intox_neb Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Heisann alle fotofrelste! Har et lite spørsmål jeg lenge har latt vandre ubesvart, og det angår dette med ISO verdier. Har forstått at høye ISO verdier benyttes ved lite lys, og gir mer støy, motsatt for lave ISO verdier. Men mitt spørsmål er om dere som fotograferer velger ISO manuelt, eller overlater dette til kameraets automatikk. Og, hvis dere gjør dette manuelt, hvordan i guds navn vet dere om det er mest passene med f.eks. ISO 400 fremfor ISO 800? Har et spørsmål til! Kan man leke med ISO verdier for å gi bildene en spesiell steming, effekt osv? Da kan dere fotoguruer opplyse oss nybegynnere litt Endret 3. august 2007 av intox_neb Lenke til kommentar
Swe Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Og, hvis dere gjør dette manuelt, hvordan i guds navn vet dere om det er mest passene med f.eks. ISO 400 fremfor ISO 800? 9199071[/snapback] Vel, hvis bildet blir for mørkt med ISO 400, så er det mer passende å velge ISO 800. Vanskeligere er det ikke. Dette blir jo da selvsagt i kombinasjon med valg av blender og lukkertid. Har et spørsmål til! Kan man leke med ISO verdier for å gi bildene en spesiell steming, effekt osv? 9199071[/snapback] Hvis stemningen du leter etter er digital støy så oppnår du det med å velge høyere ISO-verdi ja. Personlig har jeg aldri brukt det på den måten, men det finnes kanskje noen kreative sjeler som har eksperimentert med denslags? Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Dersom motivet jeg tar bilde av er stillestående, bruker jeg så lav iso som mulig, og heller bruker lang lukkertid. Det er det jeg bruker iso'en til å "trikse" med. Jeg bruker M, fordi kameraet sjelden vet om motivet mitt er i bevegelse eller ikke. Da er det bedre å stille inn iso og lukkerhastighet manuellt. Når det kommer til å vite hvilken iso (og lukkertid) jeg kan bruke forsøker jeg å ta noen testbilder først. Utover det gjelder det å bli kjent med kameraets begrensninger. Etter å ha feilet på 15000 bilder begynner man å vite hvilken iso man skal bruke. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Generelt bruker jeg alltid så lav ISO som mulig. Derfor står den fast på denne verdien (ISO200, i mitt tilfelle) helt til jeg oppdager at lukkertida blir for lang til å kunne få skarpe bilder med kameraet håndholdt. Da øker jeg ISO-verdien helt til jeg ser at lukkertida blir kort nok. Hvor lang lukkertid du kan ha og likevel få skarpe bilder, er avhengig av både kameraets oppløsning, brennvidden du benytter, om du har IS/VR, om motivet beveger seg og hvor stødig du holder kameraet. I mitt tilfelle, med 6mpx oppløsning og alltid uten IS/VR, pleier det ofte å fungere greit med "lukkertid <= 1/brennvidde" dersom motivet er stillestående. Eksempel: 1/200sek eller kortere på 200mm brennvidde. Hvis jeg da ser at kameraet foreslår 1/50sek øker jeg derfor ISO-verdien fra 200 til 800 og får 1/200sek lukkertid og skarpe bilder. Et eksempel til: Hvis motivet beveger seg, f.eks. en flyvende skihopper, lar jeg dette bestemme hva slags lukkertid jeg skal bruke. Jeg setter største blenderåpning og ser på lukkertida, justerer ISO-verdien helt til lukkertida nærmer seg f.eks. 1/400sek, tar et prøvebilde (av en prøvehopper, naturligvis) og zoomer maksimalt inn på bildet for å sjekke om det ble skarpt. Hvis det ser ut til å være uskarpt pga bevegelse, øker jeg ISO enda mer inntil lukkertida blir kort nok. Edit: Disse eksemplene gjelder når kameraet står innstilt på "P". Edit: Ja, man kan prøve å øke ISO-verdien for å få mer støy om man ønsker det. Dette kan f.eks. være på svart-hvitt-bilder, for å gi litt mer stemning og få bildet til å se gammelt og kornete ut. Men merk at digital støy ofte ikke blir helt som gammeldags filmstøy, det er litt avhengig av hva slags kamera/bildebrikke du bruker. Det er bare å prøve, så ser du hvordan det blir. Endret 3. august 2007 av anderfo Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Jeg bruker M, fordi kameraet sjelden vet om motivet mitt er i bevegelse eller ikke. Da er det bedre å stille inn iso og lukkerhastighet manuellt. Blender og lukker mener du vel? Pentax har forøvrig en smart modus der man kan justere blender og lukker manuelt, så stiller kameraet ISO-verdi selv, med den max grense (Nikon-kameraer kan også settes til det også, men det krever meny-aktivering av auto-ISO, Pentax har en egen modus på hjulet). Det greieste er mange ganger å skyte på blender- eller lukkerprioritet (A/Av eller S/Tv), og ha kameraet på en fast ISO. Er det lyst ute (sollys eller overskyet på dagtid), fungerer generelt ISO100-200 greit, er det i skyggen kan ISO400 være kjekt. Innendørs er det ofte ISO400 eller 800 som må til, noen få ganger kan også ISO1600 være nødvendig. Det avhenger forøvrig litt av optikken man bruker også, bruker man lyssterk optikk trenger man ikke så høy ISO like ofte. Når man bruker forskjellige ISO-innstillinger, må man bare lære "the hard way", prøving og feiling. Det er ikke noen fasitsvar på hva som er rett ISO-verdi i et øyeblikk, men du bør lukte fare når lukkertiden skyter i taket, da kan det være du bør justere ned ISO-verdien, eller lukkerverdier som er under 1/brennvidden du bruker, da må den opp litt. I vanlig dagslys, vil du veldig ofte ikke merke noen særlig forskjell på bildene, annet enn at høy-ISO-bilder ofte mister noe detaljer, farger og kontrast sammenliknet med bilder tatt på de laveste ISO-verdiene. Det er først ved "ekstreme" tilfeller, når lysforholdene gjør at ikke alle ISO-verdiene er egnet til å ta bilder, at du ser store forskjeller. I veldig godt lys vil du brenne ut større deler av bildet med høy ISO, i dårlig lys vil det bli uskarpt pga. lang lukkertid. (Det gjelder i hovedsak når du skyter med blenderprioritet, på lukkerprioritet vil andre problemer oppstå, men du vil se de samme fenomenene.) Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Mange flotte forklaringer og tips her, supert! Men er de digital speilrefleksene såpass intelligente idag at det bedømmer bedre enn fotografen hvilken ISO som er mest passende? Endret 3. august 2007 av intox_neb Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Mange flotte forklaringer og tips her, supert! Men er de digital speilrefleksene såpass intelligente idag at det bedømmer bedre enn fotografen hvilken ISO som er mest passende? 9199850[/snapback] Det er nok et godt stykke fra sannheten (bortsett fra komplette nybegynnere muligens). Hvordan kan kamera vite at jeg må bruke ISO 640 for å oppnå akkurat den lukkertiden jeg vet er tilstrekkelig for å holde f.eks en 135mm på frihånd ved en gitt blender? Endret 3. august 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
netrex Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Mange flotte forklaringer og tips her, supert! Men er de digital speilrefleksene såpass intelligente idag at det bedømmer bedre enn fotografen hvilken ISO som er mest passende? 9199850[/snapback] ISOen som er passende er den laveste du kan uten å få uklare bilder etter min mening. Nå mener jeg ikke all slags uklarhet ,men der du vil at kameraet skal være i ro og du vil ha klare motiver, så må du kanskje opp med ISOen for å få kort nok lukkertid. På mitt Pentax K10D kan jeg velte en unik eksponeringsmodsu som heter TAv. Der stiller jeg lukkertid og blender slik som på manuel mens kameraet justerer ISO automatisk for å få det hele til å stemme, men kun etter mine grenser, jeg setter minimum og maksimum ISO når jeg velger TAv, og da holder kameraet seg innenfor dette og sier fra når det ikke er mulig med rett eksponering innenfor mine grenser. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Jeg bruker alltid manuell innstilling av iso. ISO er en av delkomponentene som bestemmer eksponeringen og kan i prinsippet brukes til å komponere spesielle stemninger ja, men da i kombinasjon med blender og lukker. Mennesket stiller ISO best. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Blender og lukker mener du vel? Selvfølgelig. Gikk litt fort. Forøvrig er jeg enig med Autoxave. Du vet bedre enn kameraet hvordan du vil at sluttresultatet skal bli. Still inn manuelt og håp på det beste Etter du har tatt noen bilder vet du sånn ca hvilke begrensninger kameraet ditt har. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Ved bilder i godt dagslys og sol er ISO unødvendig å tenke på, da bør iso alltid stå så lavt som muligt. Skal du ta bilder om kvelden, inne eller i andre mindre belyste områder og du ikke vil bruke blits, men kan fortsatt ikke få bildet lyst nok ved justering av blender og lukker kan du skru opp ISO. Men for meg er det bestandig siste utvei (utenom blits). Prøver alltid med alle andre kombinasjoner før jeg skrur opp ISO. Det er ikke så farlig med ISO 300, 400 eller 500. Men når det kommer opp mot 1000 blir støy mer og mer sjenerende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå