Autoxave Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Det jeg forsøker å formidle er at et RAW bilde er den digitale ekvivalenten til det analoge negativet. På samme måte som du ikke kan se et fotografi ved å glane på negativer, kan du heller ikke gjøre dette utelukkende ved å se på RAW bilder for de inneholder ikke de egenskapene som skal til for brukandes fremvisning, det er kun en lang rekke med 1 og 0. RAW er komplette uprosseserte data fra kamerasensoren som ikke blir bearbeidet av kameraet. JPEG preview bildene i RAW fila kan zoomes inn 100%. I Lightroom kan du faktisk nå velge størrelse på disse JPEG preview ved konvertering til DNG formatet. Link til et billeddeksempel: http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/D...ging/RAW_01.htm Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Det jeg forsøker å formidle er at et RAW bilde er den digitale ekvivalenten til det analoge negativet. På samme måte som du ikke kan se et fotografi ved å glane på negativer, kan du heller ikke gjøre dette utelukkende ved å se på RAW bilder for de inneholder ikke de egenskapene som skal til for brukandes fremvisning, det er kun en lang rekke med 1 og 0. RAW er komplette uprosseserte data fra kamerasensoren som ikke blir bearbeidet av kameraet. Dette er vi enige om. JPEG preview bildene i RAW fila kan zoomes inn 100%. I Lightroom kan du faktisk nå velge størrelse på disse JPEG preview ved konvertering til DNG formatet. OK. Men er du dønn sikker på at alle bildevisningsprogrammer som kan vise NEF, kun benytter et JPEG preview i stedet for å konvertere rådata og så vise fram et konvertert bilde (uten nødvendigvis å komprimere og lage JPEG av det)? Lenke til kommentar
aksjonist Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 . Det står om dette i Microsoft sin "manual" til RAW-vieweren; http://www.microsoft.com/downloads/info.as...+Windows+XP.doc Der står det på side6, siste avsnitt: Because RAW images can take time to decode, the RAW Image Viewer renders RAW images for some cameras in a two-step process: initially a lower-resolution preview is displayed while the RAW image is processed in the background. When the RAW image is ready, a high fidelity version of the image appears. While RAW processing is taking place, '(Rendering...)' is displayed in the title bar. The preview image may also appear to be fuzzy or out of focus until the full size image is available, and certain RAW Image Viewer features are temporarily disabled during background RAW processing. Most new cameras embed relatively large “preview” images in JPEG format in the RAW file. The RAW Image Viewer favors use of these preview images when they are of sufficient size (at least 1280 pixels on the long dimension). When an embedded JPEG image is displayed in lieu of the converted RAW file, the text ‘(Preview)’ is shown in the title bar. If you click the ‘Actual Size’ button to zoom in, the preview image is first scaled to 100% size while the full-size image is rendered in the background. '(Rendering...)' is displayed in the title bar. Note that some cameras have full size embedded previews—in this case, RAW conversion is never performed unless you click on the ‘Highest Quality’ button. Fra side 8; About Viewing in Highest Quality The preview image that the RAW Image Viewer displays initially is of varying resolution depending on the camera model. To obtain a full-size image, the RAW Image Viewer typically has to process the RAW image in the background. However, some cameras can provide a full-resolution preview (with slightly reduced quality) more quickly than a fully processed RAW image. When this feature is available, the RAW Image Viewer uses it in preference to full RAW processing. In these cases, '(Preview)' is displayed in the title bar. To see the image in highest quality, click the 'Highest Quality' button in the toolbar. Jeg har selv Nikon D80, og tar bilder bare i RAW(NEF), og bruker Bibble Pro 4.9 til å se og behandle bildene og gjøre de om til jpeg. Bruker Faststone for å bla igjennom NEF-bildene først for å se hvilke som er bra, da Faststone har en veldig grei funksjon for å sammenligne bilder man har tatt 3-4stk i serie av for å finne det som er skarpest av de. Kan da zoome helt inn i bildene uten problem for å bedømme kvaliteten, men de må jo deretter finpusses i Bibble for å stille eksponering/hvitbalanse osv perfekt. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Faststone - hvor finner jeg det? Gratis? Hater å må sitte på kameraet for å finne de bildene jeg skal ha. Lenke til kommentar
aksjonist Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Faststone - hvor finner jeg det? Gratis? Hater å må sitte på kameraet for å finne de bildene jeg skal ha. 9211189[/snapback] http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm Hold nede ctrl og trykk på de bildene som er i en serie(max4stk), trykk deretter på knapp over bildene med fire små "vinduer" på, og bildene åpnes i et nytt vindu og du kan zoome og panorere på alle bildene samtidig. Veldig praktisk. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 JPEG bilde som er innbakt i RAW-fila er ikke noe miniatyrbilde, det er i full oppløsning. Jeg bruker dette programmet til å kopiere ut jpeg-bildet fra RAW-fila for enkelhets skyld pga at det er raskere og bla igjennom masse jpeg filer enn store RAW-filer. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Anderfo: Jeg har aldri hørt om et program som automatisk konverter RAW bilder til et egnet format om du ikke selv har lagt opp til at programmet skal konvertere RAW bilder automtaisk ved import. Det å konvertere RAW bilder automatisk fremstår for meg som underlig, du mister j all kontroll ved konvertering. Jeg mener vår uenighet består i hvilket format vi ser når vi ser et RAW bilde i f.eks Fast Stone Image Viewer. Jeg mener vi ser på det innbakte JPEG preview, du mener vi ser selve RAW bilde. Er det ingen andre som har synspunkter på dette? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 (endret) Det er en litt merkelig diskusjon det her... Uansett hvilket format et bilde er i (jpeg, tiff, png, ett eller annet råformatbilde...) så må det konverteres til en matrise av per-piksel RGB-verdier (innenfor grensene gitt av dine skjerminnstillinger) for å kunne vises på en skjerm. Det gjør PCen din hele tiden når du ser på bilder. Om det må konverteres fra RGB-verdier representert på en annen måte, eller fra CMYK-verdier når du skal se på et bilde laget for utskrift, eller fra 12 bits per piksel rådata fra et digitalkamera er revnende likegyldig. Så lenge programmet du bruker kan tolke og konvertere bildedataene så kan bildet vises på en skjerm. Med andre ord: når du ser på et bilde i Bibble eller Lightroom, så ser du ikke på et jpeg-bilde, eller et nef-bilde eller tiff-bilde. Du ser på en skjerm, der hver piksel har en bestemt farge gitt av en kombinasjon av tre farger. Hva det bildet er generert fra er i den sammenheng helt irrelevant. Jeg vet ikke hva Fast Stone gjør, men Lightroom baserer seg på rådataene når det første gang genererer skjermvisningen, basert på default-innstillingene. Endret 5. august 2007 av Sutekh Lenke til kommentar
aksjonist Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Jeg vil tro at det er RAW-filen som vises i Faststone og ikke jpegèn, for når man blar fra bilde til bilde, går det ca et sekund å skifte bilde. Når man blar i jpeg med Faststone, kommer det neste bildet umiddelbart. Den samme tregheten har jeg når jeg bruker RAW-vieweren til Microsoft for å bla i RAW(NEF)ène fra D80, her ser det ut til at den bruker jpeg først for å vise bildet ganske utydelig, og først etter ca et sekund blir bildet helt tydelig. Bruker forøvrig Core2Duo med 2gig ram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå