Logitech87 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Hei Fikk en tlf fra min mor som sa at PCen deres var blitt tatt av torden. Jeg har ikke sett på PCen ennå så jeg kan jo ikke si noe sikkert om det er det som virkelig har skjedd eller om de bare har glemt å sette i kontakten. Men hva er sjansen for å få i oden PCen etter et lynnedslag? Er det noe vits å prøve å fikse på den eller bare kaste den og satse på en ny? Det meste inni PCene går vel i stykker? Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 PCen min har alltid overlevd torden, så jeg tror sjansene for å bli truffet er ganske små.. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Det er tre måter ein pc kan bli tatt av lynet. 1) Via strømnettet 2) Via telefonnettet 3) Via takantenne Ved nedslag i strømnettet skal sikringene ta det men det kan komme nok forbi til å grille psuen. Kvaliteten på psuen(sikringer o.l) trur eg avgjer litt om resten av einheitane blir grilla eller får leve vidare Via telefonnettet. Interne modem vil garantert bli grilla, men resten av maskina kan klare seg. Ved adsl/bredbånd så vil routermodemet bli garantert grilla og kanskje nettverkskortet også. Via takantenne forutsetter tv-kort i pcen, dette vil nok grille tv-kortet men resten av einheitane vil nok overleve. Men sidan det er det sterkaste nedlaget (ingen sikringer) kan nok heile pcen gå grunna antennenedslag. EDIT, retta ein pinleg skrivefeil Endret 7. august 2007 av Jankee Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Det varierer veldig fra tilfelle til tilfelle. Jeg har vært borte i alt fra at kun sikringen i PSU har gått, til at samtlige komponenter, hver enkelt del har vært døde. Det eneste man med sikkerhet kan si om lynnedslag, er at resultatet er helt uforutsigbart. Det kan også gi skader som først dukker opp etter en stund. En god investering er en UPS. Det sparer man fort inn. Endret 3. august 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Logitech87 Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Ho sa at tlf virka og skjermen, men pcen gikk ikke an å slå på.. Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 kan bare være en temp sikring som har gått inni der.. prøv å be hu ta ut ledninga fra psuen i en liten halvtime.. og så sette den inn og prøve igjen.. dersom kontakten står i seff.. hvis den ikke er i.. plugg den i Lenke til kommentar
Quote Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Å fikse pc-er som er tatt av torden er relativt billig, og til tider enkelt. Det du gjer først er viss du har ei anna straumforsyning som fungerer; ta den inni den skada pc-en og sjekk om pc-en går på. Viss ikkje, skift minnebrikker. Forskjell? Viss det fortsatt ikkje går er det nok hovudkortet som er gåent. Då gjenstår det berre å kjøpe nytt hovudkort. Men du må sjekke dei delane som står inni den skada pc-en om dei virkelig fungerer fra før av. You understand? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Jeg vil tro at slike vil beskytte deg bra mot lynnedslag. De har en innebygget 10 ampers sikring (i min ivertfall). Og som du ser i linken kan du kjøpe med beskyttelse av nettverkskabel og. Lenke til kommentar
Logitech87 Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Har nå fått sett på PCen selv, og det går ikke ann å slå den på. jeg åpnet PCen og hadde i kontakten og så at en liten lampe som lyste grønt på hovedkortet. Det betyr vel at hovedkortet er i orden!? Skal etterhvert nå prøve og bytte og se hva som fungere og ikke fungerer... Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Det at lampen lyser, betyr at hovedkortet får strøm, og fungerer delvis i det minste. Det er ikke en "OK, alt er i orden-lampe". Lenke til kommentar
Logitech87 Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Det som er noe dritt er at det er en Dell Pc. Og er det ikke sånn at den er veldig kresen på hva du setter inn av maskinvare? Jeg prøvde å sette inn en HP strømforsyning og den grønne lampa lyste, men PCen slo seg ikke på. Hva kan det være da? Hvor mye tar en databutikk for å feilsøke og fikse lyn skader? Lenke til kommentar
wil Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Hei. Skaff dere et Overspenningsvern. Det har jeg Et realtivt stort et, og etter det har det ikke vært torden her , men uannsett. Det kan være alt fra alt som har gått i maskina eller bare Strømforsyninga. Selv om hovedkortet lyser grønt så kan enkelte ting være gåen på hovedkortet. Selv om det er en Dell PC så nekter den deg ikke å koble på en ny Strømforsyning. Du trenger bare å koble den på. Trenger ikke å skru den fast i kabinettet. Hvis du har en strømforsyning selv som du ikke bruker, så ta med den så ser du om det fungerer. Hvis det gjør det og PC`en starter, kan det bli dyrt nok med ny Strømforsyning til Dell maskina Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Jo, enkelte Dell- maskiner har sære deler. Som et eksempel, så er enkelte av Dell- maskinene koblet slik at hvis du erstatter trømforsyningen med en vanlig PSU som ikke er produsert av Dell, så går hovedkortet i stykker, fordi de har koblet spenningene i den standard kontakten annerledes enn alle andre. Har ikke oversikt over hvilke modeller det gjelder, og tror Dell har gått bort fra denne praksisen igjen, fordi det ikke ble så godt mottatt blant kundene. Videre er det ofte slik at kjøleløsninger og layout på kabinett er ustandard, noe som medfører at man ikke kan sette inn vanlige erstatningsdeler, men må handle fra Dell. Det er i og for seg ikke noe i veien med en slik praksis, men det er et system som passer best for store organisasjoner med høyt fokus på TOC, og som vil ha kort servicetid på maskinene med defekter. Generelt sett er maskiner fra Dell holdbare, og raske å utføre service på, hvis man har en IT- avdeling/serviceapparat som er tilpasset dette. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 De har kanskje en Hjem og Innbo forsikring som dekker dette ? Lenke til kommentar
Logitech87 Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Ok, vi har hatt PCen hos en reperatør og de fant ut at det var hovedkortet som var dødt. Så de anbefalte oss å skaffe oss en nye PC. Og så sa han at det var muligheter for å sette den gamle harddisken som var i den ødelagte PC, i den nye PCen sammen med en nye harddisk. Åssen vil dette fungere da? Hvordan vil det se ut i windows? Vil den gamle være som en ekstern harddisk på en måte? For på den gamle hadde vi en brukerkonto være med våre egne ting der, som bilder filmer sov... Så jeg lurer altså på åssen dette vil bli seenes ut...? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Windows må legges inn på nytt, men alle dataene fra den gamle disken kan du kopiere ut, evt. beholde på den gamle disken. Hadde jeg vært deg, hadde jeg flyttet alt, og formatert disken når du er sikker på at du har fått tak i alt du vil ha tak i. Du vil få opp den "gamle disken" som en egen diskstasjon, akkurat som alle andre harddisker/partisjoner. Endret 15. august 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Så jeg lurer altså på åssen dette vil bli seenes ut...? 9282997[/snapback] Forutsatt at disken er i orden vil den komme opp som en egen disk i Min datamaskin (My Computer). Den vil sannsynligvis komme opp som D: eller E: (eller en annen bokstav) litt avhengig av om hvor mange CD/DVD-spiller og evt. minnekortlesere. Du trenger ikke installere Windows på nytt på den nye maskinen (forutsatt at maskinen kommer ferdig installert) for å ta i bruk den gamle disken (som man kan få inntrykk av fra innlegget til CastorFiber ovenfor). Endret 15. august 2007 av Pengu Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Det er tre måter ein pc kan bli tatt av lynet.1) Via strømnettet 2) Via telefonnettet 3) Via takantenne 9200167[/snapback] For ikke å glemme: 4) Nedslag i ryggsekken når du er ute å går/sykler. 5) Direkte nedslag i PCen når du sitter utendørs på fortauskafé e.l. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Ok, vi har hatt PCen hos en reperatør og de fant ut at det var hovedkortet som var dødt. Så de anbefalte oss å skaffe oss en nye PC. Og så sa han at det var muligheter for å sette den gamle harddisken som var i den ødelagte PC, i den nye PCen sammen med en nye harddisk. Åssen vil dette fungere da? Hvordan vil det se ut i windows? Vil den gamle være som en ekstern harddisk på en måte? For på den gamle hadde vi en brukerkonto være med våre egne ting der, som bilder filmer sov... Så jeg lurer altså på åssen dette vil bli seenes ut...? 9282997[/snapback] Hvis du allikevel skal ha ny pc kan du sette den gamle disken i et eksternt USB-kabinett. Forutsatt at disken fortsatt funker er det en glimrende måte å hente ut data på. Dessuten kan(bør) du etterhvert bruke den eksterne disken til backup. Bruk litt tid på å lage noen enkle men fornuftige backuprutiner. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Etter det jeg har erfart og fra venner og familie så er det monitor,hovedkort adsl/router som ryker som vanligst.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå