Gå til innhold

Kan jeg bruke 3 minnebrikker á 1 GB hver ?

willy77

Anbefalte innlegg

Hei !

Har hatt en "rimelig" frustrerende uke.......

Kjører Visa Ultimate, noe jeg forsåvidt har gjort siden RC1 kom ut. No problemas - inntil denne uka. Da plutselig under brenning av en DVD med programmet TMPGEnc DVD Author fikk jeg BSOD. Noe jeg ikke har sett siden WinMe-tiden.

Alt annet på maskinen fungerte veldig greit, også brenning med andre rene brenne-programmer, men så fort jeg prøvde via dette programmet gikk det rett til H med full hornmusikk.

Ut i fra feilmeldingen og litt google tydet dette på enten problemer med minne, eller en driver.

Jeg fyra opp det innebygde minnetest-programmet i Vista med F7 under oppstart, og det kjørte gjennom samtlige av mine 4 RAM brikker på 1GB hver - ingen problemer oppdaget var meldinga.

Begynte å lete etter driverkonflikter, - maskinen ble mer og mer ustabil, fler og fler programmer ga feilmeldinger (dog ikke BSOD) så jeg endte med å reinstallere Vista fra bunnen av. Hjalp ikke.

Tilbake til Vistas minnesjekk. Ingen problemer oppdaget. Lastet ned Memcheck og kjørte 4 forskjellige sesjoner av dette (i windows) - ingen feil funnet.

Tilslutt - etter dagevis med installeringer og minnesjekker og SuperPi og jeg vet ikke hva av Windows programtester, lastet jeg likegodt ned Memcheck86 som ISO, brant det ut på en CD og sjekket en og en av de fire brikkene mine under POST.

DA kom feilen fram. En av brikkene rapporterte feil uansett hvem slot jeg satte den i.

To ut 2 stik brikker, brukte bare slot 1 og 3 - voila - ingen problemer mer.

Så, etter en kjempelang innledning - her er spørsmålet:

Kan jeg kjøre 3 rambrikker ?? Dvs. f.eks. slot 1, 3 og 4 ??

Driver mye med videoredigering og Photoshop filer på bortimot 1 GB hver, så 4 eller ihvertfall 3 GB minne hadde vært ønskelig.

Minnet er Corsair Dominator 6400 brikker.

Antar moralen i dette er at man ikke skal stole for mye verken på Vistas sitt innebygde minnetest-system, ei heller minnetest programmer som kjører under Windows, men heller scanne fra oppstartCD.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får nok ikke bytta. Kjøpte disse 4 på bruktmarkedet her på HW for noen måneder siden.

Men takk for svar.

Vet ikke så mye om minnebrikker, men jeg mente jeg hadde hørt at man måtte bruke "to og to" slots, dvs enten ha to eller fire brikker. (Kjøre "dual" - kan det stemme??). Som sagt - vet lite om minne......

Ellers har jeg gjort en for meg totalt ulogisk oppdagelse:

Jeg synes Vista går fortere med 2 GB RAM enn det gjorde med 4......

Som sagt - høres corny ut, og jeg har absolutt ingen verken data, målinger (eller kompetanse) til å underbygge påstanden, men det er iallefall min opplevelse av situasjonen etter et par dagers bruk.

Kan heller ikke komme av nyinstallert, "rent" OS i forhold til gammelt, for "rent" OS har jeg hatt flere ganger enn jeg liker denne uka, og det er disse erfaringer jeg sammenligner med.

Med 2 rambrikker inne (dvs tot 2 gb) er maskinen kjappere i respons enn den var med 4 brikker inne (tot 4 gb) begge deler på ganske "rent" OS.

Har dog ikke encodet noe med den ennå - mulig det vil endre seg der.

Eller det er mulig at maskinen ikke "liker" at alle slot-ene er i bruk. Hva vet jeg ?

Lenke til kommentar

At de er kjøpt på bruktmarked har ingenting å si om du får nye eller ikke, det det står i er hvor gamle de er og om kvittering kan fremskaffes :)

Vel, har du 64bits vista eller 32bits? 32bits støtter nemlig ikke mer enn 3GB, litt mer, kanskje 3.5GB. Så godt mulig det har forårsaket noe, som du merker som treghet.

Vel, for å få det som heter "Dual channel" må du da kjøre 2 brikker, eller 4. Før har det vært slik at du satt en brikke i slot 1, og en brikke i slot 3. Da bruker maskinen av begge rambrikkene samtidig, istedet for å fylle først opp en, så den neste(veldig enkelt forklart). Men nå varierer hva det er som aktiverer dual channel. Noen kjører med slot 1 og 2, og noen holder fortsatt med det gamle slot 1 og slot 3. Men du kan bruke slot 1, 2, og 3. Da får du sikkert brukt dual channel, litt usikker, men det går nok fint. Du merker nok sikkert ikke så mye til det.

Noen hovedkort har og problemer med RAM i alle slottene, så en BIOS oppdatering fikser som regel dette, hvis det er et problem.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

OK - prøvde å sette inn en brikke til, - alt bra.

Kjører nå 3 gb minne, en brikke hver i slot 1, 2 og 3. Maskinen er fortsatt like kjapp og grei, så jeg tror jeg holder meg til 3 gb og tre slot's.

Har 32 bits Vista, så det kan godt være noe i det du sier med at enten Vista eller HK'et ikke liker 4gb/alle slots i bruk.

Tusen takk !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...