Gå til innhold

Finner ingen ip adresse

Anbefalte innlegg

Har nettopp installert en ny windows xp på ene bærebare pcen min. Prøvde å koble til internett gjennom GET, men fikk feil "begrenset". Så gikk jeg på cmd og skrev inn ipconfig.

Da fikk jeg opp dette:

Ehernet adapter Local Area Connecting:

Media State. . . . . . . . . . : Media disconnected

Hva er det som er galt?

Endret av webby1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyreklikk på Min Datamaskin, velg Egenskaper, så klikker du på fanen Maskinvare og på knappen Egenskaper. Du får nå opp en liste over all maskinvare på maskina. Se etter Nettverkskort. Dersom du ser et rødt kryss eller et gult spørsmålstegn tyder det på manglende driver.

Lenke til kommentar

Ok, sjekket du ved å klikke på plusstegnet foran "Nettverkskort" slik at du ser at du har nettverkskortet (evt. både vanlig og trådløst) listet opp?

Med egen IP-adresse antar jeg at du mener fast IP-adresse...

Da kan du åpne Kontrollpanel og Nettverkstilkoblinger. Da har du sannsynligvis både Lokal Tilkobling og Trådløs Nettverkstilkobling. Velg den du vil bruke, høyreklikk og velg Egenskaper. Midt i Generelt finner du Internett-protokoll (TCP/IP) Klikk på den og så på Egenskaper. Du får opp fanen Generelt, her kan du markere "Bruk følgende IP-adresse". Så må du angi IP-adressen, Nettverksmasken og helst også Gateway-adressen.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen nettverksekspert, men DHCP-adressen skal vel ikke endres. Det er jo adressen til den enheten som deler ut IP-adresser, dersom du skal endre oppsettet på nettverket må du inn på den enheten og endre IP-range osv. Det er ofte denne enheten som fungerer som Gateway, om du ikke har flere enheter i samme nett. Gateway adressen kan du endre samme plass som du setter fast IP-adresse.

Jeg mistenker at du kan ha problemer med TCP/IP stack, dersom det er det kan det rettes på følgende måte. Start - Kjør - Cmd. I kommandolinjevinduet skriver du følgende; netsh int ip reset reset.log - så tar du en restart.

Lenke til kommentar

Altså DHCP skal aktiveres på den enheten som deler ut IP-adresser, ikke på en lokalmaskin. Det kan være en server, et routermodem, en router, en gateway eller tilsvarende. Vanligvis hjemmer er det en router. Du må da koble til den med kabel, angi IP-adressen til routeren (somer adressen til login-sida på routeren) så finne inntillingene for DHCP og aktivere dem. Evt. angi IP-range osv. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...