Gå til innhold

Min svaksynte søster trenger ny PC


Anbefalte innlegg

Søstra mi er svaksynt (ser dårlig, 100% ufør ^^) og trenger tips til ny pc.

Arbeider endel med HP-maskiner her på jobb, men kjenner lite til evt pcer fra andre leverandører med gode skjermer.

 

Kriterier:

ikke widescreen (da dette gjør skjermen mindre)

god lysstyrke og kontrast

15",17,1"(?) og 20" er diskuterbart.

pris er ikke et problem. Det er staten som betaler uansett :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er hun svaksynt så burde hun ha en stor skjerm med lav oppløsning, det er noen 22" widescreen skjermer til litt over 2000,-.

9199659[/snapback]

 

jeg er selv svaksynt så jeg vet hva hun trenger :p

 

22" er for stort. i utgangspunktet er 19" også for stort. Byttet selv fra 19" til 17" for du mister totalt oversikten dersom du skal sitte fem cm fra skjermen å holde styr på 19" :p

Det er bærbar PC vi snakker om. Har sett litt på HP HDX men.. Den skal ikke "bæres" på akkurat.

Lenke til kommentar
Er hun svaksynt så burde hun ha en stor skjerm med lav oppløsning, det er noen 22" widescreen skjermer til litt over 2000,-.

9199659[/snapback]

 

jeg er selv svaksynt så jeg vet hva hun trenger :p

 

22" er for stort. i utgangspunktet er 19" også for stort. Byttet selv fra 19" til 17" for du mister totalt oversikten dersom du skal sitte fem cm fra skjermen å holde styr på 19" :p

Det er bærbar PC vi snakker om. Har sett litt på HP HDX men.. Den skal ikke "bæres" på akkurat.

9199740[/snapback]

 

Snakker vi bærbar så får du poste under "bærbar pc" delen av forumet.

Lenke til kommentar

Nå er det forskjell på styrken av svaksynthet, men på jobben min har vi ei dame som er veldig svaksynt, og hun fikk vel en 24" for et par år siden. Kjører lav oppløsning, men hun har fått denne via hjelpemiddelsentralen eller hvem som har med pc-innkjøp i trygdesystemet i disse dager. Hvertfall ville jeg prøvd hva som fungerer av løsninger med størrelser osv. Siden du nevner 15" er det kanskje laptop du snakker om, så da vil jo en 17" med WXGA-oppløsning være en grei løsning, men som sagt så kommer det jo an på synet.

 

http://www.handicapsiden.no/syn/hovedside.htm kan også være et tips uansett.

Syns uansett at en ergoterapeut eller en på hjelpemiddelsentralen burde kunne guide deg videre til noen med kompetanse og kunnskap om dette området når det gjelder data og synshemmede. :)

 

bertie

Lenke til kommentar
Nå er det forskjell på styrken av svaksynthet, men på jobben min har vi ei dame som er veldig svaksynt, og hun fikk vel en 24" for et par år siden. Kjører lav oppløsning, men hun har fått denne via hjelpemiddelsentralen eller hvem som har med pc-innkjøp i trygdesystemet i disse dager. Hvertfall ville jeg prøvd hva som fungerer av løsninger med størrelser osv. Siden du nevner 15" er det kanskje laptop du snakker om, så da vil jo en 17" med WXGA-oppløsning være en grei løsning, men som sagt så kommer det jo an på synet.

 

http://www.handicapsiden.no/syn/hovedside.htm kan også være et tips uansett.

Syns uansett at en ergoterapeut eller en på hjelpemiddelsentralen burde kunne guide deg videre til noen med kompetanse og kunnskap om dette området når det gjelder data og synshemmede. :)

 

bertie

9199792[/snapback]

 

både jeg og søstra mi har begge fått pc av hjelpemiddelsentralen (som dog kjøper via et firma i Ålesund (spjelkavik) som heter Informatikk, som en kompis av meg jobberi). Jeg kastet den jeg hadde ut vindue omtrent og kjøpte min egen. Søstra mi har sin enda men har søkt om ny. Hjelpemiddelsentralen har ikke peiling på hva brukerne deres trenger. Koster det mye penger, er stort og tungt så er det vell bra saker tenker de. Det er brukerne som må veilede dem og ikke omvendt.

 

en 24" på 800x600 hjelper dårlig når en må sitte 5cm fra skjermen uansett. Hun hari dag en 19" @1024x768. å være svaksynt er ikke "slik" men varierer fra person til person. helt individuelt.

 

ang posten over bertie's post; "hjelp til kjøp og salg av pc"?

opprettet en tråd her for tenkte kanskje det var noen der ute som viste om en laptop med god skjerm/lysstyrke/kontrast som skal anbefales hjelpemiddelsentralen/NIH.

Lenke til kommentar

Hva de har peiling på er veldig forskjellig fra sted til sted, og selv om de "burde" ha peiling, så er det ikke slik at de "har" peiling.

 

Ville da faktisk gått for en 15" IBM laptop med XGA oppløsning i utgangspunktet. Da får du kvalitet, og siden skjerm ikke har så mye å si, så kan du jo specce den opp en god del uten at prisen går i taket grunnet "dårlig" oppløsning i forhold til dagens nye pc-skjermer.

 

Begynner å gå ut endel av disse 15" XGA'ene, men tror faktisk denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329539 er noe av det siste IBM/Lenovo lager med 4:3-skjerm. Er ikke overveldende specs på den, men verdt en kikk hvertfall.

 

bertie

Lenke til kommentar
Hva de har peiling på er veldig forskjellig fra sted til sted, og selv om de "burde" ha peiling, så er det ikke slik at de "har" peiling.

 

Ville da faktisk gått for en 15" IBM laptop med XGA oppløsning i utgangspunktet. Da får du kvalitet, og siden skjerm ikke har så mye å si, så kan du jo specce den opp en god del uten at prisen går i taket grunnet "dårlig" oppløsning i forhold til dagens nye pc-skjermer.

 

Begynner å gå ut endel av disse 15" XGA'ene, men tror faktisk denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329539 er noe av det siste IBM/Lenovo lager med 4:3-skjerm. Er ikke overveldende specs på den, men verdt en kikk hvertfall.

 

bertie

9200192[/snapback]

 

..det er jo akkurat skjermen som er saken :p at det er ibm og tåler mye er en fordel ja, men du får ganske så lite hardware for pengene.

hadde en ibm r50e eller noe tidligere. piss treig og ubrukelig. fikk da en ny, acer tm8-noe.

 

 

saken er: en bærbar med god skjerm. ikke widescreen.

Endret av viiite
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...