Gå til innhold

Asus A7N8X Deluxe GD - frustrasjoner!

toreide

Anbefalte innlegg

Nå har jeg brukt hele helgen på å sette sammen mitt nye system. Etter litt plunder fikk jeg alt på luften sent fredag.

Måtte opdatere Bios fra 1001g til 1001c før det ville starte, samt at jumperen for FSB var satt til 100 mhz :x

Etter å ha innstalert de medfølgende driverne forventet jeg at alt skulle virke. Men det gjorde de ikke.

- ingen lyd

- ingen firewire

- et par ting til jeg ikke husker

Lastet ned de nyeste 1.16 4 in 1 driverne for W98 fra Asus sine sider.

- lyd virker, men kontrollpanelet i W98 virker ikke. Får en feilmelding om at lyddriveren er defekt.

- ingen firewire

- +++

I tillegg opleves merkelige ting:

- lang oppstarttid for W98.

- klarer ikke å starte opp F1 2002 etter instalering

Ellers kjører systemet stabilt med looping i 3DMark 2001SE. 3DMark ligger på ca 11500.

Søndag formaterer jeg hd på nytt, og reinstallerer alt. Nå oppleves enda flere merkelige ting.

- F1 2002 innstaleres og starter ok

- Sidewinder Controller finner mitt Microsoft Sidewinde FF Wheel, men FF virker ikke, kun styreutslag + pedaler.

- ingen lyd

- Prøver å kjøre 3DMark, men får beskjed om at jeg må minst ha 16 bit farger. Går inn i Kontrollpanel for å endre dette, idet jeg trykker på Innstillinger får jeg bare svart skjerm.

Akkurat er det mest fristende å sende tilbake hele dritten til mpx.no :evil:

Er det noe med driverne til W98SE?

Jeg har ikke fått inntrykk av at andre har hatt like store frustrasjoner som meg med dette hk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte samme kortet selv for noen dager siden, satte det opp med CD som fulgte med og hadde null problemer.

Jeg reagerer på at du sier " 4 in 1-driverene" fra ASUS sine sider. Dette kortet har da vitterligen nForce2 chipsett, ikke VIA.

Re-install OS og bruk medfølgende CD sier nå jeg.

Lenke til kommentar

jeg har selv hatt en del problemer med det HK. Jeg får ikke full gass på det. Nå har jeg sammenlignet det med et nforce1 hovedkort jeg har og det både booter fortere, hakker mindre i systemet, starter programmene raskere og booter spillene fortere. Nforce1 har 512 (2X256MB) DDR 333 RAm, men nforce 1 støtter kun 266 DDR, men det er for å få mer agressive timing på rammen. Den har GF3Ti200, 2X40GB IBM 120GXP serien, AthlonXP 1700. Nforce2 har 512 (2X256) cas2.5 DDR266, noen eldre ide disker samt en 40GB IBM 120GXP, Raedon9700PRO, AthlonXP 2400. Jeg har sjekket FSB, begge er satt på 133(266), begge biosene er oppdatert til siste tilgjengelige på nvidia sin hjemmeside. Siste driver for nforce hk, siste driver for både GF og ATI sk, samt dx8.1 på nforce1 maskin og dx9 på den nyeste nforce2. men uansett hva jeg gjør er nforce2 nevneværdig mye treigere. Det virker som den er helt feil satt opp, men jeg har gått igjennom oppsettet på denne mange ganger og dobbeltsjekket alle innstillinger. Jeg har ikke fått benchmarket det, men det er ikke vanskelig å se at nforce2 maskinen er veldig mye treigere. Alle programmene går på valium på maskina, de reagerer nesten ikke. kan noen gi meg tips. kan det være vits å skifte ut gamle enheter som disker, cd-rom stasjoner, er det tester jeg kan ta for å få sjekket om tingene er sydd sammen riktige. Det er ingen andre pci enheter i maskina, kun hvert sitt agp kort.

Lenke til kommentar

Finnes det en deluxe og en deluxe/gd ? eller er det den samme?

har iallefall aldri hatt noen problemer med kortet her. Funka fint med driverne som fulgte med på cden. funka like bra når jeg henta ned det nyeste fra nettet.

win2k dog... men vil tro win98 driverne skal funke like fint...

regner med at du ikke installerte via driverne, men at du skrev feil =)

vil regne med at via har lagt inn sjekk på det uansett at du ikke får installert det på et nforce chipset!

men.... altså... har ingen forslag til deg....eneste jeg kan si er at dette kortet er det beste jeg har hatt noensinne... nå skal jeg bare få bytte ut min noname 512mb 2100 minne brikke med to stk corsair 512mb som det er litt fart i =) lurer på om man merker forskjell når man har to ram brikker... (merker vel forskjell fra 512 til 1024 kanskje, men tenkte mer på fra singel 512 til to 256 brikker)

Lenke til kommentar

Del 2:

Nå har jeg

- innstalert min gamle hd

- reinnstalert W98SE oppå det gamle

- innstalert medfølgende NForce drivere

status nå er

- lyd virker

- NVIdia lydmeny virker ikke

- FF virker ikke

- kan nå endre skjermsettinger i Kontrollpanel uten crash

- 3DMark gikk fra 11500 på mitt forige oppsett til 10950 på dette

Skal nå innstalere nf2 v1.16 og se hva som skjer.

Det må være noe voodoo i bildet her. Eller har noen en formening om hvorfor det fungerer dårligere på en clean innstall enn en reinnstall?

Lenke til kommentar

Nå virker det meste. Ser ut til at originale drivere var ganske uskikkelige. Vannvittig at de kan sende ut produkter på denne måten.

3DMark er oppe på 11050, et godt stykke i fra 11500 som jeg fikk tidligere.

Jeg har tenkt å innstalere XP Home. Er det noe ytelsesforskjell som merkes i 3D Mark?

En annen ting. På min forrige maskin overklokket je skjermkortet stabilt til 280/600. Nå er det ikke stabilt med disse settingene. Har måttet gå ned til 280/580. Hva kan være årsaken til dette? Om noe er endret så er det bedre kjøling i dette kabinettet med en vifte som blåser inn mot agp slot'en.

Lenke til kommentar

Jeg tipper at det er Windows98 som lager krøll for deg (siden du har hatt forskjellige feil og problemer etter hver gang du har installert det)

Du burde formattere harddisken og legge inn WindowsXP + Service Pack1. Etter du har installert Service Pack 1 legger du inn nForce2 all in one driverne. Da skal det fungere toppers

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...