ZsaZsa Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Tenkte å lage en liten quiz for å se hvem av dere som kan mest om Norsk historie. jeg kommer til å sentrere meg rundt vikingtiden og middelalder. 1. Hva kalte vikingene Afrika? 2. Hva kalte vikingene Russland? 3. Hva var det norske navnet på den engelske byen York? 4. Hva het jenta som varslet den norske bondehæren ved å blåse i en lur da den skotske hæren kom? 5. Ved hvilke norsk by ligger Hafrsfjord? 6. Hvilke by het i middelalderen kaupang? 7. Hva het de to fylkene (Amtene) som Norge mistet til Sverige under unionsoppløsningen? 8. Hva kalte vikingene byen istanbul? 9. Hvilke deler av Danmark har Norge engang eid? 10. Når sier man at svartedauen inntraff i Norge? Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 3: Jorvik 8: Konstantinopel? 10: 1313? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg: Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's. Det samme går for innlegg som ikke har noe med tråden å gjøre. Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. (Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.) Lenke til kommentar
ZsaZsa Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Jordvik og 1349 er riktig! Lenke til kommentar
ZsaZsa Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Miklagard er også riktig Lenke til kommentar
Tinmar Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 2. Gardarrike 7.Jämtland og Härjedalen? Lenke til kommentar
noodles Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 5. Stavanger? 6. Larvik? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Larvik er ikke helt korrekt. Sikringssal lå ved kaupangkilen som befinner seg fem kilometer fra Larvik. Lenke til kommentar
boblikof Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Tenkte å lage en liten quiz for å se hvem av dere som kan mest om Norsk historie. jeg kommer til å sentrere meg rundt vikingtiden og middelalder. 1. Hva kalte vikingene Afrika? 2. Hva kalte vikingene Russland? 3. Hva var det norske navnet på den engelske byen York? 4. Hva het jenta som varslet den norske bondehæren ved å blåse i en lur da den skotske hæren kom? 5. Ved hvilke norsk by ligger Hafrsfjord? 6. Hvilke by het i middelalderen kaupang? 7. Hva het de to fylkene (Amtene) som Norge mistet til Sverige under unionsoppløsningen? 8. Hva kalte vikingene byen istanbul? 9. Hvilke deler av Danmark har Norge engang eid? 10. Når sier man at svartedauen inntraff i Norge? 9199027[/snapback] Punkt 2: Norge har tidligere eid Færøyene og Grønnland. Punkt 7: Under unionsoppløsningen mistet ikke Norge noen fylker/amt såvidt jeg vet Lenke til kommentar
noodles Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Tåpeleg tabbe av meg, eg tenkte spørsmålet likna på det ovanfor. Altså, ved kva by ligg Kaupang. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 2. Hva kalte vikingene Russland? 9199027[/snapback] Punkt 2: Norge har tidligere eid Færøyene og Grønnland. 9202464[/snapback] WTF?!? Lenke til kommentar
Allighiero Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) 7. Hva het de to fylkene (Amtene) som Norge mistet til Sverige under unionsoppløsningen? Hvis du tenker på Jämtland og Härjedalen mistet Norge de i 1645. 2. Hva kalte vikingene Russland? 9199027[/snapback] Punkt 2: Norge har tidligere eid Færøyene og Grønnland. 9202464[/snapback] WTF?!? 9202589[/snapback] Tipper det der skal være punkt 9.. Endret 4. august 2007 av Machius Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 1. Hva kalte vikingene Afrika? Skulle jeg likt å vist. Lenke til kommentar
ZsaZsa Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 De riktige svarene er: 1. Blåland 2. Gardarike 3. Jordvik 4. Prillarguri 5. Stavanger 6. Larvik 7. Jæmtland & Hærjedalen 8. Miklagard 9. Færøyene & Grønland 10. 1349 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå