Gå til innhold

Objektiv til EOS 10D og 400D

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen vet om objektiver som blir brukt på et Canon EOS 10D kan brukes på et Canon EOS 400 D og omvendt. Var en som sa til meg at de har forskjellig linselås, slik at 400D kan bruke de som blir brukt på 10D, men 10D kan ikke bruke de til 400D.

Skal kjøpe meg et 400D, men er usikker på hva slags objektiv jeg skal kjøpe eller om jeg skal kjøpe et ekstra objektiv, for det er avhengig av første spørsmål da søsteren min har 10D, og vi kan ha objektiver om utfyller hverandre og låne oss i mellom etter hva som passer oss.

Håper noen har et svar til meg. På forhånd takk! :)

Endret av astridaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på om noen vet om objektiver som blir brukt på et Canon EOS 10D kan brukes på et Canon EOS 400 D og omvendt. Var en som sa til meg at de har forskjellig linselås, slik at 400D kan bruke de som blir brukt på 10D, men 10D kan ikke bruke de til 400D.

Alle objektiver som er EF, kan brukes på absolutt alle kameraer i EOS serien, analoge og digitale. Objektiver som er EF-S, er beregnet på noen av de nyere digitale kameraene i serien, og kan ikke brukes på 10D og hele 1D-serien, samt D30 og D60 (NB: gamle modeller, 30D er en annen modell enn D30, som kan bruke EF-S objektiver. Årsaken er at EF-S har en fysisk forandring på fatningen, som gjør det umulig å montere på kameraer som ikke støtter det.

Tokina, Sigma og Tamron lager også objektiver som er spesielt tilpasset Canon digitale kameraer, men alle disse bruker så vidt jeg vet EF-fatningen, selv om de er tilpasset den mindre bildesirkelen (cropfaktor 1.6). De skal dermed virke normalt på kameraet til søsteren din, med forbehold om at det ikke er noen andre inkompatibiliteter. Noen Sigma-objektiver har hatt kompatibilitetsproblemer med enkelte Canon-kameraer, og vil dermed ikke alltid virke som de skal selv om man får montert dem. Mange ganger kan dette rettes på ved en service på objektivet, men ikke alltid.

Skal kjøpe meg et 400D, men er usikker på hva slags objektiv jeg skal kjøpe eller om jeg skal kjøpe et ekstra objektiv, for det er avhengig av første spørsmål da søsteren min har 10D, og vi kan ha objektiver om utfyller hverandre og låne oss i mellom etter hva som passer oss.

Du kan bruke alle objektivene til søsteren din, men hun vil ikke kunne bruke alle objektiver som passer til kameraet ditt. Dere bør uansett ha et normalobjektiv hver, og kit-objektivet er et greit nok alternativ til det (EF-S 18-55mm). Det objektivet kan ikke søsteren din bruke, men hun har nok antakelig en brukbar erstatning. Et annet rimelig alternativ, som PMnormal har anbefalt mange ganger, er Sigma sin 18-50mm f/3.5-5.6. Den skal etter alt å dømme også virke på Canon 10D. Skal du ha kanskje den beste normalzoomen i rimelig prisklasse, skal du gå for Tamron 17-50 f/2.8, til snaue 3500 kr. Sigma sin 18-50 f/2.8 er heller ikke å forakte. Disse kan søsteren din også ha interessa av å låne fra tid til annen ;o)

Vil du ha flere tips, bør du komme med en prisramme og bruksområde.

Lenke til kommentar

Hvis ikke 10D er veldig forskjellig, går det fint å bruke de på begge. 30D og 400D har begge objektivfatningene EF og EF-S... 5D har bare EF, og er litt kresen pga. større sensor.

Edit: Ser ovenfor her av 10D og 30D er forskjellige. Tamron 17-50 2.8 er et bra objektiv. Har det selv og vet at det er mange som er storfornøyde med det.

Endret av bobbo_
Lenke til kommentar
I stand corrected... Er det noen fordeler med EF-S fremfor EF?

Ikke i fatningen i seg selv, men alle EF-glass er jo tilpasset fullformat, mens EF-S er tilpasset crop-kameraer. Dermed kan man bruke mindre glass, og man får lettere objektiver. Tør ikke tenke på hvor mye 17-55IS hadde veid dersom det ikke var EF-S...
Lenke til kommentar

Alle objektiver som er EF, kan brukes på absolutt alle kameraer i EOS serien, analoge og digitale. Objektiver som er EF-S, er beregnet på noen av de nyere digitale kameraene i serien, og kan ikke brukes på 10D og hele 1D-serien, samt D30 og D60 (NB: gamle modeller, 30D er en annen modell enn D30, som kan bruke EF-S objektiver. Årsaken er at EF-S har en fysisk forandring på fatningen, som gjør det umulig å montere på kameraer som ikke støtter det.

Tokina, Sigma og Tamron lager også objektiver som er spesielt tilpasset Canon digitale kameraer, men alle disse bruker så vidt jeg vet EF-fatningen, selv om de er tilpasset den mindre bildesirkelen (cropfaktor 1.6). De skal dermed virke normalt på kameraet til søsteren din, med forbehold om at det ikke er noen andre inkompatibiliteter. Noen Sigma-objektiver har hatt kompatibilitetsproblemer med enkelte Canon-kameraer, og vil dermed ikke alltid virke som de skal selv om man får montert dem. Mange ganger kan dette rettes på ved en service på objektivet, men ikke alltid.

Du kan bruke alle objektivene til søsteren din, men hun vil ikke kunne bruke alle objektiver som passer til kameraet ditt. Dere bør uansett ha et normalobjektiv hver, og kit-objektivet er et greit nok alternativ til det (EF-S 18-55mm). Det objektivet kan ikke søsteren din bruke, men hun har nok antakelig en brukbar erstatning. Et annet rimelig alternativ, som PMnormal har anbefalt mange ganger, er Sigma sin 18-50mm f/3.5-5.6. Den skal etter alt å dømme også virke på Canon 10D. Skal du ha kanskje den beste normalzoomen i rimelig prisklasse, skal du gå for Tamron 17-50 f/2.8, til snaue 3500 kr. Sigma sin 18-50 f/2.8 er heller ikke å forakte. Disse kan søsteren din også ha interessa av å låne fra tid til annen ;o)

Vil du ha flere tips, bør du komme med en prisramme og bruksområde.

9199673[/snapback]

Tusen takk for kjapt og bra svar!

Må bare si at jeg ikke kan så veldig mye om fotografering, kamera og objektiver. Men siden jeg ikke får fortsette med min vanlige hobby (strikking/hekling) så må jeg begynne med noe nytt.

Har tenkt å kjøpe kit-objektivet som er standard, for det er greit, etter det jeg har forstått, til nærbilder av personer, dyr ol. Det jeg trenger et annet objektiv til er når jeg skal til USA i høst, for å ta bilder av bygninger og natur/ landskapsbilder bl.a i New York. Har ikke tenkt så mye på pris, men hadde ikke tenkt å bruke mer enn 5000 kr på et ekstra objektiv. (om det er mulig å få et ok et til den prisen da, og gjerne billigere ;))

Er ikke sikker på hvilket objektiv søsteren min har, men hun skulle finne det ut for meg før jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Har tenkt å kjøpe kit-objektivet som er standard, for det er greit, etter det jeg har forstått, til nærbilder av personer, dyr ol. Det jeg trenger et annet objektiv til er når jeg skal til USA i høst, for å ta bilder av bygninger og natur/ landskapsbilder bl.a i New York. Har ikke tenkt så mye på pris, men hadde ikke tenkt å bruke mer enn 5000 kr på et ekstra objektiv. (om det er mulig å få et ok et til den prisen da, og gjerne billigere ;))

Er ikke sikker på hvilket objektiv søsteren min har, men hun skulle finne det ut for meg før jeg kjøper.

Hvis søsteren din har et brukbart teleobjektiv (og ikke vidvinkel), ville jeg valgt et bra vidvinkelobjektiv, særlig til bygninger og landskap. Tokina 12-24 vil antakelig være best til arkitektur av de billigste vidvinklene, da den tegner nokså rett (rette linjer forblir rette på bildet). Det er ellers et anvendelig objektiv, koster fra rett under 5000 kr. Hvis du vil kjøpe brukt, kan du også vurdere Canon 10-22.

Hvis hun har et bra vidvinkelobjektiv, men ikke teleobjektiv, ville jeg lett etter et brukt Canon 70-200 f/4L. Nytt koster det nærmere 6000, men med litt flaks kan du få et pent brukt eksemplar for ned mot 4000 kr.

Lenke til kommentar
Det jeg trenger et annet objektiv til er når jeg skal til USA i høst, for å ta bilder av bygninger og natur/ landskapsbilder bl.a i New York. Har ikke tenkt så mye på pris, men hadde ikke tenkt å bruke mer enn 5000 kr på et ekstra objektiv. (om det er mulig å få et ok et til den prisen da, og gjerne billigere ;))

Om du skal til USA hadde jeg benyttet anledningen til å stikke innom B&H Photo Video ( http://www.bhphotovideo.com/ ) i New York og kjøpt objektivet der. Prisene er langt lavere enn i Norge, og når man i tillegg slipper frakt og moms... er det ikke noe å lure på engang! F.eks. koster et Canon EF-S 10-22mm $689 der borte. Med dollarkurs på ca. 6kr, så blir det ca. 4100 kr, nesten 2000 kr rimeligere enn i Norge. Med andre ord får du mye for pengene.

Lenke til kommentar
Om du skal til USA hadde jeg benyttet anledningen til å stikke innom B&H Photo Video ( http://www.bhphotovideo.com/ ) i New York og kjøpt objektivet der.

Jepp... 17th Street Photo er visst også anbefalt, og skal typisk være litt billigere. Ikke på akkurat Canon 10-22, men muligens på andre objektiver. Du kan forøvrig trygt kjøpe importerte objektiver i USA, og spare ytterligere litt.

Tokina 12-24 får du forøvrig for $489, eller godt under 3000 kr der borte...

På tele er det også penger å spare, 70-200 f/4L får du for rundt 3400 kr (og liker du den ikke kan du selge den med 1000 kr i fortjeneste!).

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Åh, så smarte dere er!

Lurt å kjøpe objektiv der borte ja, ville dere vurdert å kjøpe kameraet der også? Ser at prisen blir ca 4200,- med dagens dollarkurs. (Norsk pris er ca 5900,- inkludert canon rabatt). Har til nå tenkt at i forhold til reklamasjon og sånt at det er lurt å kjøpe i butikk i Norge. Men, laderen til batteriet blir vel feil i forhold til strømmen her?

Takk for linken nomorebs!

Lenke til kommentar
Lurt å kjøpe objektiv der borte ja, ville dere vurdert å kjøpe kameraet der også?  Ser at prisen blir ca 4200,-  med dagens dollarkurs. (Norsk pris er ca 5900,- inkludert canon rabatt). Har til nå tenkt at i forhold til reklamasjon og sånt at det er lurt å kjøpe i butikk i Norge. Men, laderen til batteriet blir vel feil i forhold til strømmen her?

Jeg ville kjøpt kameraet i Norge, mye enklere i forhold til reklamasjon, og det er ikke så mye å spare på kameraet der borte, det er skåret til beinet også i Norge. Det er større sjanse for feil på kamerahuset enn optikken. I tillegg må du regne med å betale mva på de gjenstandene som bringer deg over totalsum på 6000 kr når du skal tilbake, så hvis du vil ha med deg noe annet, lønner det seg ikke kjøpe for mye kamerautstyr. Noe blir nok billigere, tross mva, dog. Det er vel også noen skatter som legges på prisene du ser på nettet, så det lønner seg ikke å finne noe som ligger for tett opp mot 6000 kr, da kan du få en ubehagelig overraskelse.

En annen ting er at du ikke får fotografert noe før du kommer i butikken dersom du ikke har kjøpt kameraet i Norge, det kan veldig godt tenkes at du vil...

17th Street Photo har forøvrig også nettside:

http://www.17photo.com/

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Lurt å kjøpe objektiv der borte ja, ville dere vurdert å kjøpe kameraet der også?  Ser at prisen blir ca 4200,-  med dagens dollarkurs. (Norsk pris er ca 5900,- inkludert canon rabatt). Har til nå tenkt at i forhold til reklamasjon og sånt at det er lurt å kjøpe i butikk i Norge. Men, laderen til batteriet blir vel feil i forhold til strømmen her?

Jeg ville kjøpt kameraet i Norge, mye enklere i forhold til reklamasjon, og det er ikke så mye å spare på kameraet der borte, det er skåret til beinet også i Norge. Det er større sjanse for feil på kamerahuset enn optikken. I tillegg må du regne med å betale mva på de gjenstandene som bringer deg over totalsum på 6000 kr når du skal tilbake, så hvis du vil ha med deg noe annet, lønner det seg ikke kjøpe for mye kamerautstyr. Noe blir nok billigere, tross mva, dog. Det er vel også noen skatter som legges på prisene du ser på nettet, så det lønner seg ikke å finne noe som ligger for tett opp mot 6000 kr, da kan du få en ubehagelig overraskelse.

En annen ting er at du ikke får fotografert noe før du kommer i butikken dersom du ikke har kjøpt kameraet i Norge, det kan veldig godt tenkes at du vil...

17th Street Photo har forøvrig også nettside:

http://www.17photo.com/

9200494[/snapback]

Da holder jeg meg til det jeg først hadde tenkt, å kjøpe kameraet her i Norge, er fortsatt 1,5 mnd til jeg skal dra, så er greit å gjøre seg kjent med kameraet før jeg reiser også. (Og da får jeg også tatt bilder den første uken der borte). Ekstra linse kjøper jeg der borte, begge butikkene dere har tipset om ligger ganske sentralt ser jeg, så det blir lett å finne frem. Nå gjelder det bare å bestemme seg for hvilken.

Jeg sier bare igjen jeg, tusen takk for info og hjelp! :D

Lenke til kommentar
Ekstra linse kjøper jeg der borte, begge butikkene dere har tipset om ligger ganske sentralt ser jeg, så det blir lett å finne frem. Nå gjelder det bare å bestemme seg for hvilken.

Jepp, du får sjekke ut hva søsteren din har og hva du får lov til å låne med deg til USA :o)
Lenke til kommentar
Ekstra linse kjøper jeg der borte, begge butikkene dere har tipset om ligger ganske sentralt ser jeg, så det blir lett å finne frem. Nå gjelder det bare å bestemme seg for hvilken.

Jepp, du får sjekke ut hva søsteren din har og hva du får lov til å låne med deg til USA :o)

9200606[/snapback]

Ja, hun er veldig snill, så jeg får låne linsa hennes om jeg vil. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...