et kremeksempel på at kamera man så absolutt har lov til å klage på Det er nok generelt lite snusk og svindel mot kundene, men feil veiledning og forsøk på å selge dyrere varer enn det kunden trenger er nok mer vanlig. De færreste finner ut dette, og de som finner det ut, vil sjelden innrømme at de ble lurt. Vi unngår så godt som mulig det der jeg jobber, men jeg hører heller ikke om andre steder som får mye klager på grunn av dette. Det er en bransje med ørsmå marginer, og gjør man et par feiltrinn som gir dårlig publisitet, så kan det alene være kroken på døra. Jeg ser at det legges opp til en diskusjon rundt importør -> kunde eller forhandler -> kunde, men det er ikke alltid lett å yte maks service og gode priser når forholdet importør -> forhandler ikke alltid er så bra heller. Jeg jobber i bransjen, og ser litt hva som foregår bak kulissene. Skal ikke dra frem eksempler med navn og sted, men en butikk kan bli truet av importøren med stopp i leveranser om man ikke setter opp prisene til samme pris som importørenes "favorittbutikker". Disse større butikkene kan sette sine krav mot importørene, at de ikke vil selge deres produkter lenger om ikke butikken ikke langt unna blir truet til å sette prisen opp til deres nivå. Kan umulig være helt stuerent. Kan være vanskelig for de mindre butikkene å konkurrere på pris da importøren setter en muntlig minimumspris, og så ser man et par dager etter at den større butikken har satt prisen 500 kroner under denne minsteprisen. Dette skjer imidlertid mer sjelden nå, ettersom prisene er så lave som de kan bli. Ofte med tap for butikken. Men det skjer. Nå nylig fikk vi forbud mot å selge et helt nytt proffkamera (selv om vi har det på lager) fordi butikken ikke langt unna skulle få lov til å selge så mange som mulig først. Tipper det var grunnen... skjønner ikke hva annet grunnen kan være. Det til tross for at de på det samme tidspunktet hadde venteliste (de har det ikke på lager nå heller, mens vi har to stykker i kjelleren som ingen får vite om). Alle disse "truslene" foregår selvsagt muntlig fra importøren, så det er ingen muligheter til å avsløre eller legge frem bevis heller. Men det er ikke bare forhandlerne, produsentene og importørene som er urimelige. Kundene kan være rimelig "blåst" enkelte ganger også. Man kan for eksempel ikke bruke et kamera intensivt på ferie en måned, og levere tilbake og kreve pengene igjen. Angreretten gjelder kun 14 dager, og ikke ved kjøp på fast utsalgssted fortalte vi kunden, så vi tilbød kun 90% av kjøpesummen tilbake. Det var selvsagt feil, ble vi fortalt (3 forskjellige familiemedlemmer ringte oss), og kunden skulle sende Forbrukerrådet på oss. Kom krypende tilbake et par dager etter og hentet 90% av kjøpesummen. Spørsmålet ble hvorfor vi måtte trekke fra 10% av kjøpesummen. Trodde de virkelig at vi kunne selge et kamera som var brukt en måned for full pris? Syntes vi ga kunden en veldig god deal, fordi vi totalt går ut med tap i den saken. En annen kunde ringte og krevde å få tilbake 200 kroner av kjøpesummen på et kamera hun kjøpte for to uker siden. Grunnen var at hun hadde sett kameraet 200 kroner billigere et annet sted samme dag hun ringte. Hun skulle også ringe Forbrukerrådet og be de sende oss et "krav" som hun kalte det. Det skjedde selvsagt aldri. Også er det de kundene som bruker en halvtime eller mer på veiledning fra oss, og til å klå på kameraene før de enten a) Sier at de må tenke på det, også går de hjem og bestiller på nettet fordi det er 2-300 kroner billigere der, eller b) faktisk kritiserer oss for å være 2-300 kroner dyrere enn nettbutikken og blir sure når vi ikke kan gi de samme pris og derfor går hjem og bestiller på nettet (ingen av de tenker på fraktkostnader, samt fordelene med å kjøpe i butikk). Så er det rart vi som jobber i butikkene kan bli oppgitte også? Endret 4. august 2007 av Afseth Lenke til kommentar
andreash Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Nå nylig fikk vi forbud mot å selge et helt nytt proffkamera (selv om vi har det på lager) fordi butikken ikke langt unna skulle få lov til å selge så mange som mulig først. Tipper det var grunnen... skjønner ikke hva annet grunnen kan være. Det til tross for at de på det samme tidspunktet hadde venteliste (de har det ikke på lager nå heller, mens vi har to stykker i kjelleren som ingen får vite om). Alle disse "truslene" foregår selvsagt muntlig fra importøren, så det er ingen muligheter til å avsløre eller legge frem bevis heller. Har dere virkelig 2 stk 1DIII på lager men får ikke lov til å selge de? Det er f.... meg utrolig av Canon i tilfelle, er ikke rart mange butikker blir lagt ned hvis de "store" skal få drive på slikt. Tipper du nå vil få x antall PM'er og diverse ivrige kunder innom som vil ha et av de to du har i kjelleren Heldigvis for meg så var jeg en av de 9 første som fikk kameraet Håper dere får lov å selge de snart da Andreas Lenke til kommentar
Lord Darkness Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Internationellt sett är ju fotobranschen relativt "rutten". Bara ta en tur inom Hong Kong, New York eller San Franscisco så finner man fort en oseriös aktör. Eller surfa in på de otaliga internet shoppar som låtsas sälja billigt utstyr men som sedan inte skickar ut några varor. Sen att de stora kamera-producenterna tar ut ocker-priser på små duppe-dings som inte kostar mer än ett par kroner att producera är ju en annan rutten sida av denna bransch. //LD Lenke til kommentar
filtvet2 Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Det eneste jeg har å klage på er at bransjen pusher speilrefleks på massene. De fleste jeg kjenner privat har ikke peiling på at det finnes noe annet enn den 'grønne' innstillingen. Ser man av noen av innleggene på forumer er det mange som klager på slr-kameraet, når man i realiteten har knotet seg bort i innstillingene Selv opplever jeg ofte at mitt Fujifilm F31 tar "bedre" bilder enn mitt Canon 30D. Farger oppleves bedre med standard innstilling. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Internationellt sett är ju fotobranschen relativt "rutten". Bara ta en tur inom Hong Kong, New York eller San Franscisco så finner man fort en oseriös aktör. Eller surfa in på de otaliga internet shoppar som låtsas sälja billigt utstyr men som sedan inte skickar ut några varor. Nå snakker vi om bransjen i Norge (evt. Norden), og der finner man ikke såpass useriøse aktører.Sen att de stora kamera-producenterna tar ut ocker-priser på små duppe-dings som inte kostar mer än ett par kroner att producera är ju en annan rutten sida av denna bransch.Det er ikke bare produsentenes feil, men også importørerer og forhandlere. Med så liten margin som det er i dag på kamera og dyrt ekstrautstyr som objektiver, blitser og så videre, så må man skrape inn nok penger til å overleve fra andre produkter. Alle ser etter billigste pris på et gitt kamera eller et gitt objektiv. Har man ikke tilnærmet innkjøpspris (som alle andre har), så får man ikke solgt. Men de færreste gidder å gå rundt en uke for å finne billigste minnekort, filter, objektivdeksel eller andre småting. Så her er det mange som ser sitt snitt til å tjene inn det man taper på de større tingene. Ja, jeg innrømmer at vi gjør det der jeg jobber også. Men hadde vi ikke gjort det, hadde vi snart vært borte fra markedet, og det er ikke til det beste verken for kundene eller oss som jobber der.Det eneste jeg har å klage på er at bransjen pusher speilrefleks på massene. De fleste jeg kjenner privat har ikke peiling på at det finnes noe annet enn den 'grønne' innstillingen.Nå er det vel ikke i hovedsak bransjen som har pushet speilrefleks, men "dine", "hans" og "mine" venner, presse og selve digitalhysteriet. Jeg skjønner ofte at en kunde aldri kommer til å føle seg komfortabel med et speilrefleks, men de skal på død og liv ha det fordi Onkel Ronny sier at det er det eneste riktige om man vil ha bilder av det nye familiemedlemmet. Skal jeg liksom fortelle kunden at "nei, jeg vil ikke selge deg et speilrefleks"? Jeg prøver å fortelle om ulempene, sammen med fordelene, men de fleste glemmer ulempene så fort jeg har nevnt dem. Man er rett og slett hjernevasket, men det er i hvertfall ikke min skyld Selv opplever jeg ofte at mitt Fujifilm F31 tar "bedre" bilder enn mitt Canon 30D. Farger oppleves bedre med standard innstilling.Nettopp... for mange vil ikke de mer ekte bildene fra et speilrefleks være bra. Massene vil ha sterke farger, overdreven skarphet og et fordreid bilde av virkeligheten Man kan imidlertid stille inn dette på et speilrefleks også. Lenke til kommentar
filtvet2 Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 "fordreid bilde av virkeligheten". Det er jo det som er foto....kun et utsnitt. Når jeg er på fjellet forsøker jeg alltid å ta vakre bilder. Ikke ta med kraftlinjer og dammer etc.... Og fargene vil jeg ha solide. Crome-innstilling på Fujien blir veldig bra Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Vi får svært få klager fra leserne på dårlig behandling, useriøse forhandlere, svindler eller annet rusk som vi forbrukere i blant utsettes for rundt omkring. Er fotobransjen slik vi ønsker at alle bransjer skal være? Les mer 9200690[/snapback] Jeg ble faktisk litt sjokkert i fjor sommer da jeg skulle kjøpe Nikon Filmscanner, og snakket med ganske mange forhandlere som var helt oppgitt over logisitikken til Nikon, som aldri klarte å oppgi noen leveringsdato! Hadde også lang dialog med Nikon Norge, hvor jeg opplevde en del rare holdninger... Dette gjaldt også en del andre ting, som proffhus og optikk, og også Canon visst nok. Trodde at så store og seriøse aktører hadde mer kontroll på leveringene, men her var det mye tilfeldigheter som rådet!! De jeg fikk kjøpt av hadde alltid en bestilling inne, så "ramlet det inn en iblandt"... Ellers må jeg si de fleste forhandlerne jeg har vært borti er seriøse, det er mange bra å velge i der! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Hehe... akkurat de filmskannerne har det ikke vært direkte lett å få tak i nei. Som din forhandler, hadde vi alltid noen i bestilling. Og en gang i blant så "ramlet" det inn en. Og da fikk den øverste på lista den. Ikke så mye vi fikk gjort med akkurat den biten. Er nok litt lettere nå. Også så klart kremeksempelet med 18-200VR. Vi hadde jo venteliste i over et år før Nikon klarte å levere nok så vi til slutt kunne ha noen på lager som ikke var lovet bort. Useriøst av Nikon Norge? Tja, det er vel heller Nikon internasjonalt som har skylden. Nikon Norge får ikke gjort så mye med det Nikon bestemmer internasjonalt. Og bestemmes det at Norge skal nedprioriteres, så må Nikon Norge bare godta det. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Canonringen som kommer med muntlige trusler da eller? Nei, glad jeg ikke driver fotobutikk i Oslo:D Ang. at folk blir presset på DSLR så er det iallefall ikke fra vår side (iallefall der jeg jobber) men de fleste SKAL ha DSLR fordi "det er det beste" selv om de tydelig ikke har peil på å bruke det... Tror nok det er mer venner, familie og reklame som gjør at folk skal ha DSLR ikke selgerne i fotoforretningene. Nikon har vel lenge hatt diverse leveringsproblemer, og Canon har jo stort sett endel leveringsproblemer på tileggsutstyr (selv om det har hjulpet betraktelig siste året). Husker for noen år tilbake (da det faktisk var penger å tjene på foto) så hadde bla. Olympus kurs for forhandlere hvor man ble satt inn i software (Kai's Photosoap fulgte med på Olympus kameraer:P), bruk av kamera og tilleggsutstyr som sublimeringsskrivere som Olympus solgte (til for høye priser for mann i gata=) Idag er det aldri noe slikt, man får kanskje invitasjon til en produktdemo en gang i året fra Aronsen (samsung) eller Canon. De mener vel at det er unødvendig, og de tjener nok for lite på kamera til at det lønner seg å kjøre slike events. Kjenner også godt igjen kunder som klår og spør om alt mellom himmel og jord bare for å si "naah, må tenke på det" og kjøper på nett, nesten lyst til å finne frem hagla... For mange år siden når Elkjøp her i byen solgte 135mm kameraer hadde vi problemet med at betjeningen på Elkjøp sa til kunder som spurte om hjelp at da måtte de gå ned til oss, for det hadde de ikke peil på - folk skjønner visst ikke at man betaler for kunnskap i en fotobutikk vs elkjøp/nettet. Vi fikk nok film/bilde kunder pga dette så for oss var det jo greit nok, men sier litt om produktkunnskapen på Elkjøp den gangen. Når det gjelder reklamasjoner/reparasjoner syntes jeg det stort sett er mye goodwill ute å går spesielt fra Olympus, ofte vi sender inn kameraer til dem, som garanti er utgått på, og som kunden regner med å måtte betale for så står det på papirene fra Olympus: "Goodwill repair" el. Nikon er vel en av de verste, alle billigmodeller (Coolpix) sendes langt pokkerivold og tar laaaaang tid å få tilbake.. Samsung er ca midt på treet, men på billigmodellene får man stort sett bare et nytt kamera med det samme. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Canonringen som kommer med muntlige trusler da eller?Skal ikke nevne navn på verken importør eller andre butikker da jeg ikke har bevis, men de som har litt erfaring med bransjen, skjønner nok hvem jeg mener Det er uansett nevnt som et eksempel, og ikke for å sverte noen spesielle. Grunnen til at jeg ikke ønsker å nevne navn på andre butikker, er at jeg jobber for en konkurrent. Jeg kom med påstander om Fotovideo for litt siden, uten å ha direkte bevis, og ble ilagt munnkurv av de i samråd med Akam. Jeg velger å følge dette pålegget for å unngå problemer for min arbeidsgiver. Jeg vil derfor ikke nevne verken navn eller steder verken der Fotovideo eller andre er innblandet. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Canonringen som kommer med muntlige trusler da eller?Skal ikke nevne navn på verken importør eller andre butikker da jeg ikke har bevis, men de som har litt erfaring med bransjen, skjønner nok hvem jeg mener Det er uansett nevnt som et eksempel, og ikke for å sverte noen spesielle. Grunnen til at jeg ikke ønsker å nevne navn på andre butikker, er at jeg jobber for en konkurrent. Jeg kom med påstander om Fotovideo for litt siden, uten å ha direkte bevis, og ble ilagt munnkurv av de i samråd med Akam. Jeg velger å følge dette pålegget for å unngå problemer for min arbeidsgiver. Jeg vil derfor ikke nevne verken navn eller steder verken der Fotovideo eller andre er innblandet. 9215279[/snapback] Du sier i et innlegg lengre opp her at dere ikke fikk lov til å selge siden butikken ikke så langt unna skulle selge mange først. Da er det vel nærliggende å tro at det er snakk om Fotovideo siden dere da ligger på Egertorget og avstanden derfra til Møllergaten ikke er så fryktelig lang Er det ikke bare å spørre din tidligere kollega som nå jobber hos Fotovideo da? Andreas Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 (endret) Dette her er snakk om Canon & fotovideo ja. Canon presser sine forhandlere og truer de osv, dette vet jeg 100% sikkert fra noen inside i en av norges største fotokjeder (Ikke f&v). Synd den forhandleren som drev med gråimport har sluttet med det. Importøren av Canon til norge skulle hatt juling! Endret 5. august 2007 av Snakenor Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Er det JP som har sluttet med gråimport av Canon? Det kan se slik ut, i juliblekka var det bare en EU-modell; Sigma SD14. Når det gjelder oppførselen til Canon-importøren har jeg hørt om lignende tilstander i Hi-Fi-bransjen for mange år siden. Jeg vil tippe at man finner dette i de fleste bransjer og at noen importører er verre enn andre. Det er sikkert ulovlig og det må jo på en eller annen måte gå an å få gjort noe med det. Et opptak av en samtale hvor truslene fremsettes er jo en måte å dokumentere forholdet på. Problemet er bare at slike opptak er ulovlig hvis ikke den annen part har godkjent opptaket. Lenke til kommentar
MightyTwin Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Er det JP som har sluttet med gråimport av Canon? Det kan se slik ut, i juliblekka var det bare en EU-modell; Sigma SD14. Når det gjelder oppførselen til Canon-importøren har jeg hørt om lignende tilstander i Hi-Fi-bransjen for mange år siden. Jeg vil tippe at man finner dette i de fleste bransjer og at noen importører er verre enn andre. Det er sikkert ulovlig og det må jo på en eller annen måte gå an å få gjort noe med det. Et opptak av en samtale hvor truslene fremsettes er jo en måte å dokumentere forholdet på. Problemet er bare at slike opptak er ulovlig hvis ikke den annen part har godkjent opptaket. 9216785[/snapback] Ikke med mindre samtalen foregår over telefon, og at den som tar opp samtalen er delaktig, vel? -MightyTwin. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 For ordens skyld nevner jeg ikke navn på forhandlere eller importører, men Snakenor har rett i det han sier om Canon. Har imidlertid ikke sagt at det er Canon JEG snakker om. Japan Photo har vel langt på vei sluttet med EU modeller, men tar vel inn noe om det er dårlig levering på de varene i Norge. At de importerer Sigma selv, er jo ikke rart. Importøren(e) av Sigma i Norge passer nok på å at de selv har lavest priser på produktene ved å selge litt ekstra dyrt til andre forhandlere. Angående å ta opp samtaler er ikke det noe vi kommer til å gjøre. Alt for mye juridisk mikkmakk rundt sånt noe. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Slik oppførsel av Canon er en god grunn til boikott fra oss forbrukere. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Ikke med mindre samtalen foregår over telefon, og at den som tar opp samtalen er delaktig, vel? Nei, så lenge den ene parten i en telefonsamtale samtykker, er det tillatt å ta opp samtalen. Siden man i de fleste tilfeller har kontroll på den ene parten, kan i praksis de fleste samtaler tas opp uten noe juridisk mikkmakk... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Slik oppførsel av Canon er en god grunn til boikott fra oss forbrukere. Jepp. Problemet er jo at rundt 99% av alle Canon-kjøperne har aldri vært på Akam, og enda færre leser denne tråden. Det som egentlig burde skjedd, var en aldri så liten artikkel i VG, eller en anmeldelse til konkurransetilsynet. Afseth, hvis jeg var deg, ville jeg snakket med sjefen din om akkurat dette. Dersom dere tar opp telefonsamtalene med importørene (fortrinnsvis de det gjelder, selvfølgelig), står dere med utrolig sterke kort ovenfor konkurransetilsynet. Denne formen for styring av salget fra importøren, er ikke bare råtten ovenfor kundene, men også ulovlig. Hvis dere i tillegg tar kontakt med andre aktører som er utsatt for det samme (JapanPhoto blir nevnt), vil spesielt Canon Norge få utrolig store problemer (antakelig Fotovideo også, men driver de urent spill, er det til pass for dem)... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg