Gå til innhold

Nikon D80. NEF FIL! - Får ikke åpnet bilde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

.NEF er nikons RAW fil format.

ER du sikker på at du ikkehar fått med en CD til Kamera ditt med programvare? Nikon Picture Project f.eksempel?

Du kan uansett bruke f.eks. Rawshooter eller bibble for å åpne filene.

Det er også en powertoy for åpning av kamera raw filer du kan laste ned fra microsoft om du har gyldig windows XP, men denne vet jeg ikke om er oppdatert til nyere kamera (fungerte på D70 f.eks.)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Jeg har et problem, Jeg har et Nikon D80 kamera.. Jeg har gått på instllingene for å få RAW fil bilder. Problemet mitt er at det er lagret seg som "RAW" Filer, også kjent som .NEF filer... Jeg søkte litt rundt på nettet og der stod det noe om at jeg var avhengi av et program for å få åpnet bildene mine uten at de er minjatyr bilder..

Bildene er blitt lagret som xx.NEF, og når jeg prøver å gjøre de om til .jpg / JPEG så er de bare minijatyr med utrolig dårlig kvalitet.

Etter som jeg har forstått så skal bildene få veldig god kvalitet når man tar bilder og lagrer de som RAW filer. Jeg jobber selv i en foto butikk, og ingen her har vært ute for at RAW filene har blitt om til .NEF og ikke kunne vært mulig å fått de ordentlig opp med full kvalitet. På selve kameraet så viser det god oppløsning, til tross for den lille skjermen.

Noen som har en løsning til problemet mitt? Det haster litt.

Mvh

Tor Kristian Ludvigsen

9199268[/snapback]

Hvilken fotobutikk er det du jobber i?, hadde vært spennende og vite, da jeg ihvertall ikke hadde gått innom der hvis jeg lurte på noe. Er litt trist at man kan jobbe i en fotobutikk som selger Nikon dslr uten å vite hva .NEF filer er og hvordan de skal åpnes...

Lenke til kommentar
Hvilken fotobutikk er det du jobber i?, hadde vært spennende og vite, da jeg ihvertall ikke hadde gått innom der hvis jeg lurte på noe.

9200645[/snapback]

Ikke jeg heller! Dette høres ikke så bra ut :hmm:

9201511[/snapback]

Nei, jeg vil rett og slett påstå at det er skremmende. Jeg liker ikke Elkjøp-tendenser i fotobutikkene! :hrm:

Lenke til kommentar

Stakkar, tenk om han er ny i butikken eller rett og slett ikke kjenner så godt til Nikon-kameraer. Kan hende han vet mye allikevel, og idag fikk han en ny erfaring som gjør at han kan gjøre jobben sin enda bedre.

Endret av krompraft
Lenke til kommentar

Sikkert en eller annen kjede ;) (jobber selv i en frittstående fotobutikk MED kunnskap).

Men det kan selvsagt være små huller i "proffenes" kunnskaper. Sikkert noe jeg ikke har fått med meg også... det finnes tross alt noen hundre kamera å holde styr på etterhvert, hvis man tar med eldre modeller, og jeg synes ikke det passer seg å mobbe trådstarter.

Lenke til kommentar

Vil påstå at det å vite at NEF er nikons RAW format er ganske grunnleggende selv om det finnes mange kameraer der ute. De som jobber i fotobutikk skal tross alt hjelpe oss "amatører" med et evnt. kjøp og med tips og triks.

Men for alle del. Det er lov å være ny på jobben. Ingen er jo verdensmestre fra første dag;)

Lenke til kommentar
Bildene er blitt lagret som xx.NEF, og når jeg prøver å gjøre de om til .jpg / JPEG så er de bare minijatyr med utrolig dårlig kvalitet.

Etter som jeg har forstått så skal bildene få veldig god kvalitet når man tar bilder og lagrer de som RAW filer. Jeg jobber selv i en foto butikk, og ingen her har vært ute for at RAW filene har blitt om til .NEF og ikke kunne vært mulig å fått de ordentlig opp med full kvalitet. På selve kameraet så viser det god oppløsning, til tross for den lille skjermen.

Mvh

Tor Kristian Ludvigsen

9199268[/snapback]

RAW filer inneholder kun rådata og en jpeg thumbnail. For å se RAW filene i optimal kvalitet, må filene bearbeides (konverteres) til et gitt format (som f.eks jpeg) med egnet programvare. Noen software (som f.eks Faststone Image Viewer) kan vise innholdet i en RAW fil som et bilde, det bildet du ser da er de innbakte jpeg thumbnails. Bildene får ikke nødvendigvis god kvalitet bare fordi du tar bilder i RAW format! Syns det er underlig at ingen som jobber i din fotobutikk har hørt om NEF.

Lenke til kommentar
Hvilken fotobutikk er det du jobber i?, hadde vært spennende og vite, da jeg ihvertall ikke hadde gått innom der hvis jeg lurte på noe. Er litt trist at man kan jobbe i en fotobutikk som selger Nikon dslr uten å vite hva .NEF filer er og hvordan de skal åpnes...

9200645[/snapback]

Jeg er ganske ny og er bare 17 år og lærer fremdeles! Sjefen var på ferie og var bare jeg som så si var i butikken akkurat da.

Jeg har akkurat kjøpt meg Nikon D80 selv for å bli kjent med det... Akkurat fordi jeg er uviten om forskjellige ting. Så ikke bedøm en butikk for at en 17 år gammel gutt ikke vet alt.

JEg er ikke akkurat rik og har ikke råd til å kjøpe hvert kamera som er ute på markedet for å lære meg de forskjellige tingene.

EDIT: Til tross for at man kan lese om alt men man har ikke alltid tid til det.

Endret av the6tk
Lenke til kommentar

Mvh

Tor Kristian Ludvigsen

9199268[/snapback]

RAW filer inneholder kun rådata og en jpeg thumbnail. For å se RAW filene i optimal kvalitet, må filene bearbeides (konverteres) til et gitt format (som f.eks jpeg) med egnet programvare. Noen software (som f.eks Faststone Image Viewer) kan vise innholdet i en RAW fil som et bilde, det bildet du ser da er de innbakte jpeg thumbnails. Bildene får ikke nødvendigvis god kvalitet bare fordi du tar bilder i RAW format! Syns det er underlig at ingen som jobber i din fotobutikk har hørt om NEF.

9202965[/snapback]

Faststone kan vise bildene i full kvalitet rett fra RAW(NEF)-filene, og de trenger derfor ikke og bearbeides/konverteres for å vises. Det er altså ikke bare små thumbnails som blåses opp på skjermen, men hele RAW-filen.

Lenke til kommentar

Mvh

Tor Kristian Ludvigsen

9199268[/snapback]

9202965[/snapback]

Faststone kan vise bildene i full kvalitet rett fra RAW(NEF)-filene, og de trenger derfor ikke og bearbeides/konverteres for å vises. Det er altså ikke bare små thumbnails som blåses opp på skjermen, men hele RAW-filen.

9206528[/snapback]

RAW filer er rådata, inneholder ingen informasjon for fremvisning utover de innbakte jpeg thumbnails. Har du en kilde for det du mener...en link til en webside? Tror du tar feil her.

Lenke til kommentar
RAW filer er rådata, inneholder ingen informasjon for fremvisning utover de innbakte jpeg thumbnails. Har du en kilde for det du mener...en link til en webside? Tror du tar feil her.

9208575[/snapback]

Det finnes flere programmer som kan vise fram NEF-filene, og de færreste av disse bruker miniatyr-JPEG-fila til dette, såvidt jeg har forstått.

F.eks. kan vel "Microsoft RAW Image Viewer" gjøre dette?

En annen ting er at slike framvisere kun bruker standardinnstillingene for konvertering, mens du for å få utbytte av RAW-formatet ofte bør endre disse innstillingene for å få bildet slik du ønsker..

Lenke til kommentar

9208575[/snapback]

Det finnes flere programmer som kan vise fram NEF-filene, og de færreste av disse bruker miniatyr-JPEG-fila til dette, såvidt jeg har forstått.

En annen ting er at slike framvisere kun bruker standardinnstillingene for konvertering, mens du for å få utbytte av RAW-formatet ofte bør endre disse innstillingene for å få bildet slik du ønsker..

9209235[/snapback]

Men RAW bilder inneholder jo ingen data for direkte fremvising utover det innbakte JPEG preview, når du laster inn et RAW bilde på et egnet billeddvisningsprogram så er det kun JPEG preview du ser, du kan ikke se selve RAW dataene før de er konvertert til egnet format, f.eks TIFF.

Hva mener du med standardinnstillinger for fremvisning?

Lenke til kommentar

9208575[/snapback]

9209235[/snapback]

Men RAW bilder inneholder jo ingen data for direkte fremvising utover det innbakte JPEG preview, når du laster inn et RAW bilde på et egnet billeddvisningsprogram så er det kun JPEG preview du ser, du kan ikke se selve RAW dataene før de er konvertert til egnet format, f.eks TIFF.

Hva mener du med standardinnstillinger for fremvisning?

9209315[/snapback]

Prøv å forestill deg at du åpner NEF-fila med ditt favoritt-konverteringsprogram. F.eks. Bibble eller Nikon Capture. Det første du da ser, er et bilde. Bildet er allerede konvertert, med de innstillingene (f.eks. for hvitbalanse etc) som ditt kamera foreslår som beste forslag på dette bildet. Det bildet du ser er ikke et miniatyr-JPEG-bilde, det er et bilde som du ikke velger format på før du lagrer. Og bildet er lagd på bakgrunn av rådata. Hvis du endrer innstillinger i RAW-konverteren, f.eks. endrer litt på hvitbalansen, får du se et nytt bilde som er litt annerledes, fortsatt lagd av rådata. Hvis du bestemmer deg for å lagre det konverterte bildet, må du velge format, gjerne tiff men jpeg er også mulig.

Det samme bildet kan andre programmer også generere, ut av rådata, uten at de nødvendigvis lagrer et bilde i tiff eller jpeg. Jeg har ikke prøvd så mange slike programmer, men jeg tror det er slik f.eks. "Microsoft RAW Image Viewer" gjør dette. Jeg kan ikke se at det er noe rart om en RAW-viewer faktisk benytter rådata. Slik jeg har forstått det så er JPEG preview bare et miniatyrbilde som kameraet bruker når du skal studere bildet på LCD-skjermen, og dette bildet har ikke full oppløsning. Hvis du ser på bildet i en RAW-viewer, får du derimot se bildet i ditt kameras maksimale oppløsning.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det så er JPEG preview bare et miniatyrbilde som kameraet bruker når du skal studere bildet på LCD-skjermen, og dette bildet har ikke full oppløsning.

Nei, kameraet må bruke rådataene. Du har mulighet til å zoome inn i bildet og vurdere skarphet, og da nytter det ikke med en miniatyrutgave...
Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det så er JPEG preview bare et miniatyrbilde som kameraet bruker når du skal studere bildet på LCD-skjermen, og dette bildet har ikke full oppløsning.

Nei, kameraet må bruke rådataene. Du har mulighet til å zoome inn i bildet og vurdere skarphet, og da nytter det ikke med en miniatyrutgave...

9210441[/snapback]

OK- trodde ikke man kunne zoome inn helt til 100%, ihvertfall ikke på mitt kamera.. Men så har jeg heller aldri prøvd å sjekke størrelsen på JPEG preview, jeg har aldri brukt dette til noe nyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...